مواضع غرب در مقابل اعتراضات اخیر مردم ایران

با گسترش اعتراضات و حمایت گسترده و بین المللی مردم دولتهای غربی مواضع محکمتری در مقابل جمهوری اسلامی اتخاذ کرده اند . وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای تمامی خشونت‌ها، بازداشت‌های خودسرانه تظاهرات‌کنندگان، روزنامه‌نگاران و همچنین نقض آشکار حقوق زنان و آزادی بیان از طریق مسدود‌کردن سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی را محکوم کرده‌ است.در این بیانیه همچنین از ایران خواسته‌شده که به این سرکوب وحشیانه پایان دهد و به تعهدات بین‌المللی‌اش در زمینه حقوق بشر، احترام بگذارد. در این بیانیه آمده که این سرکوب وحشیانه در روزهای اخیر، منجر به کشته‌شدن ده‌ها معترض شده و به لیست کشته‌شدگان که نام مهسا امینی، در ابتدای آن قرار داشت، نام‌هایی بسیار از جمله حدیث نجفی و چند ده‌تن دیگر نیز افزوده شده که هرکدام از این نام‌ها به نمادهایی غم‌انگیز در سیر این سرکوب خشن تبدیل شده‌ است.
در پایان فرانسه گفته بر تعهد قاطع و مصمم خود برای مبارزه و رفع هرگونه خشونت و تبعیض علیه زنان و دختران و نیز ترویج برابری بین زنان و مردان تاکید می‌کند. و گفته به همراه ه‌ شرکای اروپایی‌اش، در حال بررسی گزینه‌های موجود در واکنش به این نقض گسترده حقوق بشر و حقوق زنان در ایران است.
در این میان ندپرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در کنفرانس خبری روز دوشنبه، گفت: ما خشونت و بیرحمی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی و ادامه سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم را محکوم می‌کنیم.
جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا هم که با جمهوری اسلامی قطع رابطه دیپلماتیک است روز دوشنبه اعلام کرد، در حالی که نیروهای امنیتی در ایران به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان ادامه می‌دهند، کانادا ده‌ها فرد و نهاد ایران، از جمله پلیس امنیت اخلاقی، را تحریم خواهد کرد. وی گفت برای زنان در ایران که اعتراض می‌کنند و کسانی که از شما حمایت می‌کنند- ما در کنار شما می‌ایستیم. همچنین آلمان اعلام‌کرد سفیر جمهوری اسلامی در برلین را در رابطه با سرکوب معترضان احضار کرده است.
این در حالیست که در پاسح به این انتقادات مقامات جمهوری اسلامی، به جای پاسخگویی و توقف خشونت ، آمریکا و اروپا را به دامن‌زدن به اعتراضات در ایران متهم کرده‌اند. اما این بار این اعتراضات با نارضایتی‌های شدید اقتصادی، بحران هسته ای و تحریمهای اقتصادی وافزایش محدودیتهای اجتماعی و فرهنگی گره خورده و لذا می‌تواند جد‌ی‌ترین ضربه برای حکومت باشد.