طالبان ومذاکرات با آمریکا برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی

به گزارش رویترز، هیأت طالبان به رهبری امیرخان متقی وزیر خارجه این گروه با هیأت آمریکایی که در راس آن تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان بود در دوحه دیدار کرده و روی موارد ازجمله آزادسازی ۷ میلیارد پول منجمد شده افغانستان، گفتگو کردند. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت دو طرف در این دیدار، روی موارد مختلف سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه گفتگو کردند.
وزیر خارجه طالبان در این دیدار گفته که برای پیشرفت در توافقنامه دوحه، تعامل با رژیم تازه افغانستان باید به جای روش های فشار آوردن، مثبت و از روی همکاری باشد و از آمریکا خواسته تا تحریم ها را رفع کرده و پول منجمد شده افغانستان را آزاد کند.
تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان نیز گفته که آمریکا پشتیبان تعامل و یک افغانستان باثبات است و نیز نماینده خزانه داری آمریکا در مورد گفتگوهای این اداره با وزارت خزانه داری امریکا روی پول های منجمد شده افغانستان، به طالبان اطلاع داد. تام وست همچنین تاکید کرده که کشورش از مخالفت های مسلحانه در افغانستان پشتیبانی نکرده و مخالفت های مسلحانه را برای افغانستان مضر خوانده است. که به معنی مخالفت امریکا با مقاومت در پنجشیر است.
طالبان از همان روزهای نخست، خواهان آزادسازی پول های منجمد شده افغانستان بودند، اما به دلیل عدم مشروعیت رژیم طالبان و نیز روشن نبودن چگونگی مصرف این پول در حکومت طالبان، تاکنون آمریکا این پول را آزاد نکرده است.
هرچند رژیم طالبان از سوی آمریکا تحریم است، اما اخیرا آمریکا برای کمک به زلزله زده گان در شرق افغانستان، مبلغ ۵۵ میلیون دلار کمک کرد که طالبان از آن قدردانی کرده و هیأت آمریکایی نیز از روند توزیع شفاف کمک های بشردوستانه توسط طالبان ستایش کرده است.