جان کری: ایران با پیشنهادهای جدید به ژنو بیاید

در آستانه‌ی دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ در ژنو، جان کری وزیر خارجه آمریکا از جمهوری اسلامی ایران خواست با «مجموعه پیشنهادهای جدید» به مذاکرات بیاید. در همین حال محمد جواد ظریف هم در دیدار با معاون وزیر خارجه سوییس که به تهران سفر کرده است گفت که غنی‌سازی از حقوق اساسی ایران است. ظریف در روز ۱۳ مهر ماه، در مورد طرحی که پیشتر شش کشور طرف گفتگوی اتمی به ایران پیشنهاد کرده بودند گفت: «آن طرح به تاریخ پیوسته است و آنها باید با دیدگاه جدیدی وارد بحث شوند.»

وزیر خارجه آمریکا از ایران خواست با «مجموعه پیشنهادهای جدید» به مذاکراتی بیاید که قرار است هفته آینده در ژنو میان شش کشور طرف مذاکرات اتمی و ایران در ادامه مذاکرات قزاقستان و گفتگوهای وزیران خارجه در نیویورک صورت گیرد.
تازه‌ترین گفته‌های وزیر خارجه آمریکا پس از آن مطرح می‌شود که دو روز پیش، محمد جواد ظریف از کشورهای ۱+۵ خواسته بود «با دیدگاه جدیدی وارد بحث شوند».
وزیر خارجه ایران با اشاره به آخرین پیشنهادهایی که در آلماتی قزاقستان به تهران داده شده بود گفت «آن طرح به تاریخ پیوسته است».
جان کری نیز با اشاره به پیشنهاد آلماتی گفت: «پیشنهادهای گروه ۱+۵ در آلماتی مطرح شد و اعتقاد ندارم که ایران پاسخ کاملی به آن پیشنهاد داده باشد. در نتیجه ما الان در انتظار کامل شدن تفاوت‌هایی هستیم که ایرانی‌ها در رویکرد خود دارند.»
وزیر خارجه آمریکا افزود: ما الان منتظر مجموعه پیشنهادهای ایران هستیم؛ آنچه به‌طور کامل آشکار می‌کند ایران چگونه صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود را نشان می‌دهد.
کری بار دیگر از تغییراتی که در پی یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در سیاست خارجی ایران مطرح شده استقبال کرده، اما در عین حال با اشاره به سخنان باراک اوباما گفت که دولت ایالات متحده معتقد است «نه واژگان که عملکرد تفاوت را آشکار می‌کند.»
در رویدادی دیگر مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، ابو رسیه، قائم مقام وزارت امور خارجه سوییس امروز و در آستانه‌ی مذاکرات ژنو وارد تهران شد و با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.
قائم مقام وزارت امور خارجه سوییس با اشاره به مذاکرات خوب خود با وزیران امور خارجه گروه ۱+۵ در نیویورک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ابراز امیدواری کرد که به مذاکرات آتی در ژنو به‌عنوان فرصتی استثنایی برای آغاز رویکردی جدید در تعامل بین ایران و غرب و با در نظر گرفتن منافع و نگرانی‌های طرفین نگریسته شود.
ظریف نیز در این دیدار بر موضع ایران پافشاری کرد و گفت «غنی‌سازی اورانیوم جزو حقوق اصلی ماست.»
وی گفت «رویکرد تهدید و تحریم هرگز منافع و اهداف طرف مقابل را برآورده نکرده است و تداوم این رویکرد نیز تکرار اشتباهات گذشته خواهد بود که مانع از روند صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران هم نخواهد شد.»
وزیر خارجه ایران در پایان هم گفت که ایران آماده است برای رفع نگرانی‌های به گفته‌ی وی «منطقی» بین‌المللی قدم بردارد.

و در تحولی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم روز، دوشنبه ۱۵ مهرماه در بالی اندونزی اعلام کرد که سخنان اخیر مقام‌های ایرانی در مورد حل و فصل مسئله هسته‌ای یکی از موضوعات مذاکرات ژنو خواهد بود.
به‌گزارش خبرگزاری ریا نووستی لاروروف گفت: «من فکر می‌کنم این در نشست هفته آینده ژنو که ایران با برگزاری آن موافقت کرده، مورد بحث قرار بگیرد.»
خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشته بود ایران در مذاکراتی که در نیویورک با گروه ۱+۵ داشته است، پیشنهاد توافق‌نامه‌ای را داد که بر مبنای آن نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود را در مدت یک سال برطرف کند. از سوی دیگر وزیر خارجه لیتوانی، رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا، دهم مهرماه گفته بود دولت‌های غربی این احتمال را بررسی می‌کنند که در چارچوب دستیابی به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، به ایران اجازه دهند که مقداری از غنی‌سازی اورانیوم خود را ادامه دهد. مذاکرات بعدی میان ایران و پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل و آلمان هفته آینده در روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر در ژنو انجام خواهد شد. این مذاکرات در پی گفتگوهای مقدماتی وزرای خارجه هر هفت کشور در نیویورک در حاشیه نشست عمومی ملل متحد است که برپا می‌شود.