وزیر ارشاد: ممیزی‌ها سلیقه‌ای شده، قرآن هم اگر وحی الهی نبود ممیزی می‌شد

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفت متوجه شده است که بسیاری از سانسورهای کتاب در سال‌های اخیر سلیقه‌ای بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس علی جنتی در این خصوص گفت: متأسفانه در بررسی برخی از کتاب‌هایی که اداره کتاب به آن‌ها مجوز نشر نداده بود، دریافتم بسیاری از ایرادهای وارد شده بر حسب سلیقه بوده است. مثلا رای بر جایگزین کردن کلمه‌ای با کلمه‌ای دیگر.
وی با تأکید بر این‌که باید به قانون تکیه کرد، افزود: من فکر می‌کنم اگر قرآن وحی منزل نبود آن را به ممیزان اداره کتاب می‌سپردیم مجوز انتشار برای آن صادر نمی‌کردند و می‌گفتند برخی از کلمات با عفت عمومی در تناقض است.
به‌گفته وزیر ارشاد کتاب‌ها می‌بایست براساس متخصصان و اهالی فن مورد بررسی قرار گیرند نه کسانی که در حوزه‌های مختلف تخصصی ندارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نامه سرگشاده‌ای که چندی پیش گروهی از نویسندگان و اهالی قلم خطاب به وی نوشته و خواهان حذف کامل سانسور شده بودند اشاره کرد و در این‌باره هم گفت: ما نمی‌توانیم به طور کلی ممیزی را برداریم زیرا موظف به اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی هستیم. از این‌ها گذشته چطور می‌شود اجازه داد برخی از کتاب‌های مشکل‌دار ذهن مخاطبان را در جامعه مسموم کند.
در سال‌های اخیر عملکرد وزارت ارشاد با ممیزی‌های سلیقه‌ای، بلاتکلیف ‌نگه‌داشتن کتاب‌ها در زمان‌های طولانی، بررسی چندباره و سانسور کتاب‌های چاپ چندم، معلق‌کردن و نگاه‌داشتن پروانه ناشران و ممنوع کردن فعالیت برخی از آن‌ها و… سبب محدودیت بیشتر عرصه فرهنگ و هنر و کنار کشیدن بسیاری از اهالی فرهنگ از فعالیت‌های خود شده است.