ادعاهای متفاوت ایران به شکست مذاکرات دوحه

در حالی که تمام دنیا از شکست مذاکرات دوحه ابراز نگرانی کرده‌اند، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همچنان روند مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنند و تاکید دارند که مسیر گفتگوها در یک مسیر مثبتی قرار دارد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه‌ی ایران در تماس تلفنی شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، ضمن بررسی آخرین وضعیت گفتگوهای اخیر در دوحه برای لغو تحریم‌ها، اظهار داشت ارزیابی دولت ایران از مرحله اخیر مذاکرات در دوحه مثبت است.
وی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی است و یادآور شد که در صورت واقع‌بینی آمریکا، توافق دست‌یافتنی است.
وزیر امور خارجه‌ی ایران همچنین خاطرنشان کرد که مذاکره‌کننده‌ی ارشد تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همواره با ابتکار عمل و در مسیر تحقق توافقی قابل قبول گام بر می‌دارد. وی تصریح کرد که ایران بر ادامه مذاکره تا رسیدن به توافق مبتنی بر واقع بینی مصمم است.
در همین حال شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر نیز با ابراز خشنودی از میزبانی این دور از مذاکرات سه جانبه غیر مستقیم بین ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا، روند مذاکرات را سازنده و‌ مثبت خواند و یادآور شد قطر در مسیر تداوم میزبانی گفتگوها تا رسیدن به نتایج مورد نظر جمهوری اسلامی ایران و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
این اظهارات امیرعبداللهیان در خصوص ارائه‌ی پیشنهادات سازنده از طرف تیم مذاکره‌کننده‌ی ایرانی در حالی عنوان می‌شود که بنا به اظهارات تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل، بخشی از این پیشنهادات و درخواست‌ها شامل دریافت ضمانت از امریکا برای این موضوع است که امریکا تحریم‌ها را تحت عناوین دیگر اعمال نکند و همچنین از سازوکارهای برجام هم سو استفاده نکند.
جمهوری اسلامی ایران نگران است که امریکا با بازگشت به برجام از مکانیسم ماشه به نفع خود و برای پیشبرد اهداف خود سوءاستفاده کند، اما واقعیت این است که این نگرانی گرچه بجاست اما جمهوری اسلامی ایران با هرچه بیشتر دور نگه داشتن خود از عرصه گفتگوی مستقیم با آمریکا بیشتر خود را در معرض این نگرانی و همچنین افزایش فشار علیه ایران قرار می‌دهد.
جمهوری اسلامی ایران برای دور کردن این تهدیدها از ایران باید تعامل خود را با جامعه‌ی جهانی گسترش دهد، نه اینکه با دور نگهداشتن خود و منزوی کردن هرچه بیشتر خود، زمینه را برای مطالبات بیشتر جامعه‌ی جهانی از خود مهیا سازد.
در حالی که تمام دنیا از شکست مذاکرات دوحه ابراز نگرانی کرده‌اند، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همچنان روند مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنند و تاکید دارند که مسیر گفتگوها در یک مسیر مثبتی قرار دارد.