مجادله ایران و آمریکا در مورد دستیابی مردم در ایران به اینترنت ماهواره‌ای

بدنبال طرح دسترسی مردم در ایران به اینترنت ماهواره ای جنگ جدیدی میان ایران و امریکا اغاز شده است و دولت امریکا به نظر میرسد با تغییر موضع سیاسی خود تلاش خود را اغاز کرده تا تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای را به دست تظاهرکنندگان برساند . دولت بایدن بعد از لغو تحریم ارسال فناوری آمریکایی به ایران در هفته گذشته ، با شرکت استارلینک برای انتقال تجهیزات تماس گرفت.
در این میان دولت ایران این اقدام را محکوم کرده و گفته این اقدام امریکا دخالت در امور داخلی این کشور است. اما ارسال تجهیزات به ایران ممکن است از سوی سازمانهای اطلاعاتی امریکا همراه بار کالاهای قاچاق یا به کمک پهپاد به داخل ایران رسانده شوند. که همین امرمیتواند منازعه کنونی میان ایران و امریکا را افزایش دهد . جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در زمان اعتراضات ۱۳۸۸ در ایران مشاور هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت آمریکا بود، اذغان کرد که خود او و دیگران، درباره هزینه اقدام محتاطانه در آن سال، درس‌های تلخی گرفته‌اند.
سالیوان در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی گفت او و همکارانش تصور می‌کردند حمایت آمریکا به تضعیف معترضان در داخل ایران منجر می‌شود، در حالی که اینک پی‌ برده است مهم‌ترین کار آمریکا این است که پابرجا و به صراحت و اصولی از شهروندان هر کشوری که حقوق خود را مطالبه می‌کنند، حمایت کند.
ناظران معتقدند حمایت از دسترسی تظاهر کنندگان میتواند چالشهای حکومت ایران را افزایش دهد. ولی الزاما به تغییر رژیم نمی انجامد. اما ممکن است شانس توافق هسته ای را کاهش دهد. و حتی منجر به درگیریهای بیشتری میان دوکشور شود طمع حاکمان ایران سبب شد که مذاکره در موقع مناسب انجام نشود. و اکنون شانس توافق بسیار کاهش یافته است.
در این میان تجربه اوکراین در این مسیر الهام بخش مقامات امریکایی است. بعد از قطع اینترنت اوکراین توسط نیروهای روسیه، مقامات امنیتی-اطلاعاتی آمریکا از سرعت دستیابی نظامیان و مقامات اوکراین به تجهیزات استارلینک و برقراری ارتباط اینترنتی، حیرت کردند. مشخص نیست که دولت امریکا جه میزان حاضر است در این مسیر هزینه کند.و ایا تجربه اوکراین را تکرر خواهد کرد.