تداوم اعتراضات زیر سایه سنگین سرکوب و دستگیری فایزه هاشمی

در شامگاه سه‌شنبه، اعتراضات در ایران به رغم سرکوب گسترده و افزایش بازداشت‌ها بازهم در چندین شهر ادامه داشته است. علاوه بر تهران، شهرهای سنندج، کرمانشاه و چاه‌بهارنیز شاهد اعتراضات بوده‌اند. در این میان در تهران در برخی مناطق افراد از درون ساختمانها شعار میدادند . برخی گزارشها نیز حاکی از شلیک ماموران با تفنگ ساچمه ای به پنجره های شهرک اکباتان است.در این میان در چاه بهار تظاهرات مردم بخاطر اعتراض به تعرض رییس پلیس به یک دختر پانزده ساله و حمایت از مردم ایران است. کفته میشود دستگیریهای گسترده چند هزار نفری ادامه دارد ولی مردم همچنان به اعتراضات خود ادامه میدهند. اما در تحولی دیگر خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، خبر بازداشت فائزه هاشمی به دلیل تحریک معترضان را مورد تایید قرار دادند . گفته میشود وی در خیابانهای نارمک و در تظاهرات حضور داشته است. مشخص نیست که برادرش یاسر هاشمی نیز دستگیر شده باشد. روز گذشته وی در یک فایل صوتی حکومت اسلامی را بدتراز رژیم شاه خوانده بود که قصد سرکوب اعتراضات را دارد. فائزه هاشمی قبلاً نیز به دلیل حضور مستقیم در برخی اعتراضات خیابانی بازداشت شده بود.
در این میان روزنامه همشهری که اکنون ارگان اصولگراین رادیکال میباشد گفته که رسانه های غربی و ضد ایرانی علیرغم پایان یافتن اعتراضات خیابانی همچنان در تلاش هستند که در فضای مجازی، فضای کشور را ملتهب نشان دهند و برای این منظور دست به دامن برخی چهره های مشهور شدند تا شاید بتوانند همچنان فضای اعتراضی را زنده نگه دارند در این میان برخی اساتید دانشگاهی نامه هایی انتقاد منتشر کردند نصرالله حکمت استاد فلسفه دانشگاه بهشتی تهران با انتشار نامه‌ای با اعلام همبستگی با دانشجویان معترض، از خودداری شرکت در کلاس‌های درس این دانشگاه خبر داد. وی گفت از شما درس‌هائی آموخته‌ام که در هیچ دانشگاهی نمی‌توان آموخت؛ درس شجاعت، صداقت، ایستادگی برای به دست آوردن حق خود، مقاومت در برابر زور و ستم، دریدن نقاب‌های ریا و تظاهر، ادب و احترام به انسان‌ها، مقابله نرم و مدنی با کوه زمختی و خشونت و سرکوب، کوشش صادقانه برای رسیدن به آزادی، عشق به رؤیاهای معطوف به فردا، فرار از شبه‌مقدسی که صورتک قداست دارد، برملاکردن مکر شیطانی کسانی که دعوی خدمتگزاری دارند، و ده‌ها درس دیگر که مجموعه آن‌ها را در هیچ کجا جز دانشگاه خیابانی و خیابان دانشگاهی شما نمی‌توان آموخت وی گفت من یکی از بقایای نسلی هستم که روزگاری در اندیشه ساختن مدینه فاضله بودیم اما اینک در قله هزار گریه و شیون، سر از جهنم جهل و جفا و ریا و دروغ درآورده‌ایم. لطفاً دست مرا بگیرید و به من درس دهید. من باید از شما صدها درس بیاموزم. وی تاکید کرد من دانش بی‌دانشگاه را حتی اگر در بیابان یا در خیابان برپا شده باشد، هزار مرتبه بر دانشگاه بی‌دانش ترجیح می‌دهم. تا وقتی شما در دانشگاه نیستید، و با احترام و تکریم تمام و بدون هیچ ترس و وحشتی به دانشگاه قدم نگذارید و با قلب و قدمتان، به دانشگاه و کلاس، جان تازه نبخشید، در هیچ کلاسی حاضر نخواهم شد
اما در تحولی دیگر راوینا شمدسانی سخنگوی کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل، در نشست خبری هفتگی خود در ژنو درروز سه شنبه، نسبت به استفاده نیروهای امنیتی از سلاح‌های گرم برای برخورد با معترضان ابراز نگرانی کرده و افزود در تجمعات، سلاح گرم هرگز نباید صرفاً جهت متفرق کردن جمعیت استفاده شده و تنها باید در صورت تهدید قریب الوقوع جانی یا آسیب جدی مورد استفاده قرار گیرد وی ضمن تاکید بر لزوم احترام به حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، از نیروهای امنیتی ایران خواست به اعمال خشونت علیه معترضان پایان دهند. وی همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواست که دسترسی به اینترنت را بازگردانده و بازداشت شدگان را آزاد کنند.
وی همچنین با بیان اینکه شناسایی تعداد واقعی جان‌باختگان و دستگیر‌شدگان در اعتراضات، به‌دلیل محدودیت‌های اینترنتی در ایران ممکن نیست، گفت سازمان‌های مردم‌نهاد نیز گزارش می‌کنند که تعداد واقعی جان‌باختگان بیشتر از آنچه نهادهای دولتی اعلام می‌کنند، میباشد.
به نظر میرسد حکومت در حال شناسایی و برخورد گسترده با مخالفین است و با توجه به افزایش توجهات بین المللی به تظاهرات خیابانی و اعلام همبستگی در کشورهای مختلف با این تظاهرات حکومت بیشتر سعی دارد بجای شلیک های مرگبار و کسترده مانند ابان 98 با سیاست ارعاب و دستگیری به مدیریت تنش بپردازد امری که تاکنون در ان موفق نشده است.