رسانه‌های ایران از توافق در مذاکرات ژنو ۳ خبر می‌دهند

در حالی که قرار است روز چهارشنبه مذاکرات ژنو ۳ آغاز شود و در شرایطی که اسراییل دیپلماسی فعالی را برای مخالفت با توافق احتمالی ایران و ۱+۵ در پیش گرفته است، رسانه های ایران از توافق هسته ای قریب الوقوع در ژنو خبر می‌دهند. براین اساس خبرگزاری‌های ایران نوشته‌اند که در «ژنو ۳» پیش‌نویسی به امضای طرفین خواهد رسید که براساس آن، غنی‌سازی بالای ۵ تا ۲۰ درصد اورانیوم در مجتمع فردو تعلیق شده و ذخائر اورانیوم ۲۰ درصد ایران که به حدود ۲۰۰ کیلو گرم می رسد نیز به صورت میله سوخت اکساید شده یا تا حد ۵ درصد رقیق گردد. روز گذشته نیز روسای جمهوری ایران و روسیه در همین رابطه با یکدیگر گفتگو کردند و پوتین به روحانی گفته بود که به باور او «شانسی واقعی» برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران وجود دارد.

در آستانه دور سوم مذاکرات ایران و ۵+۱ در ژنو، رسانه‌های ایران از احتمال فراوان امضای پیش نویس اولین توافقنامه هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱ خبر داده‌اند.

بنابراین گزارش، در دور قبلی مذاکرات که دو هفته قبل در ژنو برگزار شد، پیش نویس تهیه شده از سوی دولت آمریکا تا حدود زیادی مورد موافقت تیم مذاکره کننده ایرانی قرار گرفت و گفته می شود این پیش نویس در مذاکرات پیش رو با تغییرات کمی مورد امضای طرفین قرار خواهد گرفت.

بر اساس پیش نویس مذکور، غنی سازی بالای ۵ تا ۲۰ درصد اورانیوم در مجتمع فردو تعلیق شده و ذخائر اورانیوم ۲۰ درصد ایران که به حدود ۲۰۰ کیلو گرم می رسد، به صورت میله سوخت اکساید شده یا تا حد ۵ درصد رقیق گردد و همچنین بازدیدهایی از مجتمع پارچین صورت خواهد گرفت.

در مقابل، ۵+۱، اجازه انتقال درصدی از دارایی های بلوکه شده ایران ناشی از فروش نفت را خواهند داد که هنوز درباره این درصد توافقی صورت نگرفته است. ایران خواستار آزادسازی حداقل ۵۰ درصد پولهای بلوکه شده می باشد، اما طرف مقابل با آزادسازی حداکثر ۲۰ درصد موافقت کرده است.

همچنین اجازه فروش محدود محصولات پتروشیمی و واردات طلا وفلزات گرانقیمت به ایران داده خواهد شد

در رویدادی دیگر نیز کاخ سفید اعلام کرده است که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه با رهبران مجلس سنای این کشور دیدار می کند تا آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای گروه پنج بعلاوه یک با ایران را به اطلاع آنها برساند.

برنادت میهان، سخنگوی کاخ سفید به خبرگزاری ها گفت که اوباما با روسا و اعضای کمیته های بانکی، روابط خارجی، نیروهای مسلح و کمیته ویژه اطلاعات مجلس سنا دیدار می کند.

دولت اوباما از نمایندگان مجلس سنا خواسته است با خودداری از تشدید تحریم های ایران به دور جدید مذاکرات هسته ای فرصت دیگری دهند.

در همین راستا روز گذشته نیز ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در گفتگویی تلفنی با همتای ایرانی خود گفته بود که به باور او «شانسی واقعی» برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ کرملین با صدور بیانیه‌ای نوشت در این گفتگوی تلفنی که به ابتکار ولادیمیر پوتین انجام شده وی خطاب به حسن روحانی تاکید کرده است که «هم‌اینک شانسی واقعی دیده می‌شود تا چاره‌ای برای این مشکل طولانی‌مدت اندیشیده شود.»

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران نیز خبر داده بود که حسن روحانی در این گفتگوی تلفنی در پاسخ به اظهارات ولادیمیر پوتین درخصوص مذاکرات هسته‌ای ژنو گفته‌است: «در مذاکرات اخیر پیشرفت‌های خوبی حاصل شده بود ولی باید همه به این نکته توجه داشته باشند که زیاده‌خواهی‌ها، می‌تواند مسیر توافق برد-برد را با دشواری‌هایی روبه‌رو کند.»

وی افزوده‌است: «به نظر ما نباید شرایطی ایجاد شود که در اراده طرفین برای حصول توافق و رسیدن به نتیجه مرضی‌الطرفین خللی پدید آید.»

این اظهارات خوش‌بینانه در حالی بیان می‌شود که اسراییل، دیپلماسی فعالی را برای عدم توافق «ژنو ۳» در پیش گرفته است.

همچنین فرانسه هم که یکی از طرف‌های این مذاکرات است چهار شرط را برای توافق اعلام کرده که شامل محدود کردن غنی‌سازی‌ها در ایران می‌شود.

در همین راستا فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه هم شب گذشته بر ادامه تحریم‌های ایران تا برداشتن گام‌های «قابل اعتماد و اثبات» از سوی ایران در جهت توقف فعالیت‌های اتمی مجددا تاکید کرد و گفت، تحریم‌های ایران تا زمانی که فرانسه متقاعد نشود که این کشور “به‌طور قطع” از فعالیت‌های اتمی خود دست کشیده، پا بر جا باقی خواهد ماند.

رییس جمهور فرانسه افزود: «من تصدیق می‌کنم که ما به تحریم‌ها تا زمانی که مطمئن نشده‌ایم که ایران به‌صورت قطعی و غیر قابل بازگشت از برنامه نظامی خود برای رسیدن به سلاح‌های اتمی دست کشیده ادامه خواهیم داد.»

در همین حال حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که در جلسه‌ای به میزبانی آقای ظریف در وزارت خارجه، آقای ظریف تاکید کرده تمام جزئیات مذاکرات «ژنو ۳»، در شورای عالی امنیت ملی هماهنگ شده و مسئولان نظام در جریان کل مذاکرات هستند.

آقای نقوی گفته است که وزیر خارجه تاکید کرده است: «تصمیم سازی‌ها در کلان نظام صورت گرفته و ما تنها مجری تصمیمات هستیم.»

آقای نقوی از وزیر خارجه نقل کرد که حدود ۹۰ درصد با غرب توافق شده و ۱۰درصد اختلاف نظر وجود دارد که در دوره سوم مذاکرات درباره ۱۰درصد گفتگو خواهیم کرد.

کارشناسان معتقدند هم ایران و هم کشورهای غربی زیر فشار هستند تا با رسیدن به توافق، گشایشی در بن‌بست مذاکرات هسته‌ای ایجاد کنند. به عقیده ناظران رسیدن به توافق برای باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا اهمیت بسیاری دارد چرا که در غیر این صورت ممکن است نتواند کنگره را متقاعد کند تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع نکند. از سوی دیگر، نرسیدن به توافق حسن روحانی را هم زیر فشار محافظه کاران قرار خواهد داد و ممکن است او حمایت آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران را از دست بدهد. دور جدید گفتگوهای معاونان وزیران امور خارجه ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بین روزهای ۲۰ تا ۲۲ نوامبر (۲۹ آبان تا اول آذر) در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد