رییس کمیسیون سیاست خارجی: پروتکل الحاقی را امضا نمی‌کنیم٬ غنی‌سازی را هم ادامه می‌دهیم

در حالی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است اگر ایران ثابت کند که برنامه اتمی‌اش مقاصد نظامی ندارد، توافق هسته‌ای با این کشور می‌تواند زودتر از شش ماه صورت گیرد. علاءالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید که کشورش تا زمانی که سیاست‌های «غیرمنطقی» آمریکا ادامه داشته باشد، پروتکل الحاقی را نمی‌پذیرد و میزان غنی‌سازی اورانیوم را هم کاهش نخواهد داد.
علاءالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به سخنان اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که خواستار امضای پروتکل‌ الحاقی از سوی ایران به عنوان ضامن دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته‌ای این کشور شده٬ گفت که «جان کری باید بداند اختیار تصمیم‌گیری درباره این کار با مجلس است و مجلس اجازه‌ی پذیرش پروتکل الحاقی را صادر نخواهد کرد.»
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به دیگر اظهارات کری مبنی بر بازکردن فوری درهای تاسیسات هسته‌ای فوردو به روی بازرسان نیز گفته که این مرکز «تحت نظارت» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.
وزیر امور خارجه آمریکا گفته که دسترسی بازرسان بین‌المللی به این تاسیسات می‌تواند نشان دهد ایران بدنبال ساخت سلاح اتمی نیست.
بروجردی همچنین با اشاره به صحبت‌های کری که غنی‌سازی بیشتر از یک مقدار معین (زیر ۲۰ درصد) برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را ضروری ندانسته نیز اظهار کرده است: «ضرورت این کار و درصد آن را نیازهای جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌کند، نه جان کری.»
جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در دو سطح ۳.۵ و ۲۰ درصد اقدام به غنی‌سازی اورانیوم می‌کند که این دومی، باعث نگرانی کشورهای غربی شده است.
غرب می‌گوید که ایران با غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد و انبار کردن آن، قادر خواهد شد تا مواد لازم برای ساخت یک یا چند بمب اتمی را در اختیار داشته باشد.
این در حالی است که ایران این ادعاها را رد کرده و گفته است که غنی سازی در سطح ۲۰ درصد برای تولید رادیوداروهای مورد نیاز بیماران خاص است.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه، هفتم مهر ماه، گفته بود اگر ایران ثابت کند که برنامه اتمی‌اش مقاصد نظامی ندارد توافق هسته‌ای با این کشور می‌تواند زودتر از شش ماه صورت گیرد.
آقای کری همچنین تاکید کرده بود: تنها هنگامی تحریم‌ها علیه ایران برداشته می‌شود که توافقنامه‌ای بین دو کشور امضا شود که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است.
به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، «دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات هسته‌ای ایران در دل‌های کوه‌های نزدیک شهر قم می‌تواند نشان دهد که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست».
اشاره آقای کری به تاسیسات فردو است که ایران گفته است برای در امان ماندن از هر گونه حملات احتمالی آمریکا یا اسراییل آن را در دل کوه بنا کرده است.
جان کری گفته که ایران «می‌تواند فورا درهای این تاسیسات را به روی بازرسان بگشاید. آنها می‌توانند پروتکل‌های الحاقی را که ضامن دسترسی بازرسان به تاسیسات ایران است امضا کنند».
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین افزوده بود که ایرانی‌ها می‌توانند به طور داوطلبانه غنی‌سازی را در سطح خاصی محدود کنند، چرا که برای مقاصد صلح‌آمیز نیازی به غنی‌سازی در سطح بالاتر نیست.
اظهارات جان کری و رییس کمیسیون امنیت خارجی مجلس پس از آن بیان می‌شود که در یک هفته گذشته تحولات بسیار مهمی در روابط تیره تهران و واشینگتن ظرف ۳۴ سال گذشته رخ داده است. دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با همتای ایرانی‌اش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین تماس تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی امیدها در دو کشور را برای حل و فصل سریع پرونده هسته‌ای ایران فراهم کرده است. با این حال شب گذشته باراک اوباما در دیدار با بنیامین نتانیاهو با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران، تاکید کرد که گزینه‌ی نظامی همچنان روی میز است.