ادعاهای اغراق آمیز ابراهیم رئیسی در خصوص خودکفایی

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، ضمن تاکید بر راهبردی بودن موضوع خودکفایی در کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا با همکاری دیگر نهادها و از جمله مراکز علمی و دانش‌بنیان برنامه‌ریزی‌های لازم برای خودکفایی در تولید کالاهای اساسی را انجام دهند. وی تاکید کرد که این نهادها باید به گونه‌ای عمل کنند تا کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن در تولید کالاهای اساسی به خودکفایی برسد و کشور دیگر نیازمند دیگر کشورها نباشد.
ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش آلایندگی‌ها و گرد و غبار در استان‌های مختلف کشور اشاره کرد و تاکید کرد حل ریشه‌ای این موضوع نیازمند همکاری با کشورهای منطقه و همسایه است.
وی همچنین به سازمان محیط زیست مأموریت داد با همکاری وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های ذیربط، از طریق رایزنی با کشورهای همسایه مشکل آلایندگی هوا را حل کنند.
رئیسی ضمن تاکید بر ضرورت تأمین امنیت غذایی کشور، خاطرنشان کرد که خودکفایی در کالاهای اساسی یک اقدام راهبردی است و تاکید کرد در کنار کارهای روزمره نباید از اقدامات اساسی و زیربنایی غفلت شود.
رئیس جمهور یادآور شد تولید یک مسأله اساسی و زیربنایی است و گفت با تقویت تولید داخلی کشور باید ظرف چند سال آینده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خودکفایی برسد.
وی همچنین بر ضرورت تبیین دقیق و جامع برنامه دولت در خصوص توزیع عادلانه یارانه‌ها برای مردم در مقابل طرح برخی شبهات تاکید کرد و از تیم اقتصادی و تیم اطلاع‌رسانی دولت و دستگاه‌های مرتبط خواست تا با تبیین موضوع گره‌های ذهنی مردم را باز کنند و به افکار عمومی و بازار آرامش ببخشند.
اظهارات عجیب ابراهیم رئیسی در خصوص خودکفایی در تولید تمامی مواد غذایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، در حالی عنوان می شود که جمهوری اسلامی پس از سال‌ها تلاش برای خودکفایی در کشاورزی، نه تنها در محصولات غذایی و کالاهای اساسی به خودکفایی نرسیده است، بلکه بیشترین میزان وابستگی به کالاهای اساسی را هم تجربه کرده است، ضمن اینکه به بهانه‌ی خودکفایی، منابع آبی ایران هم به شکل بی‌رویه‌ای مورد استفاده قرار گرفته و نابود شده است.
تمامی کشورها در کالاهای اساسی وابسته به واردات هستند و در شرایط فعلی جهانی و جمعیتی،‌ امکان بی‌نیازی به کالاهای اساسی در هیچ موردی وجود ندارد و کشورها برای تامین امنیت غذایی خود سعی می‌کنند تا روابط خود را با جهان اصلاح کنند، نه اینکه اقدام به تولید تمامی منابع موردنیاز خود کنند.
ظرفیت زیستی ایران برای تامین غذای جمعیت فعلی هم کافی نیست و در همین حال و با وجود ادعای خودکفایی در کشاورزی، جمهوری اسلامی مدعی افزایش دو برابری جمعیت هم هست.