تفسیر خبر ‎ سه‌ شنبه ۲۲ آبان تکرار

به خاطر در سفر بودن و محاسن و مشکلات آن، امروز بازپخش برنامه سه شنبه شب تفسیر خبر را خواهیم داشت. فردا با اخبار ویژه همراه شما عزیزان خواهم بود.

اعتصابات معلمین در سراسر کشور، چه مطالباتی دارند و چرا حکومت ایران از پرداختن به مطالبات معلمین سر باز میزند؟

پیامد های تحریم های ایران و چه کسی مسبب و سبب ساز این چنین تحریمهایی است؟

اعتصاب  کارگران ،فقر فزاینده در کشور، خرید و فروش کودکان و سکوت جامعه بین المللی و مخالفین ایران در این زمینه خرید اطفال ایرانی توسط ترکها و عربها چه انگیزه ای دارد؟

چرا هنرمندان و روزنامه نگاران و دیگر اقشار روشنفکر جامعه همچنان که در برابر تحریمها معترض هستند در قبال فروش کودکان ساکت هستند؟

میهمانان این هفته برنامه آقای رضا تقی زاده کارشناس امور بین الملل و اقتصاد و خانم میترا  جشنی فعال هنری و عضو فرشگرد

 

چالنگی:هوای تهران هوای مصیبت بار اهواز که از آسمان و زمین و در میانه هردو آلودگی جاریست.بدون هرگونه نگاه مخالفت با حکومت مسبب این وضعیت پیش آمده با آمریکا را کی و چی باید بدانیم این بحرانهایی که بدین شکل است تفسیر شما را می شنویم؟

 

تقی زاده : سالها پیش قبل از انقلاب رادیو برنامه ای داشت که متعلق به کارگران بود و در بخش از این برنامه ها سانحه ای که برای کارگران پیش می آمد را از زبان سانحه دیده بیان میکردند  و اسم برنامه این بود که چرا من.؟ و پاسخ این بود که شاید من کارگر بدون دقت یا از این چیزها ، باید بدانیم در منطقه چه کشور دیگری بجز جمهوری اسلامی در مقابل فشارهایی قرار گرفته که امروز ایران با آن مقابله میکند.

 

چرا آمریکا آذربایجان را هدف قرار نمیدهد چرا با ترکها وارد این نوع جدال نمیشوند چرا با سعودی ها درگیر نمیشوند و آنها را تهدید به جنگ نمیکنند و این جمهوری اسلامی است که مادر همه تحریمها رابه خودش جلب کرده و مردم در مقام جنگ با قدرتهای خارجی قرار داده و عملا با هیچکدام از کشورهای منطقه از سر سازش در نیامده است و چوب مجموعه این بلایا را مردم ایران میخورند و این تحریمها که برای مردم مشکل ساز شده است برای این افراد حکومت سبب سود و منفعت میشود و این را وزیر امور خارجه همین حکومت اعلام میکند.

 

چالنگی : شما بعنوان یکی از دختران هنرمند ایران نگاه که میکنید به این تحریمها به ما چه خواهید گفت چه کسانی را مسبب میدانید آیا اقتدارگرایی آمریکاست؟ میدانید یا نه مقصر کس دیگری است؟ و کردار حکومت ایران است یا هردو؟ چه هست؟

 

جشنی: بگذارید پاسخ شما را اینطور بدهم بعنوان فردی که در ایران بزرگ شدم و دانشگاه رفتم و مجبور به ترک وطن شدم ، من تا زمانی که بخاطر میآورم شعار ما در مدرسه مرگ بر آمریکا بوده و ااین در مغز ما تکرار میشد و سالی یکبار مصادف ۱۳ آبان که در حقیقت حمله به سفارت آمریکا بود و سفارت هر کشوری خاک آن کشور محسوب میشود و حرمت دارد شما سفارت جمهوری اسلامی در همه جای دنیا قوانین جمهوری اسلامی در آن جاری است و هیچ دولتی این قوانین را در داخل سفارتش منع نمیکند اینها از دیوار این سفارت بالا رفتن و حالا هر سال شما باید پرچم آن کشور را در جلو چشم رسانه های عمومی به آتش بکشید و در خیابانها به زور دانش آموزان را مجبور به تظاهرات میکنند و وقتی یک حکومتی برای ۷۰ در صد مردم جهان، نه فقط آمریکا، یک زمانی مرگ بر اسراییل و شوروی و انگلیس میگفتند و کم کم بر اثر روابط سیاسی اینها را حذف کردند وقتی شما برای نیمی بیشتر مردم جهان مرگ تقاضا بکنید آیا آن مردم و دولت مردانشان حق ندارند در مقابل یک همچنین رژیم جنگ طلبی عکس العمل نشان بدهند؟ و از خودشان محافظت کنند؟ مسبب تحریمهای آمریکا برعلیه جمهوری اسلامی نه بر علیه مردم من تاکید میکنم، به این خاطر که بارها و بارها آقای پمپئو اینها تاکید کردند که دارو و مواد غذایی جزو تحریمها نیست ولی این تحریمها تبعاتش بر سفره مردم ایران تاثیر خواهد گذاشت که مسببش همین رژیم جنگ طلب جمهوری اسلامی است.

 

چالنگی : خیلی ها بر این نظر هستند چه در واشنگتن و چه در اروپا که این تحریمها با هدف اعلام شده به تغییر رفتار ایران منجر نخواهد شد همانطور که در کوبا چنین نشد و فشارش بر مردم خواهد بود و اینکه واشنگتن سیاست های ۱۸۰ درجه متضادی با هم داشته است از جیمی کارتر که بنحوی در کنار خمینی بود تا  اوباما و نامه های عاشقانه در اوج سرکوب مردم ایران و بعد یکدفعه بازگشت تحریمها توسط ترامپ ،و نتیجه همه اینها بر سفره مردم تفسیر شما چیست؟ آیا به هدفهای اعلام شده دسترسی پیدا خواهد کرد واشنگتن؟؟

 

تقی زاده : اینکه آیا این تحریمها به نتیجه میرسد و مردم نهایتا از این تحریمها زیان میبرند بپردازیم، اینکه تحریمها واقعا کارکرد خواهد داشت تا قبل از سال ۲۰۱۲ تحریمهای یک جانبه آمریکا و اروپاییان برعلیه ایران اعلام کردند به نتیجه لازم نرسیده بود مگر در جاهایی که محاصره بندری و تحریم های بندری صورت میگرفت و آن کشور عملا در محاصره نظامی بود . ولی در سال ۲۰۱۲ عملا تحریمها که با شدت اجرا شدند جمهوری اسلامی فهمید که اقتصادش در حال فروپاشی است، تحت شرایط خاصی با آمریکاییها از در سازش در آمد، و ما دیدیم در طی دوسال این تحریمها جمهوری اسلامی را با امکاناتی مجهز کرد که در نتیجه برخورداری از آنها حضور خودش را در منطقه افزایش داده است……

 

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود در میان بگذارید ، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو