اخبار روزانه سه شنبه 26شهریور

نوشیدن جام زهر یا نرمش قهرمانانه؟!

علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌ شنبه ۲۶ شهریورماه، در جمع فرماندهان سپاه پاسداران گفت «من مخالف حرکت‌های صحیح دیپلماسی نیستم، بنده معتقدم به‌‌ همان چیزی که سال‌ها پیش به نرمش قهرمانانه، نامگذاری شد».

رهبر جمهوری اسلامی، شرط موافقت با استفاده از تاکتیک «نرمش قهرمانانه» را «درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او» اعلام کرده است.

جمهوری اسلامی پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی در ایران٬ مواضع به ظاهر معتدلی در سیاست خارجی خود اتخاذ کرده که بخش‌هایی از این مواضع با استقبال کشور‌های غربی همراه شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: آماده‌ایم پرونده هسته‌ای را ببندیم

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت، بدنبال انتخابات ریاست جمهوری اخیر، «گروهی با دیدگاه واحد» در حکومت ایران شکل گرفته، که آمادگی حل و فصل مساله هسته ای را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای صالحی، برای شرکت در نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی به وین سفر کرده.

در همین حال جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه، بیست و پنجم شهریور، به پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: آماده‌ایم تا بر پایه احترام متقابل، برای رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز در زمینه مسائل هسته‌ای ایران، با دولت روحانی همکاری کنیم.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا نیز، یکشنبه شب، اظهار داشت، به حصول توافق با ایران امیدوار است.

وی در عین حال افزود: مذاکره با ایران همیشه دشوار بوده، و من فکر نمی کنم که رییس جمهور جدید ناگهان مذاکره را آسان کند.

شرکت کشتیرانی ایران و ۱۷ شرکت وابسته به آن از فهرست تحریم‌ها خارج شد

محمد حسین داجمر، مدیر عامل شرکت کشتیرانی ایران، از لغو تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا، نسبت به سازمان کشتیرانی این کشور، و هفده شرکتِ وابسته به این سازمان، خبر داد.

داجمر گفت:‌ روز دوشنبه، اتحادیه اروپا به خروج سازمان کشتیرانی ایران از یکی از تحریم‌ها، که بر این سازمان وارد شده بود رأی داد.

دادگاه اروپا روز جمعه، پانزدهم شهریورماه نیز، بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را، که شامل هفت شرکت و یک فرد می‌شد، لغو کرد.

اتحادیه اروپا در ماه مارس گذشته، تحریم‌های خود علیه ایران را، بمنظور جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای، از طریق پیشبرد برنامه هسته‌ای آن، شدت بخشید.

حسن فیروزآبادی٬ رییس ستاد کل نیروهای مسلح: سپاه نباشد٬ ایران هم نخواهد بود

حسن فیروزآبادی٬ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: یکی از استراتژی‌های اصلی نظام این است که، اگر سپاه نباشد٬ کشور هم نخواهد بود.

آقای فیروزآبادی روز دوشنبه، در بیستمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولین سپاه افزود: امروز سپاه، دارای ۵ نیروی مقتدر، ۳۵ سپاه استانی، و ۶ قرارگاه آماده به کار است. این یک توانمندی عظیم و دشمن شکن است.»

فرماندهان سپاه پاسداران، سال‌هاست به بهانه حفظ نظام، و یا آنچه فیروزآبادی «تشخیص درد» نامیده٬ به طور مستقیم و غیرمستقیم در سیاست دخالت می‌کنند.

معاونت بین‌الملل ریاست‌جمهوری ایران منحل شد

معاونت بین‌الملل ریاست‌ جمهوری که حدود دو سال پیش از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پیشین ایجاد شده بود، با موافقت حسن روحانی، منحل شد.

به گزارش سایت اعتدال، معاونت امور بین‌الملل ریاست‌جمهوری از همان ابتدای تشکیل، با انتقاد کارشناسان و مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد، ولی با اصرار احمدی‌نژاد تا پایان دولت دهم به فعالیت خود ادامه داد.

مخالفان ایجاد این معاونت بر این باور بودند که این اقدام «موازی‌کاری» با فعالیت‌های وزارت خارجه است.

احمد توکلی :حساب ذخیره ارزی ایران جارو شده است!

 احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: حساب ذخیره ارزی ایران جارو شده است.

به گزارش وبسایت خبری «اقتصاد آنلاین»، احمد توکلی با بیان این مطلب افزود: در حساب ذخیره ارزی، از ۱۷۶ میلیارد دلار، ۱۶۱ میلیارد دلار را، بخش دولتی استفاده کرده است.

وی گفت: تمام ارزهای نفتی در بخش دولتی استفاده شده، و تنها ۱۰ درصد صرف بخش خصوصی و تعاونی شده است.

به گفته این نماینده مجلس، دولت تا پایان سال گذشته، ۲۷۸ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و موسسات بدهکار بوده است.

این اظهارات در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، در روزهای پایانی کار خود گفته بود، ارزش دارایی‌های ارزی بانک مرکزی، بیش از صد میلیارد دلار است.

—-

یک مقام وزارت بهداشت: میزان بیماری‌های روانی در تهران افزایش یافته است

علی سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان، با اعلام اینکه میزان بیماری‌های روانی در شهر تهران افزایش یافته، انتقاد‌های تندی متوجه وضعیت نابسامان جامعه ایران کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای سیاری روز دوشنبه گفت: در جمهوری اسلامی «صداقت کیمیا شده است و هیچ کس به خاطر اشتباهاتش از مردم عذرخواهی نمی‌کند».

وی در ادامهء انتقادهای خود افزود: آمار طلاق و اعتیاد به ویژه در سنین پائین گسترش یافته است، درآمد‌ها کم شده، و طبقه متوسط فقیر‌تر می‌شود، و در شرایطی که بالا‌ترین میزان درآمد ارزی را داشتیم، این همه آمار دروغ تحویل دادند.

آقای سیاری، در پایان هم با بیان اینکه، ۲۶ هزار مورد ایدز در کشور ایران وجود دارد، به مقامات دولتی هشدار داد، هرچه سریعتر به وضعیت نابسامان جامعه رسیدگی کنند.

—-

 یک نماینده مجلس: بنزین غیراستاندارد، سرطان را افزایش داده است

شهلا میرگلوبیات، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است، تولید و استفاده از بنزین غیراستاندارد در کشور باعث افزایش سرطان شده است.

وی به خبرگزاری پانا گفت: در رابطه با موضوع آلودگی هوا، بیشترین عاملی که در این امر دخیل است، سوخت بنزین غیراستانداردی ست که در کشور تولید می‌شود. وباعث افزایش بیماری‌ها، از جمله سرطان می شود.

به گفته وی، مسئولان اجرائی به مساله آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن، توجه نمی‌کنند.

 وزیر کشور: مردم با اقتصاد نفتی خداحافظی کنند

عبدالرضا رحمانی فضلی٬ وزیر کشور گفته که «مردم ایران شرایطِ فعلی کشور را به خوبی درک می‌کنند، بنابراین باید با اقتصاد نفت نیز خداحافظی کنند، چرا که دیگر چیزی به نام اقتصاد نفت، نداریم.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم رحمانی فضلی افزود: اکنون نمی‌توانیم روزی ۲ میلیون بشکه نفت صادر کنیم، و دلیل اصلی آن تحریم‌های «ظالمانه» است.

وی با بیان اینکه سالانه، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان، هزینهء جاری در کشور داریم تاکید کرد: باید روی پای خود بایستیم، و اقتصاد و تولید را، با رویکرد صادرات در کشور نهادینه کنیم.

—-

 افت قیمت سکه به کمتر از یک میلیون تومان

نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز دوشنبه در بازار ۹۶۴ هزار تومان، طرح قدیم ۹۶۰ هزار تومان، نیم سکه ۴۹۸ هزار تومان، ربع سکه ۳۰۷ هزار تومان و گرمی ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد.

همچنین نرخ هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار در بازار داخلی ۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۱۷ دلار است.

در همین حال، صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش ۳ هزار و ۱۳۰ تومان، هر یورو را ۴ هزار و ۱۸۰ تومان، هر پوند را ۴ هزار و ۹۷۰ تومان و هر درهم امارات را ۸۶۱ تومان اعلام کردند.

مریم، کودک ایرانی چهار ساله، که به علت ابتلاء به نوع حادی از سرطان، که ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان هزینه معالجه اش را تقبل کرده، دور اول معالجه‌اش را به پایان رساند، و زیر نظر پزشکان سعودیِ بیمارستانِ تخصصیِ ملک فیصل، در شهر ریاض، قرار دارد، تا برای معالجه مرحله بعدی آماده شود.

—-

 تیراندازی در یک پایگاه دریایی آمریکا دستکم ۱۲ کشته برجای گذاشت

مقامات نیروی دریایی آمریکا می‌گویند، در جریان تیراندازی روز دوشنبه، در یک پایگاه نیروی دریایی در واشنگتن، دستکم ۱۲ تن کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس آمریکا می‌گوید، یکی از تیراندازان کشته شده است ولی، نیروهای پلیس در جستجوی دو تیراندازِ احتمالیِ دیگر هستند که، لباس نظامی بر تن دارند. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفته که مسئولان این حمله را به سزای اعمال‌شان می‌رسانیم.

مقامات آمریکایی می‌گویند، دستکم چهار نفر از جمله یک مامور پلیس در این حادثه زخمی شده‌اند.

یکی از شاهدان این حادثه به آسوشیتدپرس گفت:  من و همکارانم در طبقه سوم با یک مرد مسلح مواجه شدیم که به سوی ما تیراندازی کرد.

 —-

ترکیه یک هلی‌کوپتر نظامی سوریه را سرنگون کرد

معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد، جت‌های جنگنده این کشور یک هلی کوپتر نظامی سوریه را که به حریم هوایی ترکیه وارد شده بود ‌را سرنگون کردند.

خبرنگاران می‌گویند: هلی کوپتر سوری  بدون توجه به اخطار خلبان‌های جت، به اندازه دو کیلومتر به حریم هوایی ترکیه تجاوز کرده بود.

هلی‌کوپتر مذکور پس از شلیک موشک از سوی جت‌های ترکیه در خاک سوریه سقوط کرد

در همین حال رامی عبدالرحمان، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است، شورشیان مسلح سوری، یکی از خلبانان این هلی کوپتر را دستگیر کرده اند اما سرنوشت خلبان دیگر روشن نیست.

ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آغاز شد

ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از روز دوشنبه آغاز شد.

سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان گفت، داوطلبان تا ۱۴ مهرماه، فرصت دارند فرمهای تکمیل شده و کلیه مدارک لازم را به کمیسیون انتخابات تسلیم کنند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۱۶ فروردین ماه آینده، برگزار می شود.

حامد کرزی از آنجا که دو دوره به ریاست جمهوری افغانستان رسیده است، دیگر حق شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

—-

دست کم ۹ تانکر حامل سوخت ناتو در بلوچستان پاکستان در آتش سوخت

۹ تانکر حامل سوخت، برای نیروهای ناتوی مستقر در افغانستان، روز شنبه در بلوچستان پاکستان دچار حریق شدند و در آتش سوختند

به گزارش رویترز، این حادثه در نزدیکی شهر حُب، و در منطقه مرزی مشترک با ایران و افغانستان روی داده است.

گزارشی از تلفات احتمالی ارسال نشده است و دلیل آتش سوزی هنوز روشن نیست.

برخی گزارشها حاکی از آن است که آتش سوزی پس از انفجار دریکی از تانکر‌های نفتکش آغاز شده است.

یک مامور پلیس میگوید، یک گروه شبه نظامی با راکت به سوی تانکرها شلیک کرده است.

 —-

تنش‌های مرزی میان چین و ژاپن همچنان ادامه دارد

گارد ساحلی ژاپن از ورود سه کشتی چینی به جزایر مورد مناقشه، در دریای چین شرقی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کیودو، گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد، این سیزدهمین روز متوالی است که کشتی های چینی وارد آبهای مورد مناقشه با ژاپن می شوند.

همزمان با بالا گرفتن تنش ها در دریای چین شرقی، دولت آمریکا نیز  خواستار همکاری چین و ژاپن در این باره شده و بر لزوم آغاز مذاکرات با هدف برقراری صلح و ثبات در منطقه تاکید کرده است.

در شرایطی که گارد ساحلی ژاپن درباره ورود کشتی های ژاپنی به آبهای مورد مناقشه هشدار داده است، چین مالکیت این جزایر را از آن خود می داند.

 —-

چین آمریکا را برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه دعوت کرد

سخنگوی وزارت خارجه چین، آمریکا را برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته ای کره شمالی دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هونگ لی، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در پکن اعلام کرد: به نفع آمریکا و چین است تا به مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته ای کره شمالی بازگردند و این موضوع ،تنها راه خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره است.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که،(گلین دیویس) نماینده ارشد آمریکایی در امور کره شمالی اعلام کرد: کره شمالی باید حسن نیت خود را درباره بازگشت به میز مذاکرات چند چانبه، پیش از آنکه آمریکا پیش قدم شود، نشان دهد.

—-

هزاران شهروند رومانیایی در اعتراض به راه اندازی یک معدن طلا در آن کشور راه پیمایی کردند

هزاران شهروند رومانیائی در اعتراض به طرح راه اندازی بزرگترین معدن طلا در پایتخت و شهرهای دیگرآن کشور راه پیمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، تظاهر کنندگان که شمار آنها حدود ۲۰ هزار تن بر آورد شده است، استفاده از ماده  و سیانور در فرایند استخراج طلا را خطرناک دانسته و دولت را متهم می‌کنند که دارایی‌های آن کشور را ارزان به معرض فروش گذاشته است.

—-

ده‌ها نفر در توفان‌های مکزیک کشته شدند

توفان  در سواحل مکزیک، سبب بارش باران‌های سنگین در سواحل مکزیک و سیل و رانش زمین شده و تاکنون جان ۲۱ نفر را گرفته است.

به گزارش رویترز، در برخی از شهرهای مکزیک این رویداد منجر به لغو برگزاری مراسم روز استقلال مکزیک شده است.

در ساحل خلیج مکزیک توفان  با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت، موجب شد که بیش از شش هزار نفر از ساکنان به محل دیگری منتقل شوند.

—-

امروز سه شنبه، شصت و هشتمین دورهء نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز می‌شود.

انتظار می‌رود در این نشست، ۱۷۰ موضوع از جمله حفظ امنیت و صلح، دوری از نزاع‌های مسلحانه، حمایت از محیط زیست، مشارکت در توسعه پایدار کشور‌ها، منع انتشار سلاح‌های هسته‌ای، دفاع از حقوق بشر، تضمین حاکمیت قانون، و ساختار شورای امنیت، مورد بررسی قرار گیرد.