تفسیر خبر ‎ چهار شنبه ۱۱ مهر

در این برنامه از تفسیر خبر ایران فردا بررسی میکنیم رویدادهای عرصه داخلی و منطقه ای بویژه در ارتباط با نوسانات قیمت ارز در ایران میگذرد، چه عادتها و انگیزه ها و چه پیامد هایی در پی خواهد داشت؟ آیا همانطور که گفته میشود دست دولت روحانی در بازار ارز و این نوسانات دخالت دارد و آیا آنگونه که بعضی از رسانه های خارجی و داخلی نوشته اند از فروش ارز به در خواست کنندگان با نرخی که صرافها گذاشته اند خود داری می شود؟
تحریم های در راه تحریم های آمریکا علیه برنامه های هسته ای ایران چه پیامد هاییمیتواند داشته باشد
و حکم دادگاه لاهه در مورد این تحریمها
و در عرصه منطقه ای ادامه حضور ایران در سوریه ، عراق و حمایت حکومت ایران از گروههایی در یمن و نقاط دیگر چه پیامدی برای ایران و سفره مردم دارد؟
میهمانان آقایان نوید جمشیدی ، مسعود مؤیدی ، عبدالرضا احمدی

چالنگی: بازار ارز و نوسانات اخیر در ایران را چگونه ارزیابی میکنید ؟ چه هست قضیه ؟اگر این امکان داشت که قیمت ارز سقوط کند ؟ چرا این اقدام را زودتر دست نزدند ؟ و تا چه اندازه میشود به سقوط قیمت ارز امیدوار بود ؟

جمشیدی : من در مقدمه پاسخ به پرسش شما یک نکته ای را گوشزد کنم آنهم تاثیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی امروزه در ایران بخصوص در مورد اقتصاد و دلار و بازار ارز است البته این را هم عرض کنم همه جای دنیا این برنامه خیلی زیاد است ولی چون در ایران رسانه و روزنامه های محدودی هستند ناچار مردم کاملا به شبکه های اجتماعی پناه میبرند. حوادث این دو سه روز اخیر منشا اصلیش شبکه های خاصی یا صرافی های خاصی بوده اند. جمهوری اسلامی بعد از خروج از آمریکا از برجام و ایجاد تحریمها تلاش کرد تا راه حلی برای این بحران داشته باشد اولین ضربه که وارد شد کاهش شدید ارزش ریال در برابر ارز های خارجی بود و بحران بزرگ حکومت کمبود دلار و ارز بود در این چنین جنگ اقتصادی هرچه صندوق ارزی پر باشد دست صاحبان صندوق باز تر است و تحمل و تاب آوردن جلو این مشکلات بیشتر است. در حال حاضر شروع به کم شدن شده است و این باز هم در تحریمهای ۴ نوامبر کمتر خواهد شد جمهوری اسلامی سعی کرد برای جبران این کمبود دلار های فیزیکی که در دست مردم هست را جمع بکند اولینش طرح سپرده های ارزی در بانکها بود که بدلیل اعتماد نکردن مردم انجام نشد و حکومت به این نتیجه رسید که شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی در جامعه دارد کاری را شروع کردند که در این چند روزه موفق هم بوده و بخشی از دلالهای خیابان و صرافی ها با یک هماهنگی خاص و برنامه ای مدون آمدند و از روز دوشنبه اعلام کردند که ارز را به قیمت کمتری خریدارند این را به یک شکل سازماندهی شده ای جا انداختند و جواب گرفتند و شایع شد که قیمت ارز پایین آمده و پایین تر هم میاید بخشی از مردم نگران شدند و ارزهایشان را فروختند و قیمت چند پله پایین آمد، بلافاصله خبرهای مهندسی شده و دلالان مجازی شروع کردند اخبار کذبی را پخش کردند، در ایران ما سه نقطه برای تعیین قیمت ارز داریم اصلی ومرکزی تهران است و مشهد در شرق کشور و کردستان هست در غرب کشور که قیمت اینها نهایتا ۵۰ تومان تفاوت داشته باشند ، و این ترس را ایجاد نمودند که قیمت ها پایین تر میآید. اولا هیچ اتفاق علمی اقتصادی مثل تزریق ارز به بازار نیفتاده ، و هیچ اقدام سیاسی مثبتی هم مثل توافق با امریکا و غیرو اتفاق نیفتاده است ، پس عملا خبرهای مهندسی شده در شبکه های مجازی و صرافی های مامور این اخبار را منتشر کرده اند.
چالنگی : آقای جمشیدی آیا قیمت پایین آمده یا نیامده است ؟
تحقیقات میدانی که انجام شده کاهش قیمت دلار ر این دو سه روزه انجام شده است .

مؤیدی: واقعیت قصه اینست که با توجه به اینکه ما حزب در کشورمان نداریم ، رؤسای جمهور در دولت اولشان قیمت دلار را تثبیت میکنند و تا جایی که بتوانند این را پر میکنند و در دوره دومشان هست که شما میبینید دلار و ارز خارجی سر به فلک میکشد، در دوره هاشمی این اتفاق افتاد ، در دوره احمدی نژاد هم افتاد و در دوره روحانی برای من خیلی جالب بود خودشان معتقد بودند که من ویرانه ای را تحویل گرفته ام و همه ما بچشم داشتیم میدیدیم که ۵ سال قیمت دلار ۳۶۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان بود، و هیچکس از خودش نپرسید که چرا؟ منطقی نیست، و زمانی که رسما خیانت کرد و دست کرد تو جیب مردم در سال بعدش این قیمت دلار شیب تندی میگیرد و میرسد به اینجا که میبینیم. این را من تقصیر بی تدبیری روحانی میبینم، آقای اژه ای اعلام کرد که آقای سیف ممنوع الخروج است، و بی تدبیری هایی که شده و در حال حاضر حکم اعدام عده ای را داده اند که اژه ای میگوید این فرد یکبار توسط خود بانک تایید شده است ولی انبار بانک اورا تایید نکرده است و این بار حکمش اعدام است .
وقتی یک رییس جمهور در دوره دوم خود هیچ اهمیتی نمیدهد که در مملکت چه اتفاقی بیفتد واقعیت جامعه همین است.!!

چالنگی : آقای احمدی آیا واقعیت جامعه ما همین است آقای مؤیدی اشاره میکند بی تدبیری دولت است و دولت روحانی عامل گرانی ارز است اما یک واقعیت دیگر است که در قبل از انقلاب بیش از سه دهه دلار ۷ تومان بود . آیا این عملکرد دولت شیخ پرزیدنت است یا ریشه ای است، که خمینی گفت اقتصاد مال خر است. تفسیر شما را میشنویم .

احمدی: این بدنه ایدئوژیک اسلامی ۴۰ سال است که بدون علم اقتصاد میخواهد مملکت را جلو ببرد، خیلی طبیعی است که قیمتها هر روز یک چیز ی است و روز دیگر متفاوت است، اصلا چرا افزایش پیدا کرد؟ چون ثباتی در اقتصاد ایران وجود ندارد.
متاسفانه بواسطه سیاستهای اسلام سیاسی و نداشتن علم روز، میبینید که دولت دارد برای اقتصاد تصمیم گیری میکند در صورتی که اقتصاد بصورت آزاد باید کار خودش را انجام دهد دولتها در سطح کلان و زمانهایی که بحران بوجود میاید ورود میکنند. و همه اقتصاد تحت تاثیر جمهوری اسلامی که بخشی از آن دولت و بخشی سپاه و نیروی انتظامی است م مصداق حرفم هم همین موسسه های مالی بود که نیروی انتظامی وحتی قوه قضاییه مؤسسات مالی ایجاد نمودند واین را وارد سیستم بانکی هم نکرده اند تا بعدا که خواستند کلاهبرداری کنند. به بانکها جوابگو نباشند، حکومت اسلامی در این کشتی که مردم را به گروگان گرفته است، هر روز برنامه ای اجرا میکنند وامروز که صندوق دلارش خالیست مردم را فریب میدهد تا دارایشان را غارت کند . بازار هم همین است چقدر میخرند مهم نیست باید دید چقدر میفروشند ؟ اگر دلار با این قیمتها که عزیزان میگویند ۸۰۰۰ تومان میفروشند بخرید چون در آینده نزدیک با شروع تحریمها همین را هم نخواهید داشت پس برای اینکه سرمایه خودتان را حفظ کنید آنرا تبدیل به ارز خارجی بکنید.
چالنگی : نظر شما چیست؟؟

جمشیدی: ببینی من با بخش عمده حرفهای ایشون موافق هستم ولی در امر خرید و فروش ارز هیچ پیشنهادی نمیکنم چون من معتقد هستم هجوم بی مورد به هر بازاری چه ارز باشد یا طلا یا مسکن به اقتصاد کشور ضرر میزند ، البته مردم هم برای نگهداشتن ارزش سرمایه خود باید راه هایی منطقی پیدا کنند و این سرمایه را در مواردی که کار عنوان میشود سرمایه گذاری کرد.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو