بشار اسد: برگزاری کنفرانس «ژنو ۲» دور از ذهن است

در حالی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه گفت: «معتقدیم که تعیین زمانی برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲ به منظور کمک به ساخت سوریه جدید مهم است»؛ بشار اسد رییس جمهوری سوریه، می‌گوید برگزاری کنفرانس «ژنو ۲» دور از ذهن است. رییس جمهور سوریه همچنین با اشاره به دادن جایزه صلح نوبل به سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی گفته است: «این جایزه باید به من تعلق می‌گرفت.»

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت که بشار اسد مشروعیت لازم خود را از دست داده است و نمی‌تواند عنصری باشد که همه طرف‌ها را به هم نزدیک کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز جان کری دوشنبه ۲۲ مهر پس از دیدار با اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، در لندن گفت: «معتقدیم که تعیین زمانی برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲ به منظور کمک به ساخت سوریه جدید مهم است.»
وی همچنین افزود که تنها راه پایان بحران سوریه این است که یک دولت انتقالی، جایگزین دولت بشار اسد رییس جمهوری کنونی این کشور شود.

در همین حال بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در مورد کنفرانس بین‌المللی «ژنو ۲» برای حل بحران سوریه نیز تاکید کرد که هر چند زمان برگزاری این کنفرانس در ماه نوامبر تعیین شده است، اما برگزار شدن آن دور از ذهن به نظر می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای اسد تصریح کرد که اگر این کنفرانس برگزار شود، فقط برای پاسخ مثبت دادن به خواسته روسیه و برای دور کردن شبح جنگ برگزار می‌شود.
رییس‌جمهوری سوریه علاوه بر آن عنوان کرد که سوریه هیچ مشکلی برای شرکت در کنفرانس «ژنو ۲» ندارد و خواسته‌هایش کاملا واضح و روشن بوده است.
اسد تاکید کرد که مشکل غرب حمایت از گروه‌هایی برای شرکت در مذاکرات است که چندپاره هستند و هیچ قدرتی در میدان جنگ ندارند.

رییس‌جمهوری سوریه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که این کشور از سال ۱۹۹۷ میلادی ساخت سلاح‌های شیمیایی را متوقف کرده و آنها را با سلاح‌های کلاسیک که در میدان جنگ سرنوشت‌ساز هستند، جایگزین کرد.
اسد در ادامه گفت که قدرت موشکی ارتش سوریه را به اندازه‌ای بالا برده است که می‌تواند همه فرودگاه‌های اسرائیل را از بین ببرد. رژیم اسرائیل به توان هوایی خود تکیه اساسی دارد.
وی همچنین تاکید کرد که بی‌تردید از دست دادن سلاح‌های شیمیایی ضرر معنوی و سیاسی به شمار می‌رود.
رییس‌جمهوری سوریه با اشاره به دادن جایزه صلح نوبل به سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی هم گفت: «این جایزه باید به من تعلق می‌گرفت.»

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از آمریکا خواست از نفوذ خود به منظور متقاعد کردن اپوزیسیون سوریه برای شرکت در کنفرانس «ژنو ۲» استفاده کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، لاوروف گفته است: «از شرکای خود در آمریکا و دیگر کشور‌ها که نه تنها در میان میان گروه‌های اپوزیسیون نفوذ دارند بلکه از آنها حمایت می‌کنند می‌خواهیم به مسئولیت‌های خود عمل کرده و برای فراهم کردن زمینه برگزاری کنفرانس ژنو۲ این گروه‌ها را برای شرکت در کنفرانس، متقاعد کنند.»
این سخنان لاوروف پس از آن مطرح می‌شود که جرج صبرا، رییس شورای ملی سوریه، با مشارکت در کنفرانس بین‌المللی صلح، اعلام مخالفت کرد.
شورای ملی سوریه یکی از مهم‌ترین بخش‌های ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه است که از سوی غرب و اکثر کشورهای عربی حمایت می‌شود.

کنفرانس «ژنو ۲» به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه گفته می‌شود که آمریکا و روسیه بر سر برگزاری آن به توافق رسیده‌اند. کنفرانس «ژنو ۱» سال گذشته با حضور بسیاری از کشورهای غربی و عربی و همچنین روسیه و چین برای بحث بر سر بحران سوریه تشکیل شد. در این کنفرانس بر سر تشکیل دولت انتقالی در سوریه توافق شد. البته آمریکا و روسیه بر سر اینکه بنا بر توافقات این کنفرانس بشار اسد می‌تواند در مرحله انتقالی حضور داشته باشد یا نه، با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در این خصوص جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته است که اجرای توافق‌های کنفرانس «ژنو ۱» تنها بهانه برگزاری کنفرانس «ژنو ۲» است.