گفتگوی نمایشی رییسی برای تشریح نتایج سفر به روسیه و رابطه با آمریکا

ابراهیم رئیسی در گفتگوی تلویزیونی دوشنبه شب که بیشتر به سخنرانی می مانست تا مصاحبه و در برابر سوالاتی که از سوی خبرنگار صدا و سیما بیشتر فرمایشی بود،‌ از توسعه‌ی همکاری‌ها با کشورهای همسایه دفاع کرد و با بیان این موضوع که در پی این ملاقات‌‌ها و دیدارهای وی با همسایگان، حجم مبادلات بین کشورها افزایش یافته است، از سه برابر شدن حجم مبادلات با تاجیکستان و همچنین گفتگوها درباره‌ی سوآپ گازی یا ترانزیت با ترکمنستان خبر داد و اظهار داشت در خصوص آذربایجان نیز اقداماتی در دست انجام است.
وی تاکید کرد تاکنون در سیاست بین‌المللی توازن برقرار نبوده است و دولت وی تلاش می‌کند که این توازن را ایجاد کند.
وی همچنین با دفاع از برقراری ارتباط از روسیه با بیان این موضوع که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور‌های دنیا سطح علمی فضایی اقتصادی کشور را ارتقا دهد، ظرفیت‌های موجود در ایران را برای روسیه بسیار مهم دانست و تاکید کرد شعار دولت تعامل با دنیاست. وی تاکید کرد دولت وی در صدد است تا با تمام دنیا تعامل داشته باشد. رئیسی افزود این موضوع از بدو ورود به دولت در دستور کار دولت سیزدهم بوده است.
رئیسی ضمن مثبت ارزیابی کردن سفر گفت اگر محصول و نتیجه یک سفر لبخند باشد، خب اتفاقی برای مردم نمی‌افتد. نتیجه سفر باید توسعه روابط در حوزه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و زندگی مردم باشد. مساله ما منافع مردم است، یعنی آنچه که در روسیه در نشست سه ساعته با آقای پوتین دنبال کردیم، از ابتدا تا انتها مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با محوریت منافع ملت ایران بود. این سخنان بیشتر طعنه به ظریف میباشد که مردلبخند نام گرفته بود ولی در مورد پروتکل تشریفاتی پوتین به سوال پاسخ نداد.
رئیسی همچنین گفت ازآنجایی که در مسائل بین‌المللی مواضع مشترک داشتیم، برنامه‌ریزی شد که چگونه کار دنبال شود . آقای لاوروف به آقای امیرعبداللهیان گفته بود که بلافاصله بعد از دیدار ما، آقای پوتین وزرا را ماموریت دادند که سریعا تصمیماتی که ما با رئیس جمهور ایران گرفتیم باید اجرایی شود.
ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مذاکره مستقیم بین ایران و امریکا اشاره کرد و اظهار داشت درخواست مذاکره مستقیم از سوی آمریکا جدید نیست و مدت‌هاست مطرح شده است. وی افزود چنانچه در طرف مقابل آمادگی رفع تحریم‌ها وجود داشته باشد، جا برای توافق وجود دارد.
رئیسی خاطرنشان کرد دولت وی گرچه مذاکرات را پیش می‌برد اما اقدامات دولت تنها در مذاکره خلاصه نشده است. وی افزود در خنثی‌سازی تحریم‌ها یکی از راه‌ها ارتباط با روسیه است.
بر خلاف سخنان رییسی، وزیر خارجه دولتش امکان مستقیم مذاکره با امریکا را منوط به رفع تحریممها ندانسته است . علاوه براین در سفر به روسیه هیچ دستاورد مهمی که در زندگی مردم تاثیر داشته باشد وجود ندارد که دولت رییسی از چنین امری سخن میگوید . رییسی که نمیتوانست از دستاوردهای سفرش دفاع کند مجبور شده بگوید که پوتین دستور داده که وزرایش توافقها را اجرایی کنند در حالیکه مشخص نیست چه چیزی را توافق کرئند و روسها چگونه به این امور خواهند پرداخت قبلا هم روسیه قولهای زیادی به ایران داده بود که عملا کاری انجام نداده بود . وی همجنین ذکری از سخنانی که در مورد مذاکرات هسته ای با پوتین انجام داده بود نکرد.