رئیسی و دفاع از سیاست های جدید اقتصادی

ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جلسه هیات دولت از دولت خواست تا نسبت به توزیع عادلانه‌ی یارانه‌ها اقدام کنند. وی اظهار داشت بخش زیادی از مردم نسبت به طرح دولت آگاهی پیدا کردند، اما هنوز برای برخی ابهام وجود دارد که باید با استدلال آنها اقناع شوند.وی همچنین از علی خامنه‌ای برای حمایت و تاکید بر اجرای موفق برنامه‌های اقتصادی دولت تشکر کرد و ضمن تقدیر از همراهی و کمک مردم برای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها، اظهار داشت علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی رسانه‌های معاند مردم آگاه و هوشیار ایران این رسانه‌ها را در رسیدن به اهداف‌شان ناکام گذاشتند.
رئیسی همچنین به ایجاد اخلال در پمپ بنزین‌ها در ماه‌های اول دولت سیزدهم اشاره کرد و اظهار داشت گرچه دشمنان می‌خواستند که با ایجاد اخلال در سامانه‌ها موجب اخلال و آشوب در کشور شوند، اما با هشیاری مردم ناکام ماندند.
وی همراهی مسئولان با طرح دولت را تضمین‌کننده موفقیت دولت در اجرای این طرح دانست و ضمن تاکید بر ضرورت تشدید نظارت به منظور کنترل قیمت‌ها، اظهار داشت هیچ کالا و خدماتی نباید تحت هیچ شرایطی بیش از رقم مصوب ستاد تنظیم بازار افزایش یابد.
از ابتدای اجرای طرح جدید، مسئولین و افراد دست‌اندرکار در دولت بارها تاکید می‌کنند که با متخلفان از قیمت‌های مصوب به شدت برخورد خواهد شد و بارها از دستگاه‌های نظارتی خواسته‌اند که دقت کنند تا قیمت کالاها از رقم مصوب ستاد تنظیم بازار افزایش نیابد.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که در حال حاضر این کالاها افزایش قیمت ۲ تا ۵ برابری را تجربه می‌کنند و در شرایطی که قیمت مصوب دولت، به معنی ۵ برابر شدن قیمت بعضی از کالاهاست، ‌مشخص نیست که ستاد تنظیم بازار قرار است بر چه افزایش قیمتی نظارت داشته باشد.
رئیسی همچنین به مردم اطمینان داد که ذخایر کالاهای اساسی در کشور به میزان کافی وجود دارد. وی تاکید کرد همه کسانی که در دهک‌های اول تا نهم قرار دارند و مستحق دریافت یارانه هستند، حتما یارانه خواهند گرفت و جای نگرانی نیست.
ابراهیم رئیسی همچنین در دیدار با جمعی از علما و روحانیون اهل سنت نیز به تلاش‌های جدی دولت برای رفع مشکلات معیشتی مردم اشاره کرد و اظهار داشت دولت به دغدغه‌های مردم که به روحانیون منتقل می‌شود، توجه دارد و برای رفع این مشکلات تلاش می‌کند.
رئیسی در بخشی از سخنانش وضعیت کشور در زمان آغاز بکار دولت سیزدهم را بسیار ناگوار توصیف کرد و با اشاره به کسری بودجه نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیاردی دولت، بدهی ماهانه ۱۰ هزار میلیاردی، و فوت قریب به ۷۰۰ نفر در روز به دلیل ابتلا به کرونا، همچنین تورم بی‌سابقه، تزریق رانتی ارز ۴۲۰۰ تومانی به بازار و وضعیت نامطلوب ذخایر کالای اساسی در کشور را از جمله موضوعاتی دانست که دولت در روزهای آغاز بکار خود با آنها درگیر بوده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد که به دلیل توزیع نامناسب ارز ۴۲۰۰ تومانی، این ارز را در خدمت فساد و رانت دانست و با بیان این موضوع که یارانه‌های پرداخت‌شده در این خصوص به مردم نمی‌رسید، اظهار داشت دولت برای جلوگیری از ادامه این وضعیت تصمیم گرفت این مبلغ بجای پرداخت به حلقه اول تامین کالا یعنی واردکننده‌ها به حلقه آخر و ذینفع اصلی یعنی خود مردم و مصرف‌کننده‌ها داده شود.
رئیسی در عین حال پرداخت ۴۰۰ هزار تومان بصورت ماهیانه به هر فرد را کار سختی دانست، اما اظهار داشت که کارشناسان معتقدند که این روش گامی برای نزدیک شدن به عدالت و رفع فقر مطلق است. وی افزود این اقدام یک گام برای عادلانه‌تر شدن وضعیت اقتصادی است این اظهارات ابراهیم رئیسی در خصوص نقش یارانه در رفع فقر مطلق در حالی عنوان می‌شود که وی پیش از این و قبل از آغاز سال جدید به مسئولین اقتصادی دولت دستور داده بود که تا قبل از آغاز سال جدید، نسبت به رفع فقر مطلق اقدام کنند.
در عین حال کارشناسان،‌ برخلاف نظر کارشناسان موافق با پرداخت یارانه‌ها تاکید دارند که این یارانه‌ها معمولا در اختیار افرادی که دارای فقر مطلق هستند قرار نمی‌گیرد. این افراد معمولا از ساده‌ترین ابزار برای ارتباط با سیاست‌گذاری‌ها محروم هستند و لذا امکان دریافت این کمک‌ها را هم ندارند.