اخبار ایران و جهان سه شنبه 12 شهریور

روز گذشته، سخنان منسوب به اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد که، گفته بود مردم سوریه از طرفِ حکومت خودشان مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند، و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند. این اظهارات واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت، تا آنجا که سخنگوی وزارت خارجه ایران، آن را تکذیب کرد. اما ساعاتی پس از این تکذیب، یک وب‌سایت محلی، فایل صوتی سخنان آقای هاشمی را منتشر کرد که در آن رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام حکومت بشار اسد را مورد انتقاد شدید قرار داده است.

احمد مسجد جامعی، با 16 رای از بین 31 عضوِ شورای چهارم شهر تهران، به عنوان «رئیس شورا» انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه احمد حکیمی‌پور و مرتضی طلائی برای نایب رئیسی شورای شهر تهران نامزد شدند، اما حکیمی‌پور برای ایجاد وحدت بیشتر در شورا، به نفع طلایی کنار رفت و بدین ترتیب مرتضی طلائی نایب رییس شورای چهارم شهر تهران شد.

اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در ایران، امروز ۱۲ شهریور ماه، به مدت دو روز در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، سخنرانِ نخستین روز این اجلاس است.

قرار است فرمانده سپاه قدس درباره اوضاع مصر، ‌سوریه، عراق و لبنان برای نمایندگان مجلس خبرگان سخنرانی کند.

حسن روحانی، عضو مجلس خبرگان برای اولین بار به عنوان رییس جمهور در این مجلس سخنرانی خواهد کرد.

علیرضا زاکانی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس، روز دوشنبه ۱۱ شهریور ماه گفته است که دیداری با محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، در سال ۱۳۸۵ داشته است و احمدی نژاد در این دیدار از وی خواست تا برای تغییر ترکیب مجلس خبرگان رهبری با دولت نهم همکاری کند.

به ‌دنبال بیانیه‌ اتحادیه عرب که طی آن رژیم بشار اسد مسئول حمله شیمیایی به شهروندان این کشور معرفی شده؛ مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: موضع‌گیری اتحادیه عرب، قبل از اعلامِ رسمیِ گزارشِ بازرسانِ سازمان ملل متحد، نشانگر سیاسی بودن و نوعی قضاوت از پیش تعیین شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، قطعنامه ای که در نشست اتحادیه عرب در قاهره صادر شد «مسئولیت کامل» حمله شیمیایی ۳۰ مرداد در حومه دمشق را متوجه رژیم سوریه می داند و خواستار «مجازات و پیگرد قضایی تمام کسانی شده که در این رخداد شرکت داشته‌اند.»

یک مقام وزارت خارجه سوئیس، روز دوشنبه در تهران با مقام‌های ایرانی دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه سوئیس همراه هیاتی به تهران سفر کرده و با معاون وزارت خارجه ایران در امور اروپا و آمریکا، درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای گفتگو کرده است.

سفارت سوئیس در تهران حافظ منافع آمریکا در ایران نیز است.

جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری با صدور حکمی، صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، را از سمتش برکنار کرد و حسین سلیمی را به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه منصوب کرد.

صدرالدین شریعتی، حدود هشت سال ریاست دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده داشت و در اواخر فعالیت وی، مسائل حاشیه‌ای زیادی از جمله موضوع جذب هیات علمی، خارج از روند قانونی، بازنشستگی خارج از عرف استادان و همچنین بورسیه‌های خارج از روال عادی درباره این دانشگاه بوجود آمد.

در پی برکناری صدرالدین شریعتی، حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای، در سرمقاله امروز روزنامه کیهان، با انتقاد از برکناری صدرالدین شریعتی از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی٬ «کلیدِ» حسن روحانی را به «سوئیچ بولدوزر» تشبیه و اظهار امیدواری کرده که شعار «اعتدال» مثل اصلاحات به «وطن فروشی» منجر نشود.

۱۵ زندانیِ سیاسیِ محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، با ابراز نگرانی از وضعیت سید حسین رونقی، همبندی خود که در اعتصاب غذا به سر می برد، نوشته‌اند: ما مصرانه درخواست می‌کنیم تا دیر نشده و انسانی قربانی بی‌تدبیری‌ها مسئولین دادستانی تهران نشده است، اقدام کنید که ممکن است فردا خیلی دیر باشد.

سیدحسین رونقی ملکی در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در ۲۲ آذرماه همان سال بازداشت و به اتهامات تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به رییس دولت به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

در گفتگو با وب‌سایت «خانه ملت» عزت‌الله یوسفیان، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از «واگذاری بیش از یک میلیون هکتار زمین دولتی به صورت غیرقانونی به افرادی خاص و با نفوذ سیاسی» خبر داد.

وی افزوده که «هیچ فردی بدون وابستگی، حتی یک وجب زمین را نمی‌تواند تصاحب کند.»

یوسفیان، در این زمینه افزوده است: ‌«متاسفانه دیده شده افرادی که تا دیروز در خیابان دست فروشی می‌کردند با کمک افراد صاحب نفوذ و قدرت، زمین‌هایی را به صورت غیر قانونی بدست آورده‌ و سودهای کلانی را نیز کسب کرده‌اند.»

اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در نامه‌ای خطاب به حمید بقایی، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در دولت احمدی‌نژاد، از «واگذاری‌های خاص»  چند ساختمان و تعداد زیادی خودرو به برخی نهادها و افراد خاص اشاره و تأکید کرده است، که این اقدا‌م‌ها در روزهای پایانی دولت دهم تأمل‌برانگیز است.

ترکان همچنین در نامه خود گفته است، حمید بقایی افزون بر این با مصوبه‌هایی به امضای خود امتیازات دیگری را به خانه ایرانیان خارج از کشور واگذار کرده است.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی گفت، لایحهء اصلاحیهء قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور روز سه شنبه، با قید دو فوریت، تقدیم مجلس شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه این لایحه، در جلسهء یکشنبهء هیات وزیران، به تصویب رسید، ‌افزود:‌ منابع مالی ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی قانون بودجه سال ۱۳۹۲ دست‌نیافتی است و بر اساس لایحه اصلاحیه، هزینه‌ها باید متناسب با تقلیل درآمدها کاهش یابد.

حبیب‌الله محقق، دبیر خانه کارگر سمنان از واگذاری ۴۰ درصد از سهام کارخانه ایران‌خودرو سمنان، به یک شرکت چینی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محقق گفت: این کارخانه قرار بود با مشارکت سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی به بهره‌برداری برسد، اما فروش ۴۰ درصد از سهام کارخانه ایران‌خودرو سمنان، به یک شرکت چینی، تولیدکنندگان داخلی، به‌خصوص کارگران قطعه‌سازی‌های خودرو، که با ورود انبوه قطعات چینی در شرایط دشواری به‌سر می‌برند را، ناامید کرده است.

محمد امینی٬ رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اعلام کرد، بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای، روزانه هکتارها از جنگل‌های شمال کشور نابود می‌شود.

به گزارش سایت محلی «شمال فردا»٬ آقای امینی با اعلام این مطلب گفته که دامداران، پروژه‌های عمرانی، قاچاقچیان و زمین‌خواران در این تخریب‌ها نقش دارند.

براساس گزارش‌ها ۴۰ سال پیش٬ ۱۸ میلیون هکتار جنگل در ایران وجود داشت که در حال حاضر این میزان در خوش‌بینانه‌ترین حالت به ۱۴ میلیون می‌رسد.

مصطفی افضلی‌فرد نماینده اردبیل، در جلسه علنی امروز سه‌شنبه، طی اخطار قانون اساسی گفت: در خلال اجلاس جنبش عدم تعهد، ده‌ها خودروی مگان به قیمت 80 میلیون تومان خریداری شده و پس از هزار کیلومتر کارکرد، فقط با قیمت 15 میلیون تومان به نورچشمی‌ها فروخته شده است.

اضافه می‌شود پیش از این اخباری در این راستا در برخی محافل شنیده می‌شد که خودروهای خریداری‌شده به منظور برگزاری شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها با قیمتي نازل در اختیار برخی افراد قرار گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران گزارش داد، قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۹ هزار تومان و در بعضی موارد به ۱۰ هزار تومان رسیده است.

بنا به این گزارش، علت گرانی تخم‌مرغ آن است که مرغداران از ماه‌های گذشته با کمبود و افزایش قیمت آن در بازار مواجه شده، و مجبور شدند ذرت و سویا را، از بازار آزاد و به قیمت‌های بالا تهیه کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق آمارهای رسمی، نرخ بیکاری کشور در سال‌های فعالیت دولت‌های نهم و دهم، همواره بالای 10 درصد بوده و قریب به 3 میلیون نفر، نیروی متقاضی کار، همچنان پشت درهای بسته بازار کار مانده‌اند. همچنین آمارهای غیررسمی نشان می دهد نرخ بیکاری فعلی کشور بالای 20 درصد بوده و شمار بیکاران نیز به 5 میلیون نفر می رسد. وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید به تازگی عنوان کرده است بزودی بازار کار کشور با 8 میلیون نیروی متقاضی کار مواجه خواهد شد.

به دلیل تحریم خرید و سرمایه گذاری در نفت و گاز ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، صنعت نفت ایران دوران افول خود را به سر می‌برد. مقام های دولت جدید ایران تلاش می‌کنند تا با جذاب کردن قراردادهای نفتی، از شرایط بحرانی موجود عبور کند. در همین راستا بیژن زنگنه، وزیر جدید نفت ایران دستور تغییر و جذاب کردن قراردادهای نفتی را صادر کرده تا از این طریق جمهوری اسلامی بتواند سرمایه‌گذاران را ترغیب به مشارکت در صنعت نفت ایران کند. گزارشی داریم در این زمینه که توجه شما را به آن جلب می کنم.

ژنرال «جوزف دانفورد» فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان طی مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین، چاپ لندن، که امروزـ سه‌ شنبه‌ ـ منتشر شد، گفت كه نیروهای امنیتی افغانستان ممکن است نیاز داشته باشند که پنج سال دیگر نیز از حمایت نیروهای غربی برخوردار شوند، تا بتوانند مسئولیت کامل برقراری امنیت را بر عهده گیرند.

جوزف دانفورد تاکید کرد كه این دیدگاهِ وی و تمام فرماندهان نظامی دیگر است.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که مسئولیت کامل برقراری امنیت در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی به نیروهای این کشور سپرده خواهد شد؛ هرچند تعدادی از نیروهای ناتو برای آموزش نیروهای افغان در افغانستان باقی می مانند.

جریان محاکمه ۲۷۵ نفر، که متهم به دست داشتن در سرنگونی دولت اسلامی نجم الدین اربکان، نخست وزیر پیشینِ ترکیه در سال ۱۹۹۷ هستند، روز دوشنبه در آنکارا آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از متهمان، ژنرال اسماعیل حَکی کارادای، فرمانده کل نیروهای مسلح وقت است که اکنون ۸۱ سال دارد.

شورای امنیت ملی وقت ترکیه، دولت اربکان، رهبر حزب رفاه را مجبور کرد کناره گیری کند و حزب رفاه نیز بعدا منحل اعلام شد.

متهمان، اتهامات را رد کرده‌اند و دولت رجب طیب اردوغان را متهم می کنند که قصدش از این محاکمات، تضعیف سکولاریسم و مخالفان خود است.

مسئولان وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند که نیمیتز، ناو هواپیمابرِ این کشور، پیش از ظهر روز دوشنبه ۱۱ شهریور وارد دریای سرخ شد.

پیوستن نیمیتز به نیروهای دریایی آمریکا در مدیترانه به‌منظور تقویت نظامی ایالات متحده در منطقه، در صورت گرفتن تصمیم به اقدام نظامی علیه حکومت سوریه صورت می‌گیرد.

روزنامه فیگارو امروز سه شنبه مصاحبه ای را با بشار أسد، رئیس جمهوری سوریه، منتشر کرد.  جزئیات این مصاحبه در گزارش محمد رضا شاهید، خبرنگار تلویزیون ایران فردا از پاریس. ( ویدیوی پایین صفحه را ببینید)

روز یک‌شنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده آمریکا اسناد استفاده از گاز «سارین» در سوریه را در اختیار دارد. به ‌دنبال این سخنان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که مسکو از شواهد ارائه شده توسط آمریکا مبنی بر استفاده رژیم بشار اسد از سلاح شیمیائی برای حمله به حومه دمشق به هیچ وجه قانع نشده است. در همین حال دبیرکل ناتو هم گفته است که پاسخ قاطع ندادن به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه پیام های «خطرناکی برای دیکتاتورها» در جهان ارسال خواهد کرد.

تحریریه سیاسی تلویزیون ایران فردا