نماینده آمریکا در سازمان ملل: روسیه شورای امنیت را در قضیه سوریه به گروگان گرفته است

جمعه ۱5 شهریور ماه برابر با ششم سپتامبر
سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید، روسیه در قضیه سوریه، شورای امنیت را به گروگان گرفته است. این در حالی است که شامگاه پنج شنبه نشست گروه بیست در سن پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد. سوریه از محورهای اصلی نشست سران گروه بیست کشور صنعتی جهان است که با حضور باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسی اش تشکیل شده است. سامانتا پاور،‌ با بیان اینکه اقدام سوریه در استفاده از سلاح شمیایی نباید بدون پاسخ بماند گفت: نظام شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از مردم سوریه ناکام مانده است. روسیه از متحدان اصلی بشار اسد است و تا به حال دو نشست اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، برای بحث درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ بریتانیا در مورد سوریه، را ناکام گذاشته است.
نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید که روسیه در قضیه سوریه، شورای امنیت را به گروگان گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه سامانتا پاور روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت از آنجایی که روسیه به عنوان «پشتیبان» سوریه راه هر گونه اقدامی توسط شورای امنیت را به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بسته است، نباید اقدام حکومت بشار اسد بدون واکنش باقی بماند.
خانم پاور که ماه پیش به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل منصوب شد، افزوده است: نظام شورای امنیت سازمان ملل که پنج عضو دائم آن، شامل آمریکا، چین، فرانسه و بریتانیا، حق وتو دارند، در حمایت از مردم سوریه ناکام مانده است.
در رویدادی دیگر در ادامه‌ی بحران سوریه خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در اپوزیسیون سوریه و منابع دیپلماتیک گزارش داد که علی حبیب وزیر دفاع پیشین سوریه پس از جدایی از نظام بشار اسد رییس جمهوری این کشور، به ترکیه فرار کرده و به استانبول رسیده است.
آقای حبیب از شخصیت‌های با نفوذ و تاثیر گذار طایفه علوی سوریه است، فرار او می‌تواند نشان از افزایش مخالفت‌ها با اسد در میان طایفه خود باشد.
پیش از این، خبرگزاری رویترز، از وجود خبرهایی مبنی بر فرار علی حبیب از سوریه منتشر کرده بود که تلویزیون دولتی سوریه، این خبر‌ها را تکذیب کرد. اما اکنون شخصیت‌هایی در میان اپوزیسیون سوریه تکذیب تلوزیون دولتی این کشور را رد می‌کنند و می‌گویند که حبیب برای مدتی، دور از نظر‌ها خواهد بود.
به گفته منابع مخالفان اسد، علی حبیب به دلیل مخالفت با سرکوب نظامی مخالفان، در حصر خانگی به سر می‌برد اما با کمک کشورهای غربی، توانست از سوریه بگریزد.
در تحولی دیگر مرتبط با سوریه و در ادامه واکنش‌ها به حمله احتمالی ایالات متحده به سوریه، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنج‌شنبه، ۱۴ شهریور، به آمریکا هشدار داد که از چنین اقدامی متضرر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی خامنه‌ای که در جمع اعضای مجلس خبرگان سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «ما معتقدیم آمریکایی‌ها در حال خطا و اشتباه در سوریه هستند و بر همین اساس نیز ضربه وارده به خود را احساس می‌کنند و به‌ طور قطع ضرر خواهند دید.»
به گفته او، موضوع حمله شیمیایی به حومه دمشق که آمریکا آن را به حکومت سوریه نسبت می‌دهد تنها «بهانه‌ای» است برای «تسلط بر منطقه» به همراه اسرائیل، در حالی که «برای سیاستمداران آمریکایی مسائل انسانی اهمیتی ندارد».
مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر بارها اعلام کرده‌اند که حکومت بشار اسد در حمله شیمیایی روز ۲۱ اوت به حومه دمشق دست داشته است. این حمله هزار و ۴۲۹ نفر کشته داده است و به گفته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، بیش از ۴۰۰ نفر از کشته‌شدگان، کودک هستند. باراک اوباما روز شنبه هفته جاری از کنگره آمریکا خواست تا برای مجازات حکومت بشار اسد مجوز حمله محدود به سوریه را صادر کند. کنگره قرار است هفته آینده این درخواست رییس جمهوری آمریکا را بررسی کند ولی روز چهارشنبه، کمیته روابط خارجی سنا با رای مثبت خود، راه را برای تصویب این درخواست هموار کرد. در همین حال و در شرایطی که آمریکا می‌گوید شواهد و اسناد کافی در اختیار دارد که نیروهای دولتی سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند ولی روسیه اصرار دارد که این شواهد اعتباری ندارند و آمریکا باید اسناد خود را به شورای امنیت بدهد. ایران و روسیه از متحدان اصلی رژیم بشار اسد به‌شمار می‌روند.