وزیر مسکن: طرح مسکن مهر باید متوقف شود

عباس آخوندی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی‌ ایران گفت طرح مسکن مهر باید متوقف شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گفته است که طرح مسکن مهر به تنهایی مسوول نیمی از نقدینگی موجود در جامعه است. «مسکن مهر»، نام پروژه‌ای است که با سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برای حل بحران مسکن در دولت محمود احمدی‌نژاد به اجرا درآمد.

عباس آخوندی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی‌ ایران گفت طرح مسکن مهر ایرادات اساسی دارد و باید متوقف شود.
به گزارش خبرگزاری مهر آقای در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: این نوع خانه‌سازی به ظاهر کمک به مردم و به واقع گرفتار کردن مردم و دولت‌های آینده است.
وزیر مسکن و شهرسازی با بیان این‌که طرح مسکن مهر از پروژه‌های دولتی نیست، گفت: طرح مسکن مهر طرح جالبی هم نبوده است که سوال می‌شود متوقف می‌شود یا نه و باید متوقف شود.
آخوندی تأکید کرد: مسکن که فقط چهار دیواری خانه نیست و مردم خدمات مختلف، حمل و نقل و روابط اجتماعی درست می‌خواهند.
وی افزود: این‌طور که نمی‌شود کشورداری کرد و خلق‌الله را به بیابان‌ها برد و بعد بگوییم حالا باید به دنبال کار بیفتید.
به‌گفته وزیر راه، مسکن و شهرسازی‌ ایران ۲۰۰ هزار واحد مسکونی قابل سکونت هست که همه آن‌ها فاقد تأسیسات زیربنایی است و بسیاری از این واحدهای مسکونی ساخته شده فاقد آب، گاز، فاضلاب هستند.
با این حال عباس آخوندی گفت دولت به تعهدات خود در این زمینه پایبند است.
در همین راستا علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با انتقاد از مسکن مهر؛ گفته است که این طرح به تنهایی مسوول نیمی از نقدینگی موجود در جامعه است.
طیب‌نیا با اشاره به رشد نقدینگی از ۶۷ هزار میلیارد تومان به بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در سال‌های اخیر گفت: «متاسفانه بخش زیادی از این نقدینگی به هیچ وجه به تولید نرسیده است و سابقه تاریخی نشان می‌دهد که نقدینگی سرگردان تنها به افزایش تورم می‌انجامد.»
پیشتر نیز بسیاری از کارشناسان و مقامات ایران نسبت از پروژه مسکن مهر، انتقاد کرده بودند. ماه گذشته موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مجلس ایران گفته بود که دولت محمود احمدی‌نژاد برای اجرای طرح مسکن مهر ۲۶ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرده است که همین باعث تورم ۵۰ درصدی در کشور شده است.
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چندی قبل گفته بود که حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات بخش سلامت در دولت گذشته به پروژه مسکن مهر اختصاص یافته است.

طرح مسکن مهر در دولت نهم و از سوی محمد سعیدی کیا، وزیر مسکن و شهر سازی ارائه شد تا بر اساس آن دولت از طریق شرکت‌های تعاونی نسبت به ساخت مسکن و واگذاری آن به اقشار کم درآمد اقدام کند. این طرح در ادامه با انتقاداتی جدی همراه شد، کارشناسان اقتصادی این طرح،‌ را پروژه‌ای شکست‌خورده ارزیابی می‌کنند که منجر به افزایش قیمت مسکن و تورم شده‌ است.