این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را از شهر فرشتگان و با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز مینماییم. سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان گرامی برنامه جناب آقای پرویز کاردان خواهیم پرداخت و با ایشان در ارتباط با سینما و تئاتر به سخن خواهیم نشست.
دکتر نوری زاده: تئاتر را از شیراز آغاز کردید و یا از تهران؟؟
آقای کاردان:من از پنج سالگی از شیراز بیرون آمدم و در مدرسه جم قلهک در رشته طبیعی تحصیل کردم و سپس به وزارت فرهنگ و هنر رفتم چون عاشق نقاشی بودم و در پی آن تحصیلاتم را در رشته نقاشی ادامه دادم و فارغ التحصیل شدم.
من یک پیشنهاد دارم : زمانی که یک بانو یا یک دختر جوان مورد حمله نیروهای حکومتی قرار میگیرد و مردم نمیدانند چیکار کنند . می توانند شعار ایران ایران را سر بدهند.
برگردیم به موضوع .من تئاتر را در تهران شروع کردم و به همراه آقای خسروی و خانم ژاله صبا نمایشنامه در بسته از ژان پل سارتر را اجرا کردیم. اما همین آدم خمینی را تحسین کرده بود و او را مثل گاندی میدانست.
دکتر نوری زاده: من فکر میکنم در میان رهبرانی چون صدام و قذافی محمد رضا شاه مظلوم واقع شده است. و تصویری که از شاه داده اند با واقعیت مغایر بود
آقای کاردان: تصویری هم که از رضا شاه داده اند غیر واقعی بوده است. و حال کسانی که از جنوب با راه آهن به شمال میآیند قدرخدمات او را میدانند.
دکتر نوری زاده: برگردیم به ادامه گفتگو:
آقای کاردان: کار تلویزیون ثابت شروع شد و من برای گذراندن دوره خاصی به انگلیس آمدم و در بی بی سی بودم و در یک موسسه دوره تلوزیون را دیدم. من در انگلیس اولین سناریو را نوشتم و اول به تاوزیون ثابت پیشنهاد دادم که در جواب گفتند در این جا ما سریال نمیسازیم. ولی در ادامه در تلوزیون ملی آنرا به اجرا در آوردم.
اولین شو را من در تلوزیون داشتم که خانم گوگوش هم بازی میکرد هم میخواند. در ادامه زنده یاد فرخ زاد آمد و یکدفعه من برنامه را اجرا میکردم یکدفعه ایشان.
سریال پر طرفدار سرکار استوار را من و آقای پورمند و آقای صیاد یک روز در میان می نوشتیم
دکتر نوری زاده: این سریال هم در ایران و هم در خارج بسیار طرفدار داشت.
آقای کاردان: بیشتر فعالیت من در تلوزیون بود و بعد سریال خانه بدوش آمد
دکتر نوری زاده: می گویند وقتی این سریال پخش میشد تهران خلوت میشد و حتی شاه آن را نگاه میکرد.
آقای کاردان: بله حق با شماست. اولین بار به من گفتند درباره سپاه دانش برنامه بساز . من گفتم این برنامه بسیار جدی است و من انجام نمیدهم. قضیه سریال خانه بدوش سوژه اش در باره یک پدر با هفت دختر بود که مراد عاشق دختر آخر شده بود ولی باید طبق سنت؛ اول دختران بزرگتر ازدواج میکردند.
دکتر نوری زاده: سینما چطور بود برای تو؟
آقای کاردان : سینمای قبل از انقلاب با سینمای فعلی تفاوت دارد ما بیضایی و مهرجویی و تقوایی را داشتیم.
ولی نسل جوان کنونی و تکنیک های جدید در سینما جای خودش را باز کرده است.
دکتر نوری زاده:اگر بگویند سه فیلم نمونه را انتخاب کن کدام را انتخاب میکنی؟
آقای کاردان : یکی از بهترین فیلمهای بعد از انقلاب فیلم باشو غریبه کوچک میباشد به کارگردانی بهرام بیضایی و این یک استثنا در سینمای ایران بود. همچنین جدایی نادر از سیمین و یا همین سریال شهرزاد سوای فیلمنامه سیاسیش بازیگران خوب بازی میکنند و از نظر ساخت خوب است. در گذشته فیلمسازی خیلی سخت بود.
دکتر نوری زاده : یک کار بسیار قشنگ شما انجام داده اید و آنهم مستندی در باره تیمسار فردوست است؟
آقای کاردان : یک زمانی در یک مراسمی بودیم و یک فردی گفت چرا کسی راجع به تیمسار فردوست فیلم نمیسازد؟ من مستندی از وی ساخته ام اسم این مستند نارفیق است.
کسی که از 6 سالگی با شاه بزرگ شد و بعد به بالاترین مقام ارتشی رسید و علاقه شاه به وی زبانزد بود. روزی که شاه میخواست از کشور برود گفت از فردوست اطاعت کنید. و یادمان باشد کاری را که او با افسران رشید این مملکت کرد!. من امیدوارم کسانی که اطلاعات بیشتری راجع به این قضیه دارند با ما همکاری کنند.
چرا راجع به 28 مرداد هیچ مستندی نوشته نشده است ما بخوبی خودمان را نشناخته ایم و هرکس در راس قدرت بوده تاریخ را نوشته است
دکتر نوری زاده : یک برنامه داشتید که در نوروز از تلوزیون ایران فردا پخش شد به نام میهمان ناهار که به خانه هنرمندان می رفتید و خیلی مورد استقبال قرار گرفت.من خیلی خوشحالم که شما با ما هستید و از اعضای خانواده تلوزیون ایران فردا هستید.
در این میان نگاهی به جلسه شورای امنیت در ارتباط با حمله اسراییل به نوار غزه خواهیم داشت و با شما به سخن خواهیم نشست.
با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.