ایران در آستانه ضرب الاجل اروپا برای امضا توافق برجام

در حالی که علیرغم اصرارها برای پاسخ سریع ایران به پیشنهاد اروپا، ایران همچنان پاسخی در این خصوص نداده است، وزارت امور خارجه امریکا از آمادگی کامل امریکا برای توافق با ایران خبر داد.
وزارت امور خارجه امریکا ضمن بیان این موضوع تاکید کرده است که ایران باید موضوعاتی را کنار بگذارد که فراتر از موارد توافق‌شده است. با این حال ایران چنین ادعایی را رد می‌کند و تاکید دارد که تمامی مواردی که مطرح می‌کند جزو موارد توافق‌شده بین ایران و غرب در توافق هسته‌ای است.
امیرعبداللهیان بارها تاکید کرده است که آنچه هیات ایرانی به عنوان متن مکتوب به طرف‌های مقابل ارائه داده، ‌کاملاً در چارچوب برجام است و هیچ چیزی فراتر از آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته، در این متون، مورد درخواست طرف ایرانی قرار نگرفته است. در آخرین اظهارات خود همچنین وزارت امورخارجه آمریکا تصریح کرده است که ایالات متحده‌ی امریکا هیچ توافقی با ایران را که در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده نباشد، امضا نخواهد کرد.
به نظر می‌رسد تاکید وزارت امور خارجه امریکا در این خصوص که امریکا هیچ قراردادی را اگر در راستای منافع ملی امریکا نباشد، امضا نخواهد کرد، اشاره به موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد. امریکا سپاه پاسداران را در تضاد با منافع ملی ایالات متحده امریکا می‌داند و رفع تحریم‌ها علیه سپاه را عاملی علیه امنیت ملی خود تلقی می‌کند، و به همین دلیل به سادگی زیر بار رفع تحریم‌های آن نخواهد رفت.
با این حال و با وجود تاکید ایالات متحده‌ی امریکا در خصوص آمادگی برای امضای برجام ایران تلویحا از تغییر برخی از موارد در متن پیشنهادی گفته است.
اولیانوف وزیر امور خارجه که به نظر می‌رسد به سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تبدیل شده است، در آخرین اظهارات خود گفته است ایران تنها خواستار تغییر چند عبارت در متن پیشنهادی است.روسیه همچنین پیش از این گفته بود نیازی نیست که ایران سریع به متن پیشنهادی اروپا پاسخ دهد.
اما در اخرین تحول کنعانی مقدم سخنگوی وزارت امور خارجه گفت پیشرفت‌های نسبی و قابل توجهی داشتیم و حرکت به سمت جلو بود. در بعضی از زمینه‌ها که مورد مطالبه ما بود پیشرفت‌های نسبی حاصل و بخشی از انتظارات ما تامین شد و تیم مذاکره کننده ما به صورت جدی و با حداکثر تلاش در گفت‌وگوها ظاهر شد و انتظارات و توقعات ایران را جدی و قاطع منتقل کرد. وی افزود ما در مرحله پیشرفت قرار داریم اما این‌که بگوییم به توافق نزدیک هستیم و این دور از گفت‌وگوها می‌تواند به توافق منتهی شود معطوف به انتظارات برحق ایران از طرف مقابل و مشخصا طرف آمریکایی است. معتقدیم حتما زمینه برای توافق وجود دارد مشروط بر اینکه خصوط قرمز ایران رعایت و منافع اصلی کشور ناشی از برجام تضمین شود و در صورتی چنین اتفاقی رخ دهد حتما زمینه برای امضای توافق در آینده بسیار نزدیک وجود دارد.
بسیاری از کارشناسان این فرصت را آخرین فرصت برای بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای و بازگشت به برجام می‌دانند. آنها تاکید دارند که با روی کارآمدن جمهوریخواهان در کنگره امریکا ، بازگشت امریکا به برجام ممکن است تقریبا غیر ممکن شود.
در همین حال رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم گفته است که تاکنون توافقی با ایران به دست نیامده است. وی با تکرار همان اظهارنظر پیشین تیم‌های مذاکره‌کننده گفته است تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.
مالی تاکید کرده است که موضع امریکا روشن است. اگر ایران آمادگی داشته باشد، امریکت نیز آماده‌ بازگشت به توافق هسته‌ای است.
وی همچنین خاطرنشان کرده است که برای امریکا این بازگشت از نظر کاهش تحریم‌هایی که باید ارائه دهد و گام‌هایی که ایران باید برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بردارد، کاملا مشخص است.
مالی همچنین درباره ادعاهای مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران نیز گفته است که امریکا هیچ فشاری بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کنار گذاشتن موضوعات باقی مانده وارد نمی‌کند. وی تصریح کرده است که این موضوعات زمانی بسته خواهند شد که ایران از نظر فنی پاسخ‌های معتبری را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کند. بنا به گفته‌ی مالی، به محض اینکه ایران این کار را انجام دهد و آژانس راضی شود، امریکا نیز رضایت خود را اعلام خواهد کرد.
مالی همچنین اظهار داشت امریکا هیچ مذاکره‌ای در خصوص پایین آوردن استانداردهای خود برای تجارت شرکت‌های اروپایی یا سایر شرکت‌ها با ایران انجام نداده‌ است و این کار را نخواهد کرد. وی تصریح کرده است که اروپا باید به تحریم‌های امریکا احترام بگذارند. مالی گفته است هر گزارشی در مورد این ادعا که امریکا استانداردها را پایین خواهد آورد و در مورد آنها مذاکره خواهد کرد، کاملاً اشتباه است.
با این حال برخی با نگرانی از سرانجام برجام افشاشدن مدارکی دال بر تصمیم ایران برای ترور جان بولتون و مایک پمپئو و همچنین سوءقصد به جان سلمان رشدی که ممکن است به سپاه قدس ربط داده شود هستند که گروهی آن ر ا بخشی از تلاش‌های برنامه‌ریزی‌شده برای به نتیجه نرسیدن برجام می‌دانند. برخی آن را به ایران و برخی تحلیلگرآن نیز آن را بخشی از تلاش اسرائیل برای عدم تحقق برجام و عدم ورود ایران به شرایطی نسبتا باثبات‌تر می‌دانند.