نقطه عطف تاریخی چرخش به راست افراطی در انتخابات ایتالیا

پس از پایان رای‌گیری در انتخابات ملی ایتالیا، به نظر می‌رسد که یک ائتلاف راست‌گرا به رهبری حزب برادران ایتالیا به رهبری جورجیا ملونی، اکثریت قاطع پارلمان آینده را به دست آورده است همچنین بلوک احزاب محافظه کار، که شامل حزب متئو سالوینی و حزب فورزا ایتالیا به رهبری سیلویو برلوسکونی نیز می شود، بین 41 تا 45 درصد به دست آورد که برای تضمین کنترل هر دو مجلس پارلمان کافی است.قانون انتخابات ایتالیا به نفع گروه‌هایی است که موفق به ایجاد پیمان‌های پیش از رای‌گیری می‌شوند و در مقایسه با تعداد آرا، تعداد کرسی‌های بیشتری به آن‌ها می‌دهد.
اگر احزاب راستگرا پیروز شوند، خبر بدی برای اتحادیها اروپا خواهد بود چرا که این احزاب به طور کلی با روسیه ابراز دشمنی نمی‌کنند. در همین زمینه مصاحبه اخیر برلوسکنی نخست وزیر اسبق ایتالیا در مورد روسیه جنجال ساز شد . برلوسکونی در مصاحبه ای گفت ولادیمیر پوتین برای حمله به اوکراین تحت فشار قرار گرفت در حالی که هدفش فقط جایگزین کردن ولادیمیر زلسنکی با دولتی متشکل از افراد محترم بود. در این میان الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه با اشاره به پیروزی راستگرایان افراطی در ایتالیا، بر سقط جنین و رعایت حقوق زنان تاکید کرد.
بورن گفت اتحادیه اروپا از نزدیک احترام به حقوق بشر و ارزش ها مانند دسترسی زنان به سقط جنین را دنبال خواهد کرد.بورن همچنین گفت: ما در اروپا ارزش‌های خاصی داریم و بدیهی است که هوشیار خواهیم بود؛ این یک ارزش حقوق بشری است و احترام به دیگران، یعنی حق دسترسی به سقط جنین، باید مورد حمایت همه باشد.
به نظر می رسید جورجیا ملونی اولین زن نخست وزیر ایتالیا در راس راستگراترین دولت این کشور از زمان جنگ جهانی دوم خواهد بود.
در طول مبارزات انتخاباتی، ملونی بارها پیشنهادهایی را که ممکن است قوانین مربوط به سقط جنین را لغو کند، رد کرده است، در حالی که مخالفت خود را با فرزندخواندگی و رحم اجاره‌ای برای زوج‌های اقلیت را تأیید نموده است.