اخبار ورزشی جمعه 15 شهریور

با برگزاری دربی پایتخت، دیدارهای هفته هشتم رقابت های فوتبال باشگاه های برتر ایران به پایان می رسد. درآخرین و حساس ترین بازی نیم فصل اول این مسابقات، عصر امروز دوتیم پرسپولیس و استقلال هفتاد و هفتمین دربی سنتی تهران را به قضاوت علیرضا فغانی برگزار می کنند. سرخپوشان، که هفته گذشته فولاد خوزستان را با شکست سنگین بدرقه کردند، با روحیه ای مضاعف گام به این دیدار سرنوشت ساز می گذارند.درآنسوی میدان، آبی پوشان نیز که شکست غافلگیر کننده ای مقابل استقلال خوزستان پذیرفتند برای جبران این نتیجه، درپی کسب سه امتیاز این مسابقه هستند.از نکات جالب توجه درباره مسابقه شهرآورد پایتخت اینکه، امیر قلعه نویی درطول دیدارهایی که هدایت استقلال را مقابل پرسپولیس برعهده داشته تاکنون شکستی درکارنامه خود ندارد و از این لحاظ رکورد دارست. علی دایی نیز که این فصل هدایت پرسپولیس را پس از دوسال دوباره برعهده گرفته برای رسیدن به صدرجدول درصدد پیروزی مقابل شاگردان امیر قلعه نویی است. درآغاز بازی های این هفته عصر دیروز هفت مسابقه برگزارشد که طی آن، فولاد خوزستان درمصاف با مهمانش ذوب آهن به برتری یک به صفر رسید و با این برد خانگی، 18 امتیازی شد و به صدرنشینی خود تداوم بخشید.فولاد مبارکه سپاهان دردیدار با مهمان خود راه آهن تهران بدون گل مساوی متوقف شد، نفت تهران، مهمانش مس کرمان بحران زده را با یک گل از پیش رو برداشت و با 16 امتیاز به مکان دوم جدول رده بندی صعود کرد، تراکتورسازی درخانه صبای قم به برتری پرگل 3-1 رسید و با 15 امتیاز دررده سوم جدول قرارگرفت، سایپای البرز دربندرانزلی، ملوان این شهر را باسه گل درهم کوبید، دیدار فجرسپاسی شیراز و داماش گیلان 2-2 مساوی خاتمه یافت و گسترش فولاد تبریز درمصاف با مهمانش استقلال صنعتی خوزستان 1-1 مساوی متوقف شد.

با انتشارنام، 31 تکواندوکار برتر جهان از سوی فدراسيون جهانی براساس رنکينگ اوزان المپيکی، نام 10 بازيکن برتر ايرانی نيز اعلام شد. بر اين اساس، در وزن اول المپيکی ميثم باقری و هادی مستعان، در وزن دوم محمد باقری معتمد و بهنام اسبقی، در وزن سوم مسعود حجی زواره، فرزاد عبدالهی و عليرضا نصر آزادانی و در وزن چهارم يوسف کرمی، حسين تاجيک و سجاد مردانی نامشان در فهرست منتشره فدراسيون جهانی تکواندو قراردارد. مسابقات گرند پريکس لندن، نخستين مرحله مسابقات انتخابی بازی های المپيک 2016 ريودوژانیرو برزیل است که درآذرامسال برگزار خواهد شد.

چند خبرکوتاه

در حالی که رقابت‌های تنيس ديويس کاپ گروه 3 آسيا و اقيانوسيه از هفته آينده به ميزبانی دبی امارات آغاز می شود، اعضای تيم ملی ایران جهت حضور دراين بازی ها امروز راهی این کشور شدند. به گزارش فارس، تنیسورهای ایرانی دراین مسابقات به مصاف حریفانی از کشورهای کامبوج، هنگ کنگ، مالزی، عمان، جزاير پاسفيک، ويتنام و امارات می ‌روند.

هفتمين مرحله اردوی آماده‌سازی تيم ملی ژيمناستيک برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان بلژيک از امروزدر سنندج آغاز‌شد. به گزارش ايسنا،هادی خناری‌نژاد، رضا فرنيا و سعيدرضا کی ‌خواه نفرات اعزامی ايران به مسابقات جهانی هستند که دراین اردو یک هفته ای شرکت می ‌کنند. چهل و چهارمين دوره رقابت‌های ژيمناستيک قهرمانی جهان در بخش انفرادی 8 تا 14 مهر در بلژيک برگزار خواهد شد.

درادامه رقابت های تنیس یو اس اوپن که درنیویورک برگزار می شود دیروز، رافائل نادال بخت دوم قهرمانی این دوره، با برتری سه به صفر مقابل هموطن خود، تامی روبردو به مرحله نیمه نهایی راه یافت. ریشار گاسکه فرانسوی نیز با شکست 3-2 داوید فرراسپانیایی به جمع چهار نفر برتر راه یافت که دراین دور به مصاف رافائل نادال می رود.

مرحله مقدماتی رقابت های فوتبال جام جهانی 2014 برزیل درقاره اروپا امشب با برگزاری دیدارهایی درگروه های ده گانه پیگیری می شود. درمهمترین بازی ها، درگروه یک، صربستان با کرواسی و بلژیک با اسکاتلند دیداردارند، درگروه دو، ایتالیا به مصاف بلغارستان می رود، درگروه سه، آلمان میزبان اتریش است، درگروه چهار، هلند با استونی مصاف می دهد، درگروه پنج، سوئیس رودرروی ایسلند قرارخواهد گرفت، درگروه شش، ایرلند شمالی به دیدار پرتغال می رود، درگروه هفت، اسرائیل با جمهوری آذربایجان روبرو می شود، درگروه هشت، بوسنی و هرزگوین میزبان اسلواکی است، درگروه نه، انگلیس درورزشگاه ومبلی لندن میزبان مولداوی است و درگروه ده، فنلاند میزبان اسپانیا است.

گروه ورزشی –  امیر خسرو جردی