تفسیر خبر سه شنبه ۴ اردیبهشت

در تفسیر خبر امشب همراه با میهمانان برنامه به بررسی بحران بی آبی و کم آبی در بیش از ۳۰۰ شهر ایران

گریز کارشناسان محیط زیست از ایران

بهره برداری خطرناک از معادن اورانیوم و چگونه میتوان به بحران محیط زیست در ایران پایان داد خواهیم پرداخت.

در دقایق پایانی برنامه گزارش تفسیری مرا درباره کشف جسدی مومیایی در شهر ری میشنوید که گفته می شود جسد مومیایی شده جسد رضا شاه پادشاه فقید ایران است.

جناب بقایی مسئولان محیط زیست بیشتر کار گزارشگری انجام میدهند. آیا دریک کشور کم آب و بدون آب هم میشود زندگی کرد یا چاره ای هم میشود اندیشید.؟؟؟

موضوع آب چیز جدیدی برای ما نیست قرن هاست که ما با این مشکل همراه هستیم اما این سی و چند سال اخیر با نبود مدیریت آب در کشور و نبود مسئولین دلسوز این مشکل تبدیل به یک بحران کم آبی و همچنین خشکسالی گردیده است. سد های زیادی زده شده است و چاه های بسیاری بصورت غیر قانونی حفر شده است و استفاده نود در صد از آب مملکت برای کشاورزی که بازدهی بسیار پایینی دارد و فقط دوازده درصد از کشت ایران را در برمیگیرد یکی از عوامل عمده این بحران می باشد. اصولا این آب سال به سال کمتر شده است.این رشد نا متناسب جمعیت و شهر نشینی مردم یکی از علل کم آبی بشمار می آید.

جناب ایجادی آیا راه چاره ای که این مسئله را کمی ساده تر کند وجود دارد.؟

مدیریت آب در داخل کشور و مدیریت آبی در مرز های ایران با تخمینی که زده میشود حدود پانزده میلیارد متر مکعب آب از کشور خارج میگردد و ما در مرز با افغانستان عراق و ترکیه هم بحران آب را داریم.

وقتی صحبت از مدیریت میکنیم باید شناخت کامل از منابع زمینی و زیر زمینی داشته باشیم.

داشتن یک سیستم سازماندهی و توزیع آب در کشوردر بهبود این مسئله کمک میکند. کانال کشی و آبیاری در کشاورزی مورد بررسی مجدد قرار گیرد. شما نمیتوانید مسئله ای را که هشتاد میلیون نفر با آن سرو کار دارند را بدون جواب بگذارید. این رژیم به هیچ وجه قادر به حل مشکلات آب و محیط زیست این مردم نیست.

جناب بقایی تبدیل کشاورزی ایران از سنتی به کشاورزی صنعتی میتواند راه چاره ای باشد؟؟

آبیاری قطره ای یکی از راههایی بود که کشور هایی مثل اسراییل و آمریکا آنرا تجربه کردند و موفق هم بوده اند را میتوان در مناطق کم آب کشور اجرایی کرد و از این تکنیک استفاده کرد و چاره درد است.متاسفانه آب به هدر میرود. کشت بی رویه هندوانه و خربزه که آب زیاد طلب میکند و بازدهی کمی هم دارد یکی از همین هدر رفتنهای آب است.هندوانه و خربزه جزء غذای اصلی ما نیست و میتوان آنرا وارد کرد و این سطح وسیع کشت و آب مصرفی را به صورت مدیریت شده برای غذاهای اصلی مان صرف کنیم.

آقای ایجادی تفسیرتان در ارتباط با اتفاقاتی که اخیرا در ایران روی داده مثل سقوط هواپیمای حامل کارشناسان محیط زیست و کشته شدن زنده یاد دکتر کاووس سید امامی در زندان و دستگیری جمعی از کارکنان محیط زیست بجرم جاسوسی چیست؟؟

براساس شواهدی که بوده و هست هیچکدام از متخصصین و کارشناسان واقعی در حال حاضر در سازمان محیط زیست کار نمیکنند یا در زندانند و یا به خارج رفته اند و یا بیکار هستند اکثر بودجه مملکت خرج احیای مدارس دینی و آخوند ها شده و هیچ بودجه جدیدی برای محیط زیست و کم آبی و بحران های بوجود آمده برای کشاورزان تخصیص داده نشده است. اینها نه میخواهند و نه میتوانند این بحران ها را حل کنند بلکه بیشتر به آن دامن میزنند.

به اعتقاد آقای بقایی حکومت از محیط های تحت حفاظت محیط زیست به عنوان سایت های موشکی و عملیات مخفی موشکی و هسته ای استفاده میکنند و برای کم کردن حضور فعالان محیط زیست به آنها تهمت جاسوسی برای دشمن را میزنند. و سرانجامشان همین است که میبینید.

دربخش بعدی برنامه ارتباط با بهره برداری خطرناک از معدن اورانیوم نظر میهمانان گرامیمان را پرسیدیم

بنظر آقای ایجادی این معادن در اختیار نیروهای امنیتی میباشد و از کم و کیف فعالیت های آن اخبار دقیقی در دست نیست. بخش عمده ای از اورانیوم مورد نیاز حکومت از همین معادن کسب میگردد و شدیدا تحت حفاظت امنیتی قرار دارد.

اما نظر آقای بقایی چنین است که معدن اورانیوم ساوند در نزدیکی شهر یزد یکی از بزرگترین معادن اروانیوم ایران است. گزارش شده که در روستا های اطراف آن کودکان مبتلا به سرطان خون زیاد شده اند و اگر استخراج در چنین معادنی دارای مدیریت نباشد و بر اصول حفاظت از محیط زیست نباشد آلودگی بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.

در پایان به بررسی جسد مومیایی پیدا شده در شهر ری و اینکه آیا این جسد مربوط به رضا شاه کبیر میباشد یا خیر. خواهیم نشست و با شما سخن خواهیم گفت. با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیده نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو