تفسیر خبر چهارشنبه ۱۰ بهمن

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت بر آنچه در ایران میگذرد در سالگرد انقلاب اسلامی و کارنامه چهل ساله دینی حکومت ایران
کنفرانس در راه در ورشو که به درخواست مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برگزار میشود چه پیامدی برای حکومت ایران خواهد داشت و در این زمینه چه سخنهایی گفته شده از سوی دولت آمریکا و مخالفان در خارج از ایران و واکنش حکومت ایران در این زمینه چه بوده است
چرا نشست نمایندگان دولتهای خارج در سرنوشت کشورهایی مانند ایران موثر است از گوادلوپ تا ورشو و پرسش های دیگر

میهمانان این شماره از برنامه تفسیر خبر آقایان دکتر عبدالستار دوشوکی پزشک و تحلیلگر سیاسی و امیر حسین اعتمادی تحلیلگر سیاسی و عضو گروه فرشگرد

چالنگی:شما که در اروپا هستید نشستی که در ورشو در راه است تا چه اندازه ای علنی اعلام شده که در برابر سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی خواهد بود؟
اطلاعاتی شما داشتید و گروههای سیاسی دیگری هفت تا هشت گروه سیاسی را من در مقاله شما دیدم که چرا اپوزیسیون را دعوت نکرده اید به این نشست ؟ نظر شما را در ارتباط با این کنفرانس میشنویم؟

دوشوکی: من خیلی خلاصه نظرم را بگویم همانطور که میدانید من در مقاله ای در مورد این کنفرانس و نامه های سیزده گروه سیاسی بدین گونه است که ما میدانیم که تا دوهفته دیگر یک نشست و کنفرانسی در لهستان تشکیل میشود و در ابتدای کار آقای مایک پمپئو گفتند که این کنفرانس در مورد خاورمیانه و نقش مخرب و جمهوری اسلامی در خاورمیانه است و این نشست بهمراه متحدین و همپیمانان آمریکا خواهد بود که این چیزی است که همه میدانند اما بعد از آن ما تعدادی از این سازمانها و اپوزیسیون دور هم جمع شدیم و این سئوال را مطرح کردیم که اگر قرار است این کنفراس حدود ۷۰ نماینده از کشورهای مختلف را در خودش جای بدهد سئوال اساسی اینست که ایرانیان در آنجا حضور دارند یانه؟ آخر چطور میشود کنفرانسی در باره سرنوشت ایرانیان برگزار شود ولی ایرانیان حضور نداشته باشند ؟
ما تصمیم گرفتیم نامه ای به وزیر امور خارجه آمریکا و لهستان بنویسیم چون هردو کشور مشترکاً میزبان هستند و اگر این کنفرانس در مورد ایران است پس چرا ایرانیان در آن حضور ندارند شما کنفرانسهای مختلفی تشکیل میدهید به عنوان مثال در مورد سوریه ولی همه گروهای سوری حتی مذهبیون در این کنفرانسها حضور داشتند یا مثلا در مورد افغانستان آمریکا با طالبان مینشید پای مذاکره طالبانی که دوهزارو چهارصد امریکایی را کشته است طالبانی که در مدارس دختران ۶ و ۷ در غذایشان ساله سم میریزد این جانوران را در مذاکراتتان میاورید، حال چطور میشود کنفراس در مورد کشوری تشکیل میدهید مخالفین آن حکومت را دعوت میکنید و از آنها میپرسید که چه میخواهید ولی در مورد ایرانیها اصلا دعوت نکرده اند یا اگر دعوت کرده اند مخفیانه بوده. ولی کار ما علنی و شفاف بود و ما پرسیدیم که از این گروه یا از بقیه گروهای مخالف جمهوری اسلامی نماینده نمادین دعوت کنند و این نامه را فرستادیم و منتظر جواب هستیم و امیدوارم ایرانی ها در آنجا حضور داشته باشند. اصولا ما ایرانی ها در این برهه از زمان بخصوص در ارتباط با این کنفراس نتوانیم اختلافات درونی اپوزیسیون را کنار بگذاریم و برای پیگیری منافع ملی بگوییم آقا ما باید حضور داشته باشیم صدای ما در این کنفرانس کجاست و امیدوارم اپوزیسیون یک عمل مشترک انجام دهد.

چالنگی: البته قطعا بهتر بود که نماینده ای از وزارت امور خارجه امریکا در این برنامه میبود و پاسخ پرسش شما را میداد.
اما آقای اعتمادی تفسیر شما را در باره این کنفرانس میشنویم ؟ ایا ضرورت دارد که نمایندگانی از مخالفین ایران حضور داشته باشند و در مورد افغانستان و سوریه که صحبت شد چون میزبان این کنفرانسها ترکیه و آمریکا بطور رسمی مخالف دولت بشار الاسد بودند حال اینکه میزبان این کنفرانس یعنی لهستان و بقیه کشورهایی که در این کنفرانس شرکت دارند بطور رسمی اعلام ننموده اند که مخالف حکومت ایران هستند .

اعتمادی: ببینید حالت ایده آلش این بود که ما اپوزیسیون جمهوری اسلامی میتونستیم نمایندگانی در آنجا داشته باشیم و آن نمایندگان به نوعی عامل برسمیت شناخته شدن بودند از طرف دولتهایی که در این کنفراس شرکت کننده و یا برگزار کننده بودند اما این ایده آل است و ما در این وضعیت نیستیم و من میفهمم که چرا دولت آمریکا نمیآید از مخالفین دعوت بکند برای اینکه اگر از یک گروه یا پنج گروه دعوت بکند اون بقیه که دعوت نشدند معترض خواهند بود یکی دوتا هم که نداریم که!!! همه مدعی نمایندگی اپوزیسون هستند این یک معضلی ایست که دولت آمریکا باهاش برخورد میکند و هنوز ما در وضعیتی مثل ونزوئلا یا سوریه نیستیم دولت امریکا علنا بیاید بگوید این رژیم باید تغییر بکند ولی در حال حاضر موضع اصلیشان این نیست که جمهوری اسلامی باید تغییر بکند، میگویند میخواهند رفتار رژیم را تغییر بدهیم نه خود رژیم را!!! و این هم دستشان را میبندد که بخواهند اپوزیسیون برانداز را دعوت بکنند من فکر میکنم که دو کار ما باید انجام بدهیم این کنفرانس که دیگر گذشته و کاری از دست ما بر نمیآید، اما برای اتفاقات بعدی باید اپوزیسیون جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که مثل ونزوئلا باید افرادی فردی یا شورایی را معرفی کند که در چنین مواردی هیچ حرف و حدیثی از آن بیرون نیاید و قبول کرده باشند که این شورا یا افراد ویا فرد نماینده اپوزیسیون است.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو