حمایت مطهری از مذاکره مستقیم با آمریکا و انتقاد حسین شریعتمداری از مذاکره و مواضع عبداللهیان و شمخانی

به دنبال مطرح شدن بحث رابطه با امریکا مطهری نماینده مجلس دهم در سخنانی از این مذاکرات حمایت کرد و گفت مذاکره مستقیم با آمریکا تصمیم عاقلانه ای است که باید زودتر می‌گرفتند. حتما این تصمیم به نفع مردم است و منافع ملی را بهتر تامین می‌کند.وی گفت پیش از این هم مذاکره مستقیم به صورت مکتوب یا غیرمکتوب در برخی موارد وجود داشته، اگرچه اعلام نمی‌شده است؛ اما اینطور نیست که هیچ نوع مذاکره مستقیمی تا حالا نداشتیم. وی افزود الان به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌بینند برای خروج از این بن‌بست، بهترین راه همین مذاکره مستقیم است.
مطهری همچنین گفت از آنجایی که دو طرف اراده بر توافق دارند من فکر می‌کنم که توافق حتما انجام می‌شود و خوشبختانه الان دیگر آن مخالفت‌ها با برجام را نیز شاهد نیستیم و اکنون خود اصولگراهاو تندروها مجبورند که مواردی که قبلا مخالف بودند را خودشان انجام دهند.
اما در مقابل موضع مطهری، حسین شریعتمداری که همیشه مخالف مذاکره با امریکا بوده است با انتقاد از مذاکره مستقیم با امربکا مواضع عبداالهیان وزیر امور خارجه و شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور ان را طرح فریب خوانده و گفت این پرسش از آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی در میان است که چرا و با کدام تحلیل منطقی و قابل قبول از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا سخن می‌گویید.آیا فکر نمی‌کنید که تلاش آمریکا برای مذاکره مستقیم با هدف افزودن مواد دیگری به برجام صورت می‌گیرد. آیا تن دادن شما به مذاکره مستقیم فرورفتن در باتلاقی که برای کشورمان تدارک دیده‌اند نیست. تردید نکنید که چنین است. وی در نقد این نوع مذاکره گفت اولاً؛ آمریکایی‌ها بارها نشان داده‌اند که مذاکره را فقط برای مذاکره می‌خواهند و نه حل و فصل مسائل فی‌مابین و ثانیاً؛ اگرچه مذاکرات وین روند پیچیده‌ای را طی می‌کند که ناشی از طفره رفتن اروپا از موضوع اصلی مذاکرات است، ولی صورت‌مسئله روشن است، آمریکا علاوه‌بر آنکه به تعهدات برجامی خود پایبند نبوده است، با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که قرار بود تضمین برجام باشد، از برجام خارج شده است.
شریعتمداری هشدار داده است که تن دادن شما به مذاکره مستقیم با آمریکا فرو رفتن در باتلاقی است که برای کشورمان تدارک دیده‌اندو به وضوح حاکی از آن است که برادران عزیزمان درپی آب به سوی سراب می‌روند.
شریعتمداری در نهایت میگوید که این اظهارات موجی از ابراز نگرانی در میان طیف گسترده نیروهای حزب‌اللهی و پا به‌رکاب انقلاب را نیز درپی داشته است و امید آنکه هرچه زودتر اظهارات نسنجیده خود را تصحیح کرده و شبهاتی که پدید آورده‌اند را بر‌طرف کنند.
شریعتمداری خبر نداشت که چند ساعت بعد رییسی هم اینموضع را مورد حمایت قرارخواهد داد . این نشان میدهد که شریعتمداری چگونه نتوانسته به عنوان نماینده ولی فقیه تحولات کنونی را درک کند . چون عبداالهیان و شمخانی برمبنای نظر خامنه‌ای این مواضع را اتخاذ کرده اند.