نشت گاز از خط لوله روسیه به اروپا و احتمال خرابکاری بودن اقدام

به گزارش رویترز شرکت نورد استریم که گرداننده شبکه گاز از روسیه به کشورهای اروپایی است ، اوایل روز سه شنبه اعلام کرد سه خط لوله فراساحلی در سیستم خط لوله گازی نورد استریم، در مدت یک روز آسیب غیرمنتظره‌ای دیده‌اند.
در این میان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه شنبه اعلام کرد خرابکاری را به عنوان عامل آسیب دیدن شبکه خطوط لوله نورد استریم در دریای بالتیک منتفی نمی‌داند. بر اساس گزارش رویترز، وی همچنین گفت:‌ کرملین بسیار نگران این وضعیت است که مستلزم تحقیقات فوری است زیرا مسئله‌ای برای امنیت انرژی کل قاره است.
در این میان کشورهای اتحادیه اروپا سرگرم تحقیق درباره نشت نامعلوم گاز از دو خط لوله گازی روسیه هستند که در بستر دریای بالتیک از نزدیک سوئد و دانمارک می‌گذرند.مدت کوتاهی پس از شناسایی نشت در نزدیکی خط لوله نورد استریم ۲ که باعث شد دانمارک، تردد کشتی‌ها در شعاع پنج مایل دریایی این منطقه را محدود کند، سازمان دریایی سوئد درباره دو مورد نشت خط لوله نورد استریم ۱ هشدار داد.
دن یورگنسن، وزیر انرژی دانمارک اعلام کرد دیروز نشتی در یکی از دو خط لوله گازی بین روسیه و دانمارک نورد استریم ، شناسایی شد. این خط لوله فعالیت ندارد اما حاوی گاز طبیعی است که اکنون نشت پیدا کرده است. مقامات اکنون مطلع شده‌اند که دو مورد نشتی دیگر در خط لوله نورد استریم ۱ وجود دارد که فعالیت ندارد اما حاوی گاز است. سازمان انرژی دانمارک هشدار داد کشتی‌هایی که وارد این محدوده شوند، ممکن است مجوز ترددشان را از دست دهند و ریسک آتش‌سوزی در آب و هوا وجود دارد. با این حال هیچ ریسک امنیتی مربوط به این نشتی خارج از محدوده مذکور، وجود ندارد.سخنگوی سازمان دریایی سوئد به رویترز اعلام کرد: دو مورد نشتی در نورد استریم ۱ یکی در منطقه اقتصادی سوئد و دیگری در منطقه اقتصادی دانمارک وجود دارد که بسیار نزدیک یکدیگر هستند. یک سخنگوی دیگر گفت: مراقبیم که هیچ کشتی به محل نشتی نزدیک نشود. در این میان جوزف پورل کمسیاریای سیاست خارجی اروپا نیز از عمدی بودن این اقدام خبر داده است. برخی گزارشها از احتمال خرابکاری از سوی مخالفان روسیه در کشورهای غربی خبر داده اند چون قرار بود روسیه انتقال گاز خود را افزایش دهد.