سرتیتر خبرها روز چهارشنبه (متن)

برای دیدن فایل تصویری اخبار اینجا کلیک کنید

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، سه شنبه شب در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود، درباره وضعیت اقتصادی و سیاست خارجی کشور صحبت کرد و گفت که دولتش برمبنای پاسخگویی، و نه تبلیغات عمل میکند. وی گفت که عمده مشکلات کشور در بخش اقتصاد و روابط خارجی است. آقای روحانی با ابراز خوشبینی، نسبت به نتیجه مذاکرات ایران با جامعه بین المللی بر سر پرونده هسته‌ای، تاکید کرد: بر اساس حقوق خود طبق مقررات بین‌المللی و ان‌.پی‌.تی عمل می‌کنیم و هیچ کس نمی‌تواند ملت ایران را از حق غنی‌سازی در خاک خود محروم کند.
—-
وزارت خزانه‌ داری آمریکا روز سه شنبه، ۱۹ شهریور، با صدورِ دو مجوز، گروه‌های بشردوستانه آمریکایی و نهادهای غیردولتی ایرانی، و فعالیت‌ در زمینه مسابقات ورزشی میان ایران و آمریکا را، از فهرست تحریم‌های خود حذف کرد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا، در این بیانیه‌ گفت: این دو مجوز در راستای تقویت حمایت دولت آمریکا از فعالیت‌های بشردوستانه، و نشان دادن تعهد دولت، مبنی بر تقویت ارتباطات میان مردم ایران و آمریکا است.
بر اساس این مجوزها، نهادهای غیردولتی و گروه‌های بشردوستانه آمریکایی و ایرانی، که در زمینه‌های خدمات درمانی، امدادرسانی برای فجایع طبیعی، حفاظت از محیط زیست، پروژه‌های حقوق بشری در ایران، فعالیت‌های مرتبط با رویدادها و مسابقات ورزشی، حمایت مالی از ورزشکاران، همراه با سایر فعالیت‌ها اقدام می‌کنند، از فهرست تحریم‌های آمریکا مستثنی می‌شوند.
—-
محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، از بیان شدن خبری در محافل سیاسی درباره دیدار هاشمی رفسنجانی با رهبری خبر داد.
محمد تقی کروبی در این خصوص، در فیس بوک خود نوشته است: چند هفته پیش در محافل سیاسی، خبری از دیدار آقای هاشمی با رهبری بیان شد که در آن، موضوع پایان دادن به وضعیت حصر و حبس غیر قانونی رهبران جنبش سبز، مورد توجه رییس مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفته بود. در همین راستا شنیده شد که رهبری، موافقت خود را با ارجاع این پرونده به شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند، تا این شورا با دبیر جدید به موضوع حبس غیر قانونی، ورود ماهوی داشته باشد.
—-
بنا به گزارشات ارسالی به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» به منظور تشدید فشارهای روحی علیه آقای کاظمینی بروجردی، خانم اکرم ولی دوستی همسر وی، به دادگاه ویژه روحانیت احضار، و او را ساعتها تحت بازجویی، تهدید و فشارهای روحی قرار دادند.
—-
سازمان مجاهدین خلق می گوید، پس از حمله اخیر به اردوگاه اشرف، که ۵۲ نفر در آن کشته شدند، هفت تن از اعضای آن در بازداشت نیروهای عراقی هستند، و احتمال میرود که به ایران تحویل داده شوند.
سازمان مجاهدین، دولت عراق را مسئول حمله به اردوگاه اشرف معرفی کرده، اما دولت عراق می گوید، تحقیقاتی در این زمینه آغاز شده و از احتمال درگیری داخلی میان ساکنان اردوگاه سخن گفته است.
دولت نوری المالکی، چند روز پیش دستور تخلیه کامل اردوگاه اشرف، و انتقال آخرین ساکنان آن را به اردوگاه لیبرتی صادر کرد.
—-
صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضائیه، با هشدار نسبت به گسترش «اندیشه‌های مدرنیته» در ایران٬ خواستار برخورد با مظاهر این فرهنگ از سوی پلیس و مقام‌های قضایی شد.
به گزارش خبرگزاری‌های ایران آقای لاریجانی روز سه‌شنبه (۱۹ شهریور) از کتاب٬ فیلم٬ رمان و مدل‌های لباس با عنوان «مظاهر روبنایی، اندیشه مدرنیته» نام برده که قوه قضائیه و پلیس باید با آنها برخورد کند.
وی افزود غرب در هند، به آشکارا زبان خود را توسط انگلیسی‌ها تحمیل کرد، و در ایران هم در زمان طاغوت تلاش کرد زبان ما را به زبان لاتین تبدیل کند، و پشت پرده آن هم واضح بود.
رییس قوه قضائیه در پایان گفت: آپارتمان نشینی فرهنگی غربی و غیر منطبق با رفتار دینی ماست، که در حال حاضر به جوانان ایران تحمیل شده است.
—-
با وجود ابراز نگرانی‌های فزاینده سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، در مورد حبس و بدرفتاری با آرش صادقی، عضو ستاد ۸۸ میرحسین موسوی، سخنگوی قوه قضاییه روز دوشنبه، ۱۸ شهریور، وجود فردی به این نام را در زندان اوین انکار کرد. سازمان عفو بین‌الملل روز ۱۴ تیر ماه سال جاری با انتشار بیانیه‌ای نوشت که، در خصوص وضعیت آرش صادقی، دانشجوی زندانی ایرانی، که در اعتصاب غذا به سر می‌برد نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد.

—-
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته، ضمن اشاره به اینکه بابک زنجانی، بیش از دو میلیارد دلار از پول نفت کشور را هنوز برنگردانده، از پیگیری این موضوع توسط دولت خبر داد.
وزیر نفت ایران درباره دو میلیارد دلاری که، به گفته او، آقای زنجانی هنوز به کشور بازنگردانده، توضیح داد که آقای زنجانی در این خصوص گفته است: این مبلغ به حساب من واریز شده، اما بدلیل اینکه آمریکا آن را بلوکه کرده، نمی‌توانم مبلغ را به خزانه واریز کنم.
بابک زنجانی، ۴۳ ساله، به گفته خودش، مالک و عضو هیات مدیره دهها شرکت، بانک، باشگاه ورزشی، در ایران و نقاط مختلف جهان، با بیش از صدها میلیارد تومان سرمایه است. او به اتهام پولشویی به نفع دولت ایران، و نقل و انتقال غیرقانونی پول صادره از فروش نفت به داخل کشور، در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.
—–

جمعی از مدیران، کارشناسان و کارمندان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در نامه ای خطاب به رییس جمهور، ناگفته هایی را در خصوص عملکرد دولت قبل، در حوزه مدیریت این شرکت آشکار کرده اند و خواستار توجه رییس جمهور، برای اصلاح روند و بررسی ادعاهای خود شده اند.
خبرگزاری تدبیر نوشت: در متن این نامه موارد متعددی درباره سوء مدیریت، تجملات و حیف و میل دارایی ها و فروش اموال شرکت، افتتاح سیاسی پروژه ها و جابجایی نیروهای کارشناس و با سابقه، با نفراتی بدون تحصیلات کافی و سوابق مشخص، اشاره شده است.
—-
تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، روز سه شنبه، از حل مشکل داروییِ بیماران خاصِ تحت پوشش این سازمان خبر داد.
وی به خبرگزاری مهر گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده برای کمک به بیماران، داروهای بیماران خاصِ تحت پوشش این سازمان، رایگان خواهد شد.
رییس سازمان غذا و دارو نیز هفته پیش گفته بود با تدابیر و سیاست‌های کوتاه مدتی که در حال اجراست، مشکلات دارویی کشور بزودی حل خواهد شد.
—-
مؤسسه تحقیقاتی «زمین»، مربوط به دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده، در گزارش تازه‌ای با عنوان «گزارش جهانی شادی»، وضعیت شادی و رضایت از زندگی را در ۱۵۶ کشور جهان بررسی کرده، که در این میان رتبه ایران ۱۱۵ اعلام شده است.
بر اساس جدول منتشرشده توسط این مؤسسه، کشورهای جیبوتی (با رتبه ۱۱۴)، بنگلادش (۱۰۸)، عراق (۱۰۵)، سومالی (۱۰۱)، موزامبیک (۹۴)، زامبیا (۹۱)، پاکستان (۸۱)، ترکیه (۷۷)، و ترکمنستان با رتبه ۵۹، از نظر شادی و رضایت شهروندان در وضعیت بهتری نسبت به ایران به‌ سر می‌برند.
بنا بر این گزارش تازه، دانمارک، نروژ، سوئیس، هلند، سوئد و کانادا به ترتیب شادترین کشورهای جهان هستند..
در این جدول جایگاه بریتانیا ۲۲، فرانسه ۲۵، آلمان ۲۶، ژاپن ۴۳، و ایتالیا ۴۵ است.
مسئولان جمهوری اسلامی ایران تا کنون، بارها از انجام بررسی‌ها برای تعریف «شادی اسلامی» به جای «شادی غربی» سخن گفته‌اند، و در این زمینه خواستار انجام طرح‌هائی در چارچوب «مهندسی شادی» در ایران شده‌اند.
—-
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تقویت بخش‌های رفاهی مربوط به خبرنگاران، در دستور کار وزارتخانه است.
به گزارش فارس، علی جنتی روز گذشته گفت، کمک‌های حمایتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگاران، قطعاً در دولت جدید افزایش پیدا خواهد کرد.
وی افزود، البته چنین کارهایی در دوره‌های قبل هم انجام شده است، ولی این اقدامات الان بیشتر خواهد شد.
آقای جنتی افزود که این افزایش‌ها با توجه به امکانات دولتی میسر می‌شود.
—-
خانه سینما، مقارن با روز ملی سینما، یعنی ۲۱ شهریور ماه، به دست حجت الله ایوبی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و رییس سازمان سینمایی، با همراهی جمعی از چهره‌های صاحب نام سینمای ایران بازگشایی می‌شود.
به گزارش ایسنا، در متن خبر رسمی، از سوی روابط عمومی سازمان سینمایی آمده است: در دیدارهای جداگانه‌ای که دکتر حجت الله ایوبی، با طیف‌های مختلف سینمایی و غیر سینمایی داشت، بر عزم جدی نظام جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر بازگشایی خانه سینما توسط دولت جدید، و آغاز مجدد فعالیت‌های صنفی سینمایی تأکید کرد.
—-
محمدرضا آقامیری٬ عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ و جرایم رایانه‌ای، از امکان رفع فیلتر مشروط فیس‌ بوک در ایران خبر داد. فیس بوک و بسیاری از وبسایت‌ها در جمهوری اسلامی فیلتر هستند، و کاربران برای ورود به شبکه‌های اجتماعی باید از فیلترشکن‌های مختلف استفاده کنند. این در حالیست که بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی، اخیرا در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک حضور پیدا کرده‌اند.
—-
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: از رهبران کنگره خواستم تا رای گیری درباره طرح اقدام نظامی را به تاخیر اندازند، و به دیپلماسی فرصت دهند. اوباما افزود: روز پنجشنبه، جان کری را به ملاقات با همتای روسی اش می فرستم و خود مذاکرات با ولادیمیر پوتین را ادامه می دهم.
وی افزود : ما می دانیم که رژیم اسد مسئول این حمله است اما تنها مسئله ای که در حال حاضر مهم به نظر می آید، این است که ایالات متحده و جامعه بین المللی تا چه حدودی آماده مقابله با چنین جنایتی هستند.
رئیس جمهور ایالات متحده خطاب به مردم آمریکا گفت: ما پلیس جهان نیستم ,اما پایبندی به اصول و ارزش ها و امنیت ملی ما اینک بر محک آزمایش قرار گرفته است.
—-
در ادامه‌ بحران سوریه، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که، جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل، که قرار بود شب گذشته، به درخواست روسیه درباره سوریه تشکیل شود، به تعویق افتاده است. این در حالیست که، روسیه خود درخواست تشکیل این جلسه را کرده بود.
در همین حال وزیر خارجه فرانسه گفت: روز سه‌شنبه تلفنی با سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه درباره تهیه پیش نویس قطعنامه ای در مورد تحویل سلاح های شیمیایی سوریه گفتگو کرد.

—-

منابع امنیتی مصر، بامداد روز چهارشنبه از کشته شدن دست کم 4 تن بر اثر انفجار یک خودرو بمب گذاری شده در منطقه شمال استان سینا خبر دادند.
این حمله که منابع ارتش مصر آن را اقدام “تروریستی ” از سوی اسلامگرایان تندرو توصیف کردند، ساختمان وزارت اطلاعات این کشور واقع در شهر رفَح را هدف قرار داده بود.
این منابع روز گذشته از کشته شدن 9 فرد مسلح، و دستگیری 10 نفر دیگر، در عملیات نظامی ارتش این کشور در صحرای سینا، خبر دادند.
—-
بمب گذاری های روز سه شنبه در دو شهر عراق، دست کم ۱۴ کشته و حدود ۵۰ زخمی برجای گذاشت. یکی از این انفجارها در شهر بَعقوبه در شرق عراق، و دیگری در شهر لطیفیه، در ۳۰ کیلومتری جنوب بغداد رخ داده است.
هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.
سازمان ملل متحد اعلام کرده است که، در جریان خشونت‌های پنج ماه گذشته در عراق، بیش از چهار هزار تن کشته شده اند.

دولت نواز شریف، قصد دارد ملاعبدالغنی برادر، معاون ملاعمر، را آزاد کند.
سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان، به خبرگزاری فرانسه گفته است که، از نظر اصولی تصمیم به آزادی ملا برادر گرفته شده است، اما او به افغانستان تحویل داده نخواهد شد.
دولت حامد کرزای، مدت هاست که خواستارِ آزادیِ شماری از زندانیانِ طالبان، در پاکستان، از جمله ملابرادر بوده است و می گوید ،با اینکار زمینه مذاکرات صلح با طالبان هموار خواهد شد.
بنابرگزارش ها، از سال گذشته تاکنون ۳۳ نفر از زندانیان طالبان در پاکستان آزاد شده اند.
—-
چهار عاملِ تجاوز و قتلِ یک دخترِ دانشجویِ ۲۳ ساله، در ماه دسامبر سال جاری، ظهر روز سه‌ شنبه، ۱۹ شهریورماه به ‌وقت محلی هند، از سوی دادگاه، گناهکار شناخته شدند.
رییس دادگاه گفت: این متهمان به جرم تجاوز جمعی، نابودی شواهد و کشتن دختر بی‌دفاع گناهکار شناخته شدند.
این چهار نفر، دختری را که با دوست پسرش از سینما به خانه بازمیگشت، مورد ضرب‌وشتم قرار داده و در یک اتوبوس بارها به دختر تجاوز کرده بودند. دختر دانشجو چند روز بعد جان سپرد.
حکم آنان فردا اعلام خواهد شد، اما گفته می‌شود به احتمال قوی این چهار نفر به اعدام محکوم خواهند شد.
—-
به گزارش گاردین، سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد، کشورش قصد دارد استقرار شماری از کارکنان خود در جزایر مورد مناقشه با چین در دریای چین شرقی را بررسی کند.
این موضوع بعد از آن طرح می شود که روز دوشنبه، یک هواپیمای بدون سرنشین ناشناس با نقض حریم هوایی ژاپن وارد حریم هوایی این کشور شد.
سخنگوی دولت ژاپن ضمن اعلام این خبر گفت: ژاپن برای تامین امنیت جزایر «سَنکاکو» تدابیر امنیتی را بیشتر خواهد کرد، و در حال بررسی استقرار شماری از کارکنان خود در این جزایر است.
چین در واکنش به این اظهارات اعلام کرد، هیچگونه اقدام تحریکی آمیزی در این جزایر را تحمل نخواهد کرد.
—-

به گزارش رویترز، سئول و پیونگ‌ یانگ، امروز طی بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که درباره از سرگیری فعالیت مجتمع صنعتی کائه سونگ و ادامه مذاکرات درباره نحوه اجرایی شدن این فعالیت‌ها، به توافق رسیده‌اند.
دو کره همچنین توافق کرده‌اند که ملاقات بین خانواده‌هایی که در جریان جنگ بین دو کشور از یکدیگر جدا شده‌اند، بار دیگر از سر گرفته شود.
منطقه کائه سونگ که در خاک کره‌شمالی قرار دارد، منبع درآمدزایی خوبی برای این کشور محسوب می‌شود و پیش از این ده‌ها کارخانه و صد‌ها شهروند کره‌ جنوبی در آن فعالیت داشتند .