رییس سازمان انرژی اتمی، پاسخ مبهم به اتهامات آژانس و انتقاد از اجرای سیاست حذف یارانه

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی روزپنج‌شنبه در بزرگداشت شهدای هفت تیزگفت: امیدواریم تیم مذاکره کننده با استدلال قوی از نظرسیاسی و حقوقی این شر را از سرملت برطرف ‌کند و کشور در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد.وی گفت ریشه مصیبتی که برای هسته‌ای ایران ایجاد شده در دشمنی منافقین است، ومنافقین در این مدت هر روز گزارشاتی علیه فعالیت‌های هسته ایران به آژانس دادند که ایرانی‌ها دارند در فلان مرکز بمب‌اتم می‌سازند، رویه آژانس انرژی اتمی نیز این گونه است که برای اثبات اخبار این چنینی دنبال ادله می‌گردد، مسائل را بررسی می‌کند تا به مستندات کافی برسد، موضوعی که البته درباره ایران تا امروز به اثبات نرسیده است.
وی افزود با اعتقاد به اینکه برنامه اقدام مشترک برجام یک سند معامله است، و حاصل بیست سال مذاکره است؛ سندی واضح که اتهامات کار پنهان یا نظامی در قالب ابعاد احتمالی نظامی‌برنامه هسته‌ای با یک شرح و بسطی بسته است، در حقیقت برجام یک تعهد از طرف آن‌ها برای برداشتن همه تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای طی چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وضع شده است.
وی گفت اسرائیل ادعا دارد ۵۰ هزار برگ مدرک درباره فعالیت هسته ای ایران را دزدیده و هر چند وقت یک بار نیز چند برگ از آن ها را لو می‌دهد؛ خب این همان PMDابعاد نظامی برنامه هسته ای است، در حالی که یک بار مذاکره انجام شد و این موضوعات بسته شد، اما باز در هر دور از مذاکرات مجددا مطرح می‌شود.
وی به سلامت فعالیت هسته‌ای ایران برای غرب به گواه ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا اشاره و اضافه کرد: این سازمان‌ها در سال ۲۰۰۹ اعلام کردند که ایران بعد از این سال‌ها هیچ فعالیت هسته‌ای غیر شفاف نداشته است، این در حایست که هنوز حکومت ایران سرقت اسناد توسط اسراییل را تایید کرده است . علاوه براین سوالات آژانس در مورد مواردی است که تاکنون مطرح نشده اس و اصولا پی ام دی نمی باشد جمهوری اسلامی فکر میکند نهادهای بین المللی را نیز به راحتی میتواند فریب دهد.
وی گفت مذاکراتی هم در آن دولت و هم در این دولت برای بازگشت به تعهدات انجام شده، اما قدر مسلم این است که دلیل و مایه اصلی که برجام برای آن متولد شده نمی‌تواند دوباره زنده شود، اما طرف مقابل مدام دوباره مسائل را روی ‌میز می‌گذارد، در حالی که جمع‌بندی و اقناع یک بار برای همه مسائل گذشته اتفاق افتاده است، به هر حال امیدواریم تیم مذاکره کننده با استدلال قوی از نظرسیاسی و حقوقی این شررا از سرملت برطرف ‌کند و کشور در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد.
اسلامی همچنین با اشاره مشاهدات امروز خود از گلایه‌های اقتصادی گفت البته که مسئولان باید به فکر مردم باشند، چون مردم دیگر قدر و تحمل مواجهه بیشتر با فشار اقتصادی را ندارند، وی گفت کشور ما با تراز اقتصادی مثبت، جزء نادر کشورهایی است که در بین بیست اقتصاد برتر دنیا قرار دارد، ایران بدهی اقتصادی ندارد، اما به دلیل آنکه استکبار جهانی با ایران موافق نیست، با ایجاد مزاحمت و تخریب، ریسک و هزینه سرمایه‌گذاری در ایران را بالا می برد و همین مساله تبعات موضوع را برای وضعیت اقتصادی و معیشتی ما ابلا می برد.
وی افزود دولت یارانه ای که برای سیستم کالای اساسی تا پیش از این در اختیار وارد کننده قرار می‌داد، برای استفاده عموم مردم ناچارا اصلاح کرد، اما متاسفانه با یک اقدام نپخته‌ای که یک دستگاه انجام داد موجب شد یک بهانه فراگیر کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد و چون دولت هم هیچ ابزاری برای مدیریت بازار ندارد، ناتوان نشان داده می‌شود. این سخنان و انتقادها قبل از اجرای حذف یارانه ها توسط کارشناسان مطرح شد ولی دولت رییسی حاضر نشد این انتقادات را بپذیرد.