گسترش بحران اوکراین: ارسال پاسخ آمریکا به روسیه و مواضع روسیه و مانورهای نظامی

با بالا گرفتن خطر درگیری نظامی در اوکراین و امکان حمله روسیه به اوکراین به گزارش رسانه ها وزارت خارجه روسیه تایید کرد که پاسخ مکتوب واشنگتن به پیشنهادهای امنیتی ارائه شده از سوی مسکو را از سفیر آمریکا دریافت کرده است.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد روز چهارشنبه جان سالیوان، سفیر آمریکا در مسکو، پاسخ مکتوب کشورش به پیشنهادهای امنیتی ارائه شده از سوی روسیه را به این وزارتخانه تحویل داده است.
بنا بر اعلام این وزارتخانه، الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به درخواست سالیوان، پذیرای وی بوده و در جریان این دیدار نیز، سفیر آمریکا در مسکو پاسخ کتبی دولت کشورش به پیش نویس توافقنامه دو جانبه ارائه شده از سوی روسیه در مورد تضمین های امنیتی را ارائه کرده است.
این در حالی است که پیشتر نیز شبکه خبری سی ان ان آمریکا از قول بلینکن تاکید کرد که واشنگتن پاسخ خود به هر گونه درخواستی در رابطه با سیاست درهای باز ناتو را نخواهد پذیرفت وی گفت پاسخ سوالات امنیتی مسکو را تحویل داده و هر نوع ممنوعیت برای عضویت اوکراین را در این پیمان رد کرده که روسیه خواهان ان بوده است. بلینکن گفته که امریکا در انجام تعداتش جدی است و در این زمینه کوتاه نخواهد آمد.
در همین راستا نیز، وزارت دفاع روسیه تاکید کرده که پیشنهادهای این کشور در رابطه با تضمین های امنیتی شامل عدم گسترش سازمان ناتو به سمت شرق با عضویت اوکراین یا هر کشور دیگری، تعهد نسبت به عدم استقرار موشک های جدید میان برد و کوتاه برد آمریکایی در اروپا و همچنین محدودیت فعالیت های نظامی در اروپا و عدم افزایش گروه های موسوم به نیروهای مستقر خط مقدم می شود. هر چند مسکو از پاسخ امریکا ابراز ناامیدی کرده است و گفته این پاسخ امکان مذاکرا ه را قفل میکند.
.در این میان و قبل از پاسخ کتبی امریکا سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه در مجلس دومای روسیه سخنرانی کرد واعلام کرد مسکو در قبال رفتارهای ضد روسی غرب دست بسته نخواهد بود.
وی گفت در سطح بین الملل تغییرات بنیادی انجام شده است، تغییراتی که تماما مثبت نیستند. نظام بین الملل در حال حاضر با ناآرامی هایی مواجه است.وی افزود آمریکا در حال تحت فشار قرار دادن اوکراین جهت انجام تحریکاتی مستقیم برضد روسیه است.
لاوروف در این باره گفت: اخیراً آمریکا و متحدان اروپایی اش که فرهنگ دیپلماسی را به کلی فراموش کرده اند، تلاش هایشان را برای مهار کشورمان دو چندان کرده اند.وی ادامه داد: کافی است به انجام مانورهای نظامی تحریک آمیز بیشتر و بیشتر در نزدیکی مرزهای مان، کشاندن رژیم کی یف به مدار ناتو، تدارک و ارسال سلاح های مرگبار به اوکراین و سوق دادن آن به انجام تحریکات مستقیم برضد فدراسیون روسیه، نگاهی بیندازیم.
وی افزود: ما به سرکوب شدید تلاش‌هایی در جهت متوجه کردن مسئولیت عدم پیشرفت درباره بحران اوکراین به روسیه ادامه خواهیم داد، به‌ویژه تلاش هایی برای نشان دادن ما به عنوان یک طرف درگیر، همانطور که کشورهای غربی اخیراً به طرز فجیعی تلاش کرده‌اند تا انجام دهند.
وی همچنین با تاکید بر اقدامات تلافی جویانه مسکو در صورت نادیده گرفته شدن پیشنهادات روسیه توسط غرب، گفت: ما اجازه نخواهیم داد پیشنهادات ما وارد بحث های بی پایان شود و چنین خط و مسیری به وضوح قابل مشاهده است. ما نمی گذاریم ابتکار عمل ما بی نتیجه بماند.
لاوروف ادامه داد: اگر پاسخ سازنده ای داده نشود و غرب به مسیر تهاجمی خود ادامه دهد، مسکو همانطور که رئیس جمهور بارها اعلام کرده است، اقدامات تلافی جویانه لازم را انجام خواهد داد.
تنش ها بین غرب و روسیه بر سر بحران اوکراین بالا گرفته است. آمریکا و ناتو در این رابطه مسکو را به آماده شدن برای تهاجم به اوکراین متهم می کنند و در این راستا تجهیزات و تسلیحات نظامی ومشاوران نظامی را روانه اوکراین کرده است و همچنین مسکو را تهدید به اعمال تحریم های فلج کننده نموده اند.
روسیه نیز با رد تمام اتهامات مذکور می گوید که حق انجام مانور نظامی و جا به جایی نیروها در خاک خود را دارد و آمریکا و ناتو مسبب تمام تنش ها در شرق اروپا هستند.