ارسال پاسخ ایران در مورد احیای برجام و امکان انجام توافق

در پی اظهارات قبلی در این خصوص که ایران و امریکا باید تا 15 اگوست نظر نهایی خود درباره‌ی پیش‌نویس پیشنهادی اروپا را اعلام و درباره‌ی برجام تصمیم‌گیری کنند، اتحادیه اروپا اعلام کرده است که پاسخ ایران در مورد پیش نویس اتحادیه اروپا برای احیای برجام را دریافت کرده است.
گزارش‌های غیر رسمی حاکی از این است که که پاسخ ایران با بیان برخی مشکلات راه حلهایی نیز ارائه کرده است و موضع سختگیرانه ای نسبت برجام اتخاذ نکرده است از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی در ساعات اخیر همواره بر لزوم انعطاف آمریکا تاکید کرده‌اند که نشان می‌دهد احتمالا جمهوری اسلامی همچنان خواستار تغییرهایی در متن پیشنهادی است گفته میشود .ایران انتظار دارد تا دو روز آینده به طور متقابل پاسخ طرف غربی را دریافت کند. ایران انتظار دارد که پاسخ امریکا مثبت باشد هرجند برخی ناظران در این زمینه دچار تردید هستند . به گفته امیرعبداللهیان، اگر این نظرات تامین شود ایران آمادگی دارد وارد مرحله جمع بندی شود و توافق را با حضور وزیران خارجه اعلام کند. محمد مرندی مشاور هیات مذاکره کننده هم گفته ایران نگرانی‌های خود را ابراز کرده است، اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست.
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز تنها راه دستیابی به بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای را انصراف تهران از خواسته های فرابرجامی دانست و گفت آمریکا پاسخ خود را به طرح مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مستقیما و به صورت غیر علنی ارائه می کند. وی افزود همانگونه که رئیس جمهور، جو بایدن هم گفته است، ما هیچگاه به ایران اجازه نخواهیم‌ داد که به سلاح اتمی دست پیدا کند، ما از همه ابزارهای در اختیار خود برای بازداشتن ایران به دستیابی به آن بهره خواهیم برد، ما همچنین از ابزارهای در اختیارمان برای مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران و حتی فراتر از آن، مانند طراحی حمله ،‌ علیه مقامات پیشین دولت آمریکا و دیگر تهدیدات علیه شهروندان آمریکا استفاده خواهیم کرد.
گفته می‌شود که ایران در نظر نهایی خود درباره‌ی پیشنهاد اروپا، بیشتر بر تحریم‌ها و تضمین‌ها متمرکز شده است.با این حال نارضایتی تندروهای داخلی از انجام توافق و بازگشت به تعهدات هسته‌ای همچنان وجود دارد.
روزنامه‌ی کیهان که همواره مواضع تندی درباره‌ی برجام داشته است، ضمن ابراز نگرانی از بازگشت به برجام گفته است با وجود گذشت بیش از دو هفته از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام، همچنان جزئیات دقیقی از آن در دست نیست. در این روزنامه تاکید شده است که با وجود در اختیار نداشتن متنی دقیق ار متن پیشنهادی، برخی اخبار و روایت‌ها در خصوص محتوای متن پیشنهادی جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و نیز مذاکرات اخیر وین، نشان‌هنده‌ی تله‌گذاری جدید آمریکایی‌ها در بازی با لغو تحریم‌ها است.
این روزنامه در این خصوص گفته است که اتهام زنی‌ها، لفاظی‌ها و شگردهای تبلیغی اخیر آمریکایی‌ها در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد آنها در تلاش‌اند تا برای فرار از لغو تحریم‌ها، مقصرنمایی ایران و نهایتاً به زانو درآوردن تیم مذاکره‌کننده ایرانی، بازهم به تله‌گذاری‌های جدید و اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی روی بیاورند.
وی همچنین تاکید اروپا در این خصوص را که باید هرچه سریع‌تر پاسخ توافق را داد، نشان‌دهنده‌ی فشار و زورگویی علیه ایران دانست و اظهار داشت از گوشه و کنار زمزمه توافقی نیمه نصفه به گوش می‌رسد. وی با ابراز نگرانی از این توافق اظهار داشت اقدامات متناقض آمریکایی‌ها در بحبوبه مذاکرات به‌ویژه در یکی دو ماه گذشته و حتی برخی اقدامات تبلیغی آنها طی چند روز گذشته، نشان می‌دهد که غربی‌ها در قبال ایران حسن نیت و ابتکار عملی از خود نشان نداده و از ابزار تحریم دست بر نداشته‌اند.
در این اظهارات تاکید شده است که آمریکا به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات، شرطی کردن اقتصاد کشور به برجام و از همه مهم‌تر کاهش قیمت نفت است.
در این گزارش از تیم جدید مذاکره کننده خواسته شده است که این تیم تفاوت‌های روشن توافق قوی جدید و توافق ضعیف قبلی را برای مدعیان اصلاحات که به دنبال توافق با کدخدا بودند و می‌گفتند زبان دنیا را بلد هستند، به تصویر بکشند.
به نظر می رسد که پس از ماه‌ها کشمکش، تیم ایران برای یک توافق جدید با اروپا و امریکا آماده می شود. گرچه شواهد حاکی از این است که با وجود چرخش برخی از افراد تندرو و مخالف برجام، هنوز هم مخالفانی جدی نسبت به برجام در ایران وجود دارد که اصرار دارند که تیم مذاکره‌ کننده باید همچنان بر برخی شروط خود در برجام پافشاری کند، اما ظاهرا کلیت نظام با تمایل به توافق بین ایران و غرب، در تلاش است تا از آخرین فرصت ایجادشده برای توافق استفاده کند.