بحران جدید در روابط روسیه و آمریکا

به گزارش سی ان ان ، بدنبال تحولات در پی تنش‌های حل نشده میان ایالات متحده و روسیه که منجر به اخراج‌های متقابل اخیر شده و مسکو اخیرا شمار کارکنان دیپلماتیک آمریکا در روسیه را محدود کرد اکنون وزارت خارجه آمریکا میگویدد روس‌هایی که می‌خواهند برای دریافت روادید به ایالات متحده اقدام کنند، باید به سفارت آمریکا در ورشو مراجعه کنند. این وزارتخانه محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت روسیه را عامل به وجود آمدن این وضعیت دانسته است. در بیانیه امریکا امده که
تصمیم دولت روسیه مبنی بر ممنوع کردن حفظ، استخدام، یا عقد قرارداد با کارکنان روس یا اتباع کشورهای ثالث توسط ایالات متحده، بر توانایی ما در ارائه خدمات کنسولی اثر می‌گذارد
و شمار بسیار محدود کارکنان کنسولی در روسیه در حال حاضر به ما اجازه نمی‌دهد خدمات معمول روادیدی یا شهروندی ایالات متحده را ارائه دهیم.
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا دلیل انتخاب ورشو برای ارائه این خدمات کنسولی عوامل متعددی مانند نزدیکی، در دسترس بودن پروازها، راحتی آن برای متقاضیان و فراوانی روسی‌زبانان در میان کارکنان محلی ، و در دسترس بودن کارکنان ذکر شده است.
ورشو حدود ۱۲۰۰ کیلومتر با مسکو فاصله دارد.
در این میان ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، ‌ دیپلمات‌های آمریکایی را به از بین بردن نظام خدمات کنسولی در روسیه متهم کرد.به این ترتیب در تارنمای وزارت خارجه ایالات متحده، نام روسیه نیز در فهرست کشورهایی قرار گرفته که آمریکا یا در آنها نمایندگی کنسولی ندارد، یا آن که وضعیت سیاسی یا امنیتی آنها به قدری ضعیف یا نامشخص است که مانع از رسیدگی به درخواست‌های ویزاهای مهاجرتی توسط پرسنل کنسولی می‌شود.