جنجال بر سر سخنان هاشمی همچنان ادامه دارد؛ مطهری: شاید هاشمی اسنادی دارد

پنج‌شنبه 14 شهریور ماه برابر با پنجم سپتامبر

 از هاشمی رفسنجانی در روز‌های اخیر یک فایل صوتی منتشر شده (اینجا بشنوید) که گفته می‌شود وی در این سخنرانی، دولت سوریه را مسئول حملات شیمیایی معرفی کرده است. با انتشار این فایل صوتی واکنش‌ها نسبت به آن همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین واکنش، علی مطهری٬ نماینده مجلس با تائید صحت این فایل سخنرانی جنجالی، گفته که شاید هاشمی «اسنادی» از حمله شیمیایی بشار اسد علیه مردم سوریه در اختیار دارد. در رویدادی دیگر مرتبط با واکنش مقامات ایران نسبت به تحولات سوریه، ۱۷۰ نماینده مجلس ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از دولت سوریه در مقابل «دشمنان آن»، گفته‌اند که «در صورت اراده نظام» حاضر به «جانفشانی در کنار برادران سوری خود» هستند.

علی مطهری روز چهارشنبه ۱۳ شهریور در جمع خبرنگاران گفت که «فیلم صحبت‌های هاشمی موجود است و احساس می‌شود که هاشمی این حرف را زده است.»

از هاشمی رفسنجانی در روز‌های اخیر یک فایل صوتی منتشر شده که گفته می‌شود وی در آن که مربوط به یک سخنرانی در «سواد کوه» است٬ دولت سوریه را مسئول حملات شیمیایی معرفی کرده است.

انتشار این فایل صوتی با واکنش تند گروهی از محافظه‌کاران مواجه شده است٬ به طوری که گروهی از آن‌ها خواستار دخالت وزارت اطلاعات در این زمینه شده‌اند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به طور غیرمستقیم این اظهارت منتسب به خود را تکدیب کرده و گفته که صدای وی «جعل» شده است.

این در حالی است که علی مطهری بر صحت این فایل صوتی تاکید کرده و گفته شاید منظور هاشمی از این سخنان «بدین معنا باشد که ایران زیاد برای سوریه مایه نگذارد.»

مطهری افزوده است که اگر بشار اسد از ابتدا در مقابل اعتراضات بخشی از مردم خشونت به خرج نمی‌داد این اتفاقات هم اکنون رخ نمی‌داد.

این نماینده مجلس ایران خواهان توضیح خود آقای هاشمی رفسنجانی درباره این موضوع شده است.

آقای مطهری گفته این سخنان آقای هاشمی به معنای همکاری با آمریکا نیست و افزوده است: اگر دولت سوریه بمباران شیمیایی کرده باشد، این کار را محکوم می‌کنیم، اما دست از حمایت از سوریه برنمی‌داریم.

در رویدادی دیگر در ارتباط با واکنش مقامات ایران نسبت به تحولات سوریه،۱۷۰ نماینده مجلس ایران نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از دولت سوریه در مقابل دشمنان آن گفته اند که «در صورت اراده نظام» حاضر به «جانفشانی در کنار برادران سوری خود» هستند.

در بیانیه چهارشنبه ۱۳ شهریور این نمایندگان خطاب به دولت های آمریکا و اسرائیل آمده است: «ملت های مظلوم جهان سال‌های سال است در انتظار لحظه نهایی پاک کردن خط ظلم و ستم مستکبران هستند و حمله شما به سوریه سرآغاز این فروپاشی خواهد بود.»

هفته پیش علی لاریجانی رییس مجلس نیز به آمریکا و متحدان غربی آن هشدار داده بود که در صورت حمله به سوریه باید «نگران فرزند نامشروع صهیونیستی خود در منطقه باشند.»

بیانیه اخیر در حالی صادر شده که مجلس ایران از چهار روز قبل هیاتی را به ریاست علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به لبنان و سوریه اعزام کرده است تا با مقام های این دو کشور و نیز حزب الله لبنان دیدار کنند.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، گفته که نمایندگان اعزامی حامل سه پیام مهم برای مقام های لبنان و سوریه هستند که عبارتند از حمایت از «جبهه مقاومت»، مخالفت شدید با حمله به سوریه و انزجار از به کار گیری سلاح های شیمیایی در این کشور.

در تحولی دیگر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران هم با اشاره به حوادث سوریه می‌گوید جمهوری اسلامی تا آخر از حکومت سوریه حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس سرتیپ قاسم سلیمانی روز چهارشنبه در مجلس خبرگان ایران گفته است سوریه خط مقدم مقاومت است و ایران وظیفه دارد از مسلمانان حمایت کند.

آقای سلیمانی همچنین از کشورهای قطر، ترکیه، عربستان، فرانسه، بریتانیا، آمریکا و اسرائیل به عنوان کشورهایی که در خط مقدم سرنگونی بشار اسد هستند نام برده است.

افزایش تحرک مجلس ایران در مورد سوریه، همزمان با افزایش احتمال اقدام نظامی آمریکا و متحدانش علیه حکومت بشار اسد بوده است. دولت ایالات متحده، حکومت بشار اسد را به انجام حمله شیمیایی گسترده علیه شهروندان خود متهم می‌کند که به گفته آمریکا بیش از ۱۴۰۰ کشته بر جای گذاشته است.از جمهوری اسلامی به عنوان سرسخت‌ترین متحد بشار اسد نام برده می‌شود که تاکنون با صرف ده‌ها میلیارد دلار در جنگ سوریه مانع از سرنگونی رژیم اسد شده است.

تحریریه سیاسی تلویزیون ایران فردا