روحانی استفاده از سلاح هسته‌ای را جنایت علیه بشریت خواند

رییس جمهور ایران در نشست خلع سلاح هسته‌ای که در مقر سازمان ملل برگزار شد هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای را «نقض منشور ملل متحد و جنایت علیه بشریت» خواند و با ابراز تاسف از ناکام ماندن حدود چهار دهه تلاش بین‌المللی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، اتخاذ گام‌های عملی عاجل برای ایجاد چنین منطقه‌ای را ضروری اعلام کرد.

حسن روحانی در چهارمین روز اقامت خود در نیویورک به عنوان رییس دوره‌ای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (نم) در نشست خلع سلاح هسته‌ای سخنرانی کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران روحانی در این نشست گفت: «بی تردید اقدامات انجام شده برای خارج ساختن سلاح‌های هسته‌ای از حالت آماده باش و پرتاب، یا کاهش تعداد اینگونه سلاح‌ها نباید جایگزین امحای کامل آنها قلمداد شود.»
رییس دولت یازدهم هر گونه استفاده از سلاح هسته‌ای را «نقض منشور ملل متحد و جنایت علیه بشریت» خواند و راهبردهای نظامی و امنیتی‌ای که چنین کاربردهایی را توجیه می‌کنند «غیرقابل پذیرش» عنوان کرد.
روحانی خواهان پایان یافتن تهدید کشورهای غیرهسته‌ای به استفاده از سلاح هسته‌ای شد و از طرف جنبش غیرمتعهدها از همه کشورهای هسته‌ای خواست پروتکل‌های الحاقی به تمام معاهدات مربوط به ایجاد مناطق عاری از سلاح اتمی را امضا کنند.
رییس جمهور ایران در ادامه با ابراز تاسف از ناکام ماندن حدود چهار دهه تلاش بین‌المللی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه اتخاذ گام‌های عملی عاجل برای ایجاد چنین منطقه‌ای را ضروری اعلام کرد.
روحانی در ادامه هم افزود: «اسراییل به عنوان تنها غیرعضو پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در این منطقه، باید بدون هیچگونه تأخیری به این معاهده بپیوندد تا همه فعالیت‌های هسته‌ای در منطقه، تحت پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد.»
درخواست روحانی از اسراییل در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی موجودیت این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد. از سوی دیگر ایران از سوی غرب متهم می‌شود که به تعهدات خود در این پیمان پا‌ی‌بند نیست و برنامه‌های اعلام نشده‌ای برای دست‌یابی به بمب اتمی دارد.
تعیین روز ۲۶ سپتامبر هر سال به عنوان روز بین‌المللی امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای و برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در سطح مقامات عالی رتبه در پنج سال آینده، به منظور «ارزیابی پیشرفت‌های حاصله در خصوص خلع سلاح هسته‌ای» از دیگر پیشنهادهایی بود که روحانی در مقر سازمان ملل مطرح کرد.
پیمان عدم اشاعه یا پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی.)، که نخستین بار در سال ۱۹۶۸ میلادی (۱۳۴۷ خورشیدی) میان چند کشور به امضا رسید، کشورهای جهان را از نظر در اختیار داشتن یا نداشتن سلاح اتمی تفکیک کرده است. مطابق تعریف‌های این پیمان، دارندگان رسمی سلاح اتمی پنج عضو دائم شورای امنیت (چین، روسیه، آمریکا، بریتانیا و فرانسه) هستند. این پیمان تا کنون توسط ۱۸۸ کشور امضا شده است. هند، پاکستان و اسراییل دارندگان غیررسمی سلاح اتمی محسوب می‌شوند و هنوز به ان.پی.تی. نپیوسته‌اند. کره شمالی که این پیمان را امضا کرده بود نیز با آزمایش‌های اتمی خود عملا از آن خارج شده است.