وزیر خارجه جمهوری اسلامی و ادعای پیشرفت برجام

در حالیکه علیرغم تکذیب امریکا ، نور نیوز سایت متعلق به شورای امنیت ملی ایران مجددا مدعی شده هفت میلیارد دلار پول طلب از کره جنوبی به کشور قطر در حال واریز است. عبداللهیان وزیر امور خارجه درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام، گفت فکر می‌کنم چنانچه طرف آمریکایی همین مسیری که در روزهای گذشته در رابطه با آن تبادل پیام شده است و یک درک نسبتا مشترکی در این موضوع ایجاد شده را به همین شکل واقع بینانه پیش ببرد، توافق بین ایران و سایر طرف های دیگر در دسترس است.
وی گفت: فکر می‌کنم اقداماتی که برای لغو تحریم‌ها از مسیر مذاکرات و تبادل پیام در حال انجام است، در مجموع در مسیر درست خودش قرار دارد. وی افزود: ما در آخرین تحولات تلاش کردیم تا از فرصت حضور همه طرف‌ها در نیویورک در جریان برگزاری هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، استفاده کنیم. مذاکره کننده ما علی باقری نیز در بخشی از سفر حضور داشتند و با انریکه مورا دیدار کردند، همچنین با برخی وزرای خارجه و مقامات مرتبط با این موضوع دیدار و گفت‌وگو کردند و به جمع بندی خوبی دست پیدا کردند. وی گفت در حال حاضر به نقطه‌ای رسیدیم که درک مشترک در موضوعات مختلف وجود دارد و این کمک می‌کند در گام‌های نهایی توافق بتوانیم با سرعت بهتر و بیشتری عمل کنیم. طرف آمریکایی با یک مشکل پیش از این مواجه بود، اینکه درک درستی از شرایط نداشت، احساس می‌کنیم طرف آمریکایی اکنون با درک بهتری در تبادل پیام‌ها حضور دارد.
وی در مورد موضوع همکاری ایران و آژانس اشاره کرد و گفت: ما در چارچوب پادمان به همکاری‌های خود با آژانس در تمام این مدت ادامه دادیم اما بر اساس قانون راهبردی مجلس، گام‌های متناسب با قانون را در حوزه صلح آمیز هسته‌ای برداشتیم که در اقدامی متقابل نسبت به بدعهدی طرف مقابل این اقدامات اتخاذ شد.
وی همچنین اضافه کرد: همکاری‌های ما با آژانس وارد فاز جدیدی شده بود که در گفت‌وگوهای اخیر بین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مباحث مطرح شد و فکر می‌کنم به درک و تفاهم مشترکی رسیدیم. در آن چارچوب درباره همکاری‌های ایران با آژانس و پاسخ دادن به برخی اتهامات بی اساس آژانس و همچنین در ارتباط با رسیدن به توافق یک نقشه راهی در مقابل ما قرار دارد.
وی تصریح کرد: از نظر زمانی هر مقطعی که احساس کنیم توافق ما به نقطه‌ای رسیده که خطوط قرمز کاملا رعایت شده و می‌توانیم نفع اقتصادی از بازگشت به توافق را داشته باشیم، حتما در نقطه توافق قرار خواهیم گرفت و خوشبین هستیم.
این در حالیست که کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید گفت در مورد ایران نگرانی‌هایی داریم اما برجام بهترین راه برای رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران است.
سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد ایالات متحده تا زمانی که ادامه مذاکرات احیای برجام در راستای امنیت ملی‌اش باشد، به این مذاکرات ادامه خواهد داد همچنین در تجولی دیگر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه جلسه مشترک با مقامات اسرائیل تصریح کرد که بروکسل و تل‌آویو درباره توافق هسته‌ای ایران با یکدیگر اختلاف نظر دارند. بورل روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ این سووال که آیا زمینه مشترکی بین اسرائیل و اتحادیه اروپا در مورد توافق هسته ای ایران وجود دارد؟ گفت: این یکی از موضوعاتی است که قطعاً ما در آن اختلاف نظر داریم. یائیر لاپید در بیان مخالفت خود با این مساله بسیار رک بوده است. اما من یک مأموریت از سوی سازمان ملل دارم و این چیزی است که سعی می کنم انجام دهم.
وی در عین حال گفت فعلاً مذاکرات رفع تحریم به بن بست خورده است.
مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده در وین، به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.
این در حالیست که عده زیادی معتقدند جمهوری اسلامی در حال خبر درمانی است و عملا مذاکرات قفل شده وپولی هم آزاد نشده است. و شرایط بحرانی کشور مملکت را هر روز به سمت توافق سوق میدهد اما جناح تندرو معتقد است باید غنی سازی را به سمت تست بمب هسته ای پیش برد.