موج گسترده گرانی ها، ادعای اجرای مدل اقتصاد اسلامی، تظاهرات ضد حکومتی در ایران و واکنش آمریکا

در چند روز گذشته در چندین استان کشور تظاهرات ضد حکومتی به وضعیت بد معیشتی ادامه داشته است و با شعار های تند علیه حکومت و رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رییسی همراه بوده است .این در حالیست که در شهر کرد این تظاهرات حتی تا امروز دوشنبه نیز ادامه داشته است . حکومت نیز همزمان با اعتراض های خیابانی تدابیر شدید امنیتی در سراسر کشور و سرکوب مردم و سانسور مطبوعات را اتخاذ کرده است. دامنۀ این اعتراض ها درهشت استان از جمله استان های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، فارس و همدان ادامه داشته و در شهرهای جدیدی چون خرم‌آباد، بروجرد، دورود، و همچنین در سایر مناطق کشور از جمله شهرهای رشت، اردبیل، نیشابور، قوچان، نیز تظاهرات تسری یافته است.
بر اساس گزارش ها در حملۀ مردم ناراضی به پایگاه بسیج به هفشجان چهار و محال بختیاری، سعادت هادی‌پورتظاهرکننده ای بود که به ضرب گلوله کشته شد. همین گزارش ها شمار کشته شدگان در اعتراض های خیابانی در دیگر شهرهای کشور را سه تن و دستگیر شدگان را دهها نفر اعلام کرده اند. پیش علی غالبی حاجیوند، امید نوری سلطانی، و حمید قاسمپور اسامی سه تن از تظاهرکنندگان در دزفول، اندیمشک و فارسان هستند که به ضرب گلوله‌های نیروهای امنیتی کشته شده اند. در این میان رسانه های حکومتی از جمله باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما سخنان پدر و عموی سعادت هادی‌پور، را پخش کردند که مشخص بود تحت فشار روانی حکومت انجام شده که با سخنانی بریده شده می ‌گویند او سابقه بسیجی داشت.و در اعتراضات شرکت نداشته و در مسیر خانه تیر خورده است. همزمان با گسترش تظاهرات اختلال گسترده اینتر نت در این استانها هم گسترش داشته است.
در این میان وزارت خارجه آمریکا از برگزاری اعتراضات مدنی در ایران پشتیبانی کرد ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار توئیتی با شجاع خواندن معترضان ایرانی نوشت ما از حق مردم ایران برای برگزاری اجتماعات مسالمت‌جویانه و آزادی ابراز بیان چه به صورت آنلاین و حضوری بدون واهمه از تلافی و خشونت، پشتیبانی می‌کنیم.
این در حالیست که موج گرانیها ادامه دارد و وزیر کار مدعی اجرای مدل شریعت اسلامی شده است . در حالیکه برنج از جمله مواد خوراکی پر مصرف در سبد خواربار ایرانیان است رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل قیمت برنج کشت دوم در فروشگاه‌ها به کیلویی صدو بیست هزار تومان رسیده است.وی گفت که در حال حاضر بازار از کنترل دولت خارج شده و فروش برنج با نرخ مصوب بفروش نمی‌رسد.
وی میگوید وقتی دولت افزایش نرخ ۴ قلم کالای اساسی را اعلام می‌کند، به نوعی مجوز افزایش نرخ‌ در سایر اقلام را می‌دهد، چرا که قیمت‌ها از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از تصمیم اخیر دولت، روشی برای برای تامین ارز خبر دادند.
در این میان، حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که نظرات اغراق امیز زیاد مطرح میکند درباره طرح حذف یارانه‌ها از کالاهای اساسی و آزادسازی قیمت‌ها گفته این اتفاق، یک مدل اقتصادی برآمده از شریعت اسلام است. وی نوشت اقدام اخیر دولت جمهوری اسلامی در راستای حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی، قدرت خرید جامعه را افزایش می‌دهد، موجب ایجاد اشتغال می‌شود و در کل ضد تورم است.
این در حالیست که همه کارشناسان در مورد تبعات تورم زای سیاستهای کنونی تاکید کرده اند.