تفسیر خبر سه شنبه ۲۰ شهریور

سالگرد عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر و اینکه آیا انقلاب اسلامی زمینه ساز تروریسم اسلامی بوده است؟
حمایت از تروریسم چه هزینه ای برای ایران داشته است ؟
میهمانان :
آقایان رضا تقی زاده ، محمد علی توفیقی و اردوان روزبه

چالنگی: شما تا چه اندازه انقلاب اسلامی و عملیات 11 سپتامبر را به هم مربوط میدانید ؟

تقی زاده : اجازه بدهید برگردیم به هفده سال پیش و حمله به برجهای دوقلو در نیویورک. واقعا اگر بوش اقدامات سال مشابه را دنبال میکرد تغییر حکومت کابل و بعد لشکر کشی به عراق و ساقط کردن صدام و یا در سال ۲۰۰۲ و یا سال بعد به تلافی حملات ۱۱ سپتامبر حمله به تهران که متهم بود به شرکت در اعمال تروریستی در سرتاسر دنیا شاید جغرافیای سیاسی تغییر میکرد، و امروز در کابل و بغداد و تهران طبیعت سیاست رنگ دیگری داشت، ولی جرج بوش بدلایلی در دوره دوم ریاست جمهوری مسیر متفاوتی را در پیش گرفت ورژیم با وجود آدم ملایمی چون محمد خاتمی توانست از این حادثه جان سالم بدر ببرد و دوره نزدیک به بیست سال دیگر هم در قدرت بماند و اگر این اتفاق میافتاد قربانی موجی میشد که در براه انداختنش موثر بود ، بی تردید آمدن خمینی و به قدرت رسیدن اسلام سیاسی در ایران زمینه تروریسم و افراط گرایی امروز را فراهم کرده است. آمدن خمینی و قرار دادن خودش در خط حمایت از شیعه و نیت تشکیل یک هلال شیعه از تهران تا لبنان باعث شد نیت رقابت در قطب مخالف که با هدایت عربستان سعودی شکل گرفته بود تقویت بشود، و بدلیل تقابل این دو قطب منطقه خاورمیانه شکل امنیتی حساسی بخودش گرفت، و در نتیجه آن، طالبان و القاعده و داعش ایجاد شد اینها محصولات حرکاتی بودند که با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفتند.

توفیقی: من تصور میکنم که انقلاب اسلامی خودش محصول بیداری اسلامی است که در صد سال گذشته در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ما با آن مواجه بوده ایم و این به محمد عبدو و اخوان المسلمین برمیگردد این روند در تمام خاورمیانه به تحرک گروههای اسلامی مختلف منجر شد. اگر ما بخواییم بگوییم که حکومت اسلامی برآمده از انقلاب مانند القاعده گروههایی و افرادی بطور سیستماتیک برای این حمله تروریستی تعلیم داده و پشتیبانی نموده است هنوز مدرک معتبری ارایه نشده است کما اینکه من معتقدم که آنچه در آمریکا در دادگاهها برعلیه شهروندان عربستان سعودی ارائه شد و اگر ایران دخالتی داشت هیچ دلیلی برای بیان نکردن آن وجود نداشت، بنابراین از لحاظ اورگانیک پاسخ منفی است، و هر آنچه در دادگاههای آمریکا در جریان هست میخواهند جریمه هایی از دولت ها بگیرند و دولت عربستان هم قرار است در این صندوق نقش داشته باشد و همینطور مبلغی هم از ایران گرفته شده است. و مقدار زیادی از منابع ایران در امریکا بلوکه شده است که ممکن است از آن استفاده شود . اما اگر بخواهم خلاصه بگویم انقلاب اسلامی در نوعی رادیکالیسم اسلامی و تروریسم اسلامی نقش داشته است ولی بصورت سازمان یافته بنظر میآید حداقل در جاهایی که محل نفوذ اهل سنت هست ایران کمتر نقش داشته است.

چالنگی: بحث بر سر ارگانیک بودن نیست در دادگاه نیویورک اشاره شده بود و اسناد مدارکی هست مانند محمد عطا در تهران گذرشان افتاده و آموزشهایی در رابطه با هواپیماهای بویینگ دیده اند. اما در مورد خبیر ثابت شده عامل اصلی حزب الله لبنان بوده است، و کامیونی که منفجر شده در جلوی ساختمان در لبنان جاسازی شده بوده است.

روزبه: به لحاظ ساختاری شما وقتی راجع به جمهوری اسلامی و حمله ۱۱ سپتامبر صحبت میکنید من اجازه میخواهم به چند نکته اشاره کنم، یقینا در پرونده جمهوری اسلامی حضور جمهوری اسلامی در ترور های خارج از کشور محرز است. اما در باب ۱۱ سپتامبر من معتقد هستم که جمهوری اسلامی حداقل با مدارک موجود نقشی در آن نداشته است، اما اینکه جمهوری اسلامی در روندی به نیروهای اسامه بن لادن و خانواده او و پذیرا بودن آنها در ایران و آنها را در امنیت قرار داده است جای بحث نیست. بنظر من جمهوری اسلامی طراح این حمله نبوده بلکه در جا هایی از فرصت استفاده نموده است و فاکتور های موجود اثری از نقش جمهوری اسلامی در حملات به برج های دوقلو پیدا نمیشود کرد. اما پر واضح است که سیاست های غلط رژیم همیشه مردم ایران را در معرض خطر قرار داده است .مثل حکمی که دیروز بر علیه ایران صادر گردیده است و این از طبعات اینگونه سیاست های جمهوری اسلامی است .

تقی زاده: قابل ذکر است که جمهوری اسلامی حکومت را با ترور آغاز کرد و با گروهای تروریستی همراهی مینمود و اقداماتی که در لبنان انجام شد و گرفتن کمکهای مالی از لیبی کمک دادن به گروه حکمتیار تجهیز گروه طالبان در افغانستان عملیات سپاه پاسداران در بغداد بعد از اشغال عراق اقدام ایران در هواپیما ربایی در بیروت ومنفجر کردن مقر سفارت آمریکا در بیروت و تفنگداران آمریکایی در بیروت که صدها کشته بجای گذاشت و موردی که شما اشاره نمودید در عربستان سعودی و از جمله عملیاتی است که جمهوری اسلامی با نیروهای خودش در این عملیات شرکت نمود و انجام داد …….
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو