ابراز نگرانی احمد شهید، از تداوم نقض حقوق بشر در ایران

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران، دومین گزارش سال جاری خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی را ارائه و نسبت به ادامه نقض فاحش حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل، علاوه بر وضعیت حقوق بشر در ایران، آثار تحریم‌های خارجی بر مردم این کشور را هم باعث نگرانی دانسته است. گزارش احمد شهید در حالی منتشر شده که ایران تاکنون به درخواست‌های مکرر وی برای سفر به ایران پاسخ منفی داده است. در این ارتباط حتی محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران نیز آقای شهید را به «ارتباط با گروه‌های تروریستی»، «تخلفات وسیع» و «جسارت به اسلام» در گزارش‌های خود متهم ساخته است.
روز گذشته احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، با حضور در جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دومین گزارش سال جاری خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی را ارائه کرد.
پس از سخنان احمد شهید، نمایندگان جمهوری اسلامی به اظهارات او پاسخ دادند و اعضای کمیته نیز به بحث درباره‌ی این موضوع پرداختند.
در گزارش آقای شهید آمده که شرایط حقوق بشر در ایران همچنان دغدغه جدی ساز و کارهای مختلف ناظر حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل متحد است به‌طوری که هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در این زمینه دیده نمی‌شود.
گزارشگر سازمان ملل متحد سپس از حکومت ایران انتقاد می‌کند که همکاری «باری به هر جهت» آن با ساز و کارهای حقوق بشر سازمان ملل متحد، موجب نگرانی بیشتری درباره پایبندی ایران به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر می‌شود، چنان‌چه جمهوری اسلامی از میان ۲۸ نامه مشترکی که نهاهای ویژه حقوق بشر در سال ۲۰۱۲ برای آن فرستاده‌اند تنها به ۸ عدد آن پاسخ داده و درخواست‌های آنان برای بازدید از ایران را نیز بی‌پاسخ گذاشته است.
آقای شهید در ادامه گزارش خود می‌گوید که شماری از سیاست‌ها و قوانین از جمله قانون مطبوعات مصوب سال ۱۹۸۶ و قانون جرائم کامپیوتری مصوب سال ۲۰۱۰ همچنان به صورت آشکار حق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات تحت قانون بین‌الملل را نقض می‌کند.
او همچنین به گزارش‌ها درباره وجود ۶۰۰ روزنامه‌نگار ایرانی ضد حکومتی اشاره می‌کند و آن را نگران‌کننده می‌خواند.
آقای شهید در ادامه به آزار خانواده‌های کارکنان رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی اشاره می‌کند که در ایران زندگی می‌کنند.
نابرابری جنسیتی، خشونت علیه زنان و تبعیض علیه اقلیت‌های دینی و مذهبی، مانند بهایی‌ها، مسیحیان، دراویش و اقلیت‌های قومی مانند عرب‌های خوزستان، کردها، اهالی سیستان و بلوچستان و نیز پناهندگان افغانی موارد دیگری است که گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران از آن یاد می‌کند و جمهوری اسلامی را به تداوم آن متهم می‌سازد.
احمد شهید در نهایت از جمهوری اسلامی می‌خواهد به نقض حقوق بشر با آزاد کردن زندانیان سیاسی و رفع این تبعیض‌ها پایان دهد.

این دومین گزارش احمد شهید در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران طی سال جاری میلادی است و نخستین گزارش او از زمان انتخاب حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری است. آقای شهید از ژوئن ۲۰۱۱ تاکنون چهار گزارش درباره ایران تهیه کرده که همه این گزارش‌ها با واکنش شدید ایران همراه بوده است. مقامات ایران ادعا می‌کنند که آزادی در این کشور به نسبت همه دیگر کشورهای جهان بیشتر است و آن‌چه غرب می‌گوید، تبلیغات دروغین علیه جمهوری اسلامی است. در همین راستا نیز محمد جواد لاریجانی، دبیر حقوق بشر قوه قضاییه، تعیین گزارشگر ویژه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را «یک تصمیم نامناسب» خوانده بود که به گفته‌ی او «به تضعیف اعتبار شورای حقوق بشر» منجر خواهد شد.