گسترش ابعاد تظاهرات مردم و واکنش رییس قوه قضاییه به تداوم اعتراضات مردم

با گسترش ابعاد تظاهرات در ایران و حمایت بین المللی از آن، محسنی اژه ای، رییس قوه قضاییه در اولین واکنش نسبت به اعتراضات خیابانی گسترده در ایران، با تهدید شدید کسانی که از اجتماعات حمایت کرده‌اند، در واکنش به حمایت سلیبریتی‌ها از اعتراضات اخیر، اظهار داشت کسانی که با حمایت این نظام مشهور شدند، به جای اینکه در روز سختی در کنار مردم باشند، با دشمن همصدا شدند و دشمن به وسیله زبان و صفحات مجازی آنها اغتشاش ایجاد کرد و جوانان را بدین وسیله تحریک کرد که به خیابان‌ها بیایند. وی افزود مسببین این اعمال، پشتیبانان آنها و کسانی که با جعل و نشر مطالب کذب، مردم را تحریک کردند، همه باید بدانند خسارت‌های مادی و معنوی به بار آمده برای مردم و کشور را باید پس دهند و پرداخت کنند. اژه‌ای تصریح کرد این افراد به کمک مردم و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی عوامل اصلی شناسایی خواهند شد و به سزای اعمالشان خواهند رسید.
محسنی اژه‌ای که این اظهارات را در روز دوشنبه در جلسه‌ی شورای عالی قوه‌ی قضائیه و پس از گذشت یک هفته از شروع اعتراضات خیابانی در سراسر کشور ایراد می کرد، از مردم طرفدار حکومت برای برگزاری راهپیمایی و اعلام انزجار از هتک‌حرمت‌ها و اغتشاشات، قدردانی کرد و اظهار داشت آنها با این حماسه توطئه‌های دشمنان را خنثی کردند.
وی افزود مردم ایران اسلامی هرجا احساس کنند دشمن در تلاش برای هجوم و لطمه به مقدسات و ارزش‌ها و نظام جمهوری اسلامی است، آگاهانه و مسئولانه وارد میدان می‌شوند و توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کنند.
محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه دشمن از عمق باورها و اعتقادات دینی و ایمانی مردم ایران اسلامی بی‌اطلاع است، دشمن با آدرس‌های غلطی که دریافت می‌کند به این توهم می‌رسد که مردم نسبت به اعتقادات و باورهای دینی خود متزلزل و سست شده‌اند و بر مبنای باطل شروع به توطئه‌چینی می‌کند.
وی افزود اما مردمان بصیر و متدین در یک روز با برپایی تجمعات و راهپیمایی‌های شکوهمند در اقصی نقاط کشور، همه توطئه‌های دشمن را نقش بر آب می‌کنند.
محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش مردمی را که در راهپیمایی‌های روزهای اخیر در تهران و سایر شهرهای ایران اسلامی در محکومیت اقدامات اغتشاشگران و هتک‌حرمت‌های صورت گرفته، تجمعات بر پا کردند، جندالله دانست.
رئیس دستگاه قضا، با تقدیر و تشکر از حافظان امنیت مردم در بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف و به طور خاص نیروهای فراجا و بسیج، اظهار داشت طی روزهای اخیر نیروهای فراجا و بسیج با نثار خون خود و سلامت جسم خود از امنیت و آرامش مردم حفاظت کردند. وی افزود این نیروها با وجود آنکه می‌توانستند سریع‌تر جلوی اغتشاشگران را بگیرند اما خواستند صحنه و موضوع بر همه روشن باشد.
اژه‌ای افزود این نیروها خون خود و سلامت خود را تقدیم کردند و مدارا کردند و امنیت را برقرار ساختند.
رئیس قوه‌ی قضائیه در بخش دیگری از سخنانش خطاب به تهدید کنندگان امنیت مردم، گفت با اغتشاشاگران، معترضین به مال، جان و عرض مردم برخورد بازدارنده می‌شود. وی افزود کسانی که با دشمن کینه‌توز همصدا و همدست شدند و جوانان را تحریک کرده و آنان را به خیابان آورده‌اند و عناصری که به عنوان عوامل مزدور دشمن به جان و مال مردم تعرض کردند، بدانند که با آنها برخورد سختی می‌شود.
اژه‌ای تصریح کرد کسانی که اینگونه وارد میدان می‌شوند و با انواع سلاح‌ها و ترفندها و با توطئه‌ و برنامه‌ریزی و سازماندهی منسجم علیه امنیت، مال و جان مردم اقدام می‌کنند، باید به مجازات و سزای اعمال‌شان برسند و بدانند که به زودی با همه آنها که به خیابان آمدند، کسانی که بسیجیان را شهید کردند، کسانی که در برابر حافظان امنیت مردم ایستادند و آنها را مجروح و مصدوم کردند، و کسانی که اموال عمومی و امول مردم را به آتش کشیدند و حتی از تخریب آمبولانس‌ها و اتوبوس‌ها نیز نگذشتند در نهایت اقتدار و قاطعیت برخورد خواهد شد.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که این اعتراضات در اعتراض به کشته شدن مظلومانه مهسا امینی شهروند کرد صورت گرفته است که گفته می‌شود که به دلیل خشونت و ضربات سنگین در هنگام دستگیری در ون آسیب دیده و فوت کرده است. با این وصف تاکنون هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی با وجود جریحه‌دار شدن احساسات مردم، هیچ پیامی در این خصوص که با اقتدار و قاطعیت با مسببین این حادثه برخورد خواهد شد نداده است. موضوعی که مردم را عصبانی‌تر و فاصله‌ی مردم با حاکمیت را بیش از پیش افزایش داده است.
اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش با اشاره حمایت چهره‌های مشهور از اعتراضات، از اقداماتی که از جانب برخی چهره‌های مشهور برای تحریک جوانان به اغتشاش‌آفرینی صورت می‌گیرد انتقاد کرد و خاطرنشان کرد با کسانی که با حمایت این نظام مشهور شدند و بجای اینکه در روز سختی در کنار مردم باشند با دشمن همصدا شدند و دشمن از طریق زبان و صفحات مجازی آنها اغتشاش ایجاد کرد، به شدت برخورد خواهد شد.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با بیان این موضوع که فقط کسانی که به خیابان آمدند مجرم نیستند، گفت آنها که تشویق کردند، پشتیبانی کردند و کسانی که آب به آسیاب دشمن ریختند و نقشه‌های دشمنان را پیاده کردند، کسانی که با بیگانگان ارتباط داشتند و کسانی که با ضدانقلاب خارج‌نشین همدست شدند و این جنایت‌ها و خیانت‌ها را علیه مردم و کشور مرتکب شدند، همه آنها مقصر هستند و به تقصیر همه آنها باید رسیدگی شود.
جمهوری اسلامی سال‌هاست که در مقابل اعتراضات مردمی تنها اقدام به سرکوب معترضین می‌کند و با اغتشاشگر خواندن آنها سعی دارد که اعتراضات مردمی را نامشروع و غیرقانونی قلمداد کند. این در حالی است که هم در قانون اساسی اعتراضات مردمی مشروع شناخته شده است و هم اینکه احزاب در قالب اعتراضات سازمان یافته می‌توانند مردم را به صورت قانونی به خیابان فرا بخوانند. اما خودداری از همه‌ی اینها موجب تشدید اعتراضات و نارضایتی بیشتر مردم و بی‌اعتمادی بیشتر مردم شده است.