مذاکرات ایران و آژانس بین المللی اتمی برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای

رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به دیدارش با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: گفت‌وگو با ایران در خصوص شفاف‌سازی مسائل باقی‌مانده پادمانی از سر گرفته شده است.
وی گفت در جریان برگزاری کنفرانس سالانه آژانس بین المللی اتمی میزبان محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بودم.گفت‌وگو با ایران در خصوص شفاف‌سازی مسائل باقی‌مانده پادمانی از سر گرفته شده است.
در تحولی دیگر محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به منظور شرکت در شصت و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین حضور دارد این در حالیست که رافائل گروسی روز دوشنبه در نشست کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت تدابیر جبرانی ایران سبب شده که این سازمان نتواند درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهد وی افزود راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران تحت برجام، به‌طور جدی تحت تأثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای این تعهدات، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است.وی افزود: در صورت ازسرگیری کامل اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، آژانس باید شکاف موجود در دانش خود را در مورد آنچه در زمانی که تجهیزات نظارتی و نظارتی ما مرتبط با برجام فعال نبود، برطرف کند.مدیرکل آژانس بر همین اساس بررسی تداوم میزان اعلام شده از سوی ایران درباره سانتریفیوژها و آب سنگین پیش از ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ را چالش قابل توجهی برای آژانس توصیف کرد.
گروسی درباره وضعیت اجرای توافقنامه پادمانی با جمهوری اسلامی ایران گفت آژانس تلاش هایی برای تعامل با ایران برای حل و فصل مسائل باقی مانده مربوط به حضور ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در سه مکان اعلام نشده در ایران انجام داده است. اما از ژوئن گذشته، ایران با آژانس تعاملی نداشته است. در نتیجه، این مسائل حل نشده اند و آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است.
در این میان محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در وین، طی سخنانی به تشریح مواضع ایران و برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی پرداخت. وی تأکید کرد مایلم روشن سازم که هیچ‌گونه فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام شده در ایران وجود ندارد.وی افزود جمهوری اسلامی ایران همواره حامی اجرای کامل و غیرتبعیض‌آمیز معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه‌های جامع پادمان بوده است و سابقه‌ای مثال‌زدنی در همکاری با آژانس در این زمینه دارد.
وی افزود تمامی اتهامات، صرفاً مبتنی بر اطلاعات ساختگی و نادرست رژیم اسرائیل است.و گفت جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که آژانس گزارش‌دهی،‌ نظارت و راستی‌آزمایی خود را به صورت حرفه‌ای، بی طرفانه و مستقل‌تر انجام دهد.
محمد اسلامی گفت جمهوری اسلامی ایران همچنان به توافق ۲۰۱۵ متعهد است و اقدامات جبرانی ایران در پاسخ به نقض تعهدات طرف‌های مقابل صورت گرفته است. وچنانچه دیگر طرف‌های این توافق با رفع همه موانع و برداشتن تحریم‌ها به تعهدات خود بازگردند، تداوم اقدامات اجرایی ایران با کسب مجوز قانونی از مجلس شورای اسلامی تعیین خواهد شد.
پروندۀ مسائل پادمانی ایران به یکی از بن‌بست‌های اصلی دستیابی به توافق برای احیای برجام تبدیل شده و مذاکرات وین در این زمینه به حالت تعلیق درآمده است.
اما جمهوری اسلامی به دلایلی که مشخص نیست نشان داد که نمیخواهد همکاری لازم را داشته باشد سیاست پنهانکاری سیاست همیشه جمهوری اسلامی است. و تاکنون این غنی سازی میلیاردها دلار به کشور خسارت وارد کرده است.