تهران خواهر خوانده نجف! و یادی از هموطن لُر مان / شکوه میرزادگی

امروز شنبه 27 نوامبر 2021، زاکانی شهردار تهران در دیداری که با معاون استاندار شهر نجف داشت با افتخار قرارداد خواهر خوانندگی تهران و نجف را اعلام کرد.

خواهر خواندگی شهرها چیست؟

پس از جنگ جهانی اول، دو کشور فرانسه و انگلیس تصمیم گرفتند که برای افزایش همبستگی بین مردم کشورهایشان هر کدام یکی از شهرهای خود را که شباهتی با هم دارند انتخاب کرده و آن ها را به عنوان دو خواهر اعلام کنند. پس از جنگ دوم جهانی کشورهای دیگری هم به این روش علاقمند شدند و از آن هنگام تا کنون خواهر خواندن برخی از شهرهای جهان هر سال زیادتر شده است؛ به طوری که اکنون حدود 2400 شهر دنیا با هم پیوند خواهری دارند و قراردادهایی فرهنگی، اقتصادی، بازرگانی و ورزشی با هم بسته اند.

یکی از شرایط خواهر شدن دو شهر شباهت هایی ست که آن ها از نظر فرهنگی، تاریخی، علمی و دانشگاهی، و یا جغرافیایی و طبیعتی با هم دارند.

قبل از انقلاب در سال 1962 تهران با سئول اعلام خواهر خواندگی کردند. (سئول پایتخت و بزرگترین شهر کره جنوبی و شانزدهمین شهر بزرگ جهان است. این شهر به داشتن ساختار زیر بنایی بسیار پیشرفته ای شهرت دارد).

و در سا ل1972 لس آنجلس با تهران اعلام خواهر خوانندگی کردند. (لس آنجلس، یا شهر فرشتگان، از مشهورترین و پیشرفته ترین شهرهای جهان، و دومین شهر پرجمعیت ایالات متحده آمریکا است)

و بعداز انقلاب یکبار در سال 1392 تهران و پکن را خواهر خوانده کردند (پکن پایتخت جمهوری خلق چین و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرها جهان است).

و حالا هم می خواهند که پیوند خواهر خواندگی تهران و نجف را اعلام کنند.( نجف نام شهری در کشور عراق است که آرامگاه نخستین امام شیعیان در آنجا واقع شده‌است. و مرکز قدرت سیاسی شیعیان به‌شمار می‌رود).

زاکانی شهردار تهران در جریان اعلام خواهر خواندگی تهران با نجف به استاندار نجف گفت:

کرده اد« قرارداد خواهر خواندگی بین تهران و نجف برای ما یک افتخار و آرزوست»

***
ببینید که ظرف 42 سال به چه روزی افتاده ایم که نه تنها تهران را (حتما از نظر فرهنگی) شبیه نجف می بینند، بلکه آرزوی شهردار تهران هم این است که تهران خواهر خوانده نجف شود.

به راستی که باید سخن آن هموطن عزیز لرمان را زر بگیریم که اول انقلاب گفت: رسیدیم به یک یک یک. و اگر این روزها پیدایش کنیم و از او نظر بخواهیم خواهد گفت: رسیدیم به زیر زیر صفر.

از صفحه فیس بوک شکوه میرزادگی