تفسیر خبر ‎ سه شنبه ۲۰ آذر

در این شماره از برنامه تفسیر خبر با شما خواهیم بود و در برنامه امروز نگاهی داریم به دو نسل از ایرانیان مهاجر در بخش نخست آقای رضا مریدی با من و شما خواهند بود نماینده پیشین ایالت انتالیو که به تازگی از ایشان تقدیر به عمل آمد و در این مراسم صدها تن از مقامات محلی و دولتی کانادا در آن حضور داشتند و جمعی از ایرانیان نیز. دکتر رضا مریدی بعد از اخراج از دانشگاه ایران و از مقام استادی کنار گذاشته شدن وی ناچار به ترک ایران شد اما در های دانشگاه های آمریکا و سپس کانادا به روی او گشوده شد از میهن خود رانده و در دانشگاه های آمریکا و کانادا پذیرای دکتر رضا مریدی شدند . بپاس دانش وی ، درهای عرصه های سیاسی هم بر روی او گشوده شد. همچنان که در کشور های دیگر جهان به روی نیروهای مهاجر گشوده شده است.در این بخش از برنامه در خدمت جناب دکتر رضا مریدی در تورنتو کانادا هستیم.
و در بخش دوم برنامه به گفتگو با میهمان دیگر برنامه آقای بابک کلهر سازنده فیلم مستند درگذشت یک شاه خواهیم نشست.

در بخش اول پیام تبریک و قدردانی نخست وزیر کانادا را از دکتر رضا مریدی می شنویم.
چالنگی: در همین جا اشاره بکنم که به مناسبت قدردانی از زحمات و اقدامات سیاسی دکتر رضا مریدی خیابانی در تورنتو بنام زاد گاه او ارومیه نام گذاری شد گامی دیگر در شناسایی و شناساندن ایرانی دیگر ایرانی غیر از آنچه که حکومت انقلابی در آینه جهان عرضه کردند و همراه با شما عزیزان به آقای دکتر رضا مریدی سلام عرض میکنیم در تورنتو.

چالنگی: نام گذاری یک خیابان در تورنتو به نام ارومیه وقتی تصمیم گرفته شد چه احساسی داشتید در پایتخت زادگاه شما به اسم تروریست ها خیابانها را نام گذاری کرده اند مانند خالد استانبولی و غیرو.. شما چه احساسی داشتید.؟

دکتر مریدی : وقتی آقای شهردار در آن مراسمی که اشاره کردید در ابتدای صحبت تان در بین یکهزار نفر از میهمانان که بیشترشان ایرانیان حضور داشتند و وقتی از اعضای انجمن شهر دعوت کردند که بر روی صحنه بیایند و بعد از بنده دعوت کردند که به روی صحنه بیایم و دیدم تابلوی خیابانی به اسم ارومیه در دستشان هست و گفتند شورای انجمن شهر به پاس خدماتی که بنده به کانادا و آنتالیو و حوزه انتخابی خودم انجام داده ام یکی از خیابانهای این شهر را بنام ارومیه نام گذاری کرده اند و تابلوی آن خیابان را هم به من به عنوان یادگار دادند که الان پیش من هم هست. وقتی من در جواب ایشان رفتم صحبت بکنم گفتم این بزرگترین هدیه ایست که من در عمرم گرفته ام،البته تاکید کردم که یکی از بزرگترین هدیه های عمرم میباشد که گرفته ام ، این قدر دانی تنها از اسم شخص من نبود و اگر این خیابان را به اسم شخص من میکردند قدردانی از اسم شخص من بود ولی این قدردانی از ایران و زادگاه من و یک شهر باستانی که ۴ هزار سال سابقه ایرانی دارد و این را در بزرگ شهر تورنتو قرار داند و اولین بار در مملکت کانادا که دومین کشور دنیا از لحاظ جغرافیایی میباشد نام یک شهر ایران در یک خیابانش نصب میشود این یکی از افتخارات بزرگی نه تنها برای من بلکه برای جامعه ایرانی و ایرانیان عزیز در هر جای دنیا که هستند .
الارغم اینکه حکومت ایران نام ایران را لکه دار نموده است ولی ما ایرانیان در در اینجا توانسته ایم نام ایران را بالا ببریم تا نام یک خیابان شهرشان را به نام یکی از شهر های مان نامگذاری بکنند.

چالنگی : بینندگان ما میدانند که پای دیگر شما در کشور و شهرتان ارومیه در ایران است و تمایل ندارم خبر ناخوشایندی مطرح بکنم و الان خبری مطرح شده آقای اسحاق ابراهیمی که معاون اداره بهداشت و در مان در سازمان زندانهاست آمده گفته در این فصل سرما خیلی از کارتون خوابها از جمله در ارومیه و به زندانها مراجعه میکنند و جرمی را به خود منتسب میکنند به این امید که اینها را به زندان ببرند بلاخره در زندان گرمایی هست ،در تورنتو از یک فرزند ارومیه قدردانی میشود بپاس خدمات سیاسی و علمی او در خود ارومیه فرزندان امروزی ارومیه چنین وضعیتی دارند نظر شما چیست و اینها ناشی از چیست و چه باید کد؟

دکتر مریدی: اینکار ناشی از چهل سال حکومت یک گروهی که شایستگی حکومت بر این کشور عزیز ما راندارند اتفاق افتاده است اولین بار نیست که این حوادث اتفاق میافتد چهل سال است که مردم ما در فقر و بدبختی زندگی میکنند نه تنها در ارومیه بلکه در تمام شهر های ایران و گروهی دارند بر مملکت حکومت میکنند که بی کفایت هستند.

چالنگی: موضوع دیگری که هست در حال حاضر این تحریم های در حال اجرا ست و بنظر میرسد که کانادا هم همراه با آمریکاست آیا چنین است؟

دکتر مریدی: بله همینطور است کانادا با آمریکا همراه است و البته تحریمها تا حدی میتواند مؤثر باشد ولی این تحریمها بیشتر کمر مردم ایران را میشکند و سختی های بسیار زیادی را برای مردم ایران ببار آورده است و از طرف دیگر مسئول این تحریمها چه کس وچه کسانی هستند ؟ منشأ این تحریمها برمیگردد به روزی که رژیم تصمیم گرفت به دنبال ساختن سلاح اتمی برود و این در واقع تصمیم بسیار اشتباهی بود که رژیم گرفت و بعد هم که پا فشاری کرد که باعث این تحریمها شد ومملکت به جایی رسیده که به حال این مملکت باید گریست.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو