چالشهای واکسیناسیون در کشور

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه با اشاره به اینکه ایران در دو ماه اخیر سریع‌ترین ‌تزریق واکسیناسیون جهان را داشته است، از تزریق ۶۹ میلیون دوز واکسن خبر داد و اظهار داشت تا پایان تیرماه تنها 5 میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شده بود.
دولت جدید در تلاش است که دولت حسن روحانی را مقصر اصلی تاخیر در واکسیناسیون نشان دهد، اما تمامی شواهد و مدارک موجود نشان می دهد که دستگاه‌های بالادستی در جمهوری اسلامی با سنگ‌اندازی در مسیر واردات واکسن و فشار به دولت برای واگذار کردن سهمیه کوواکس و همچنین فشار به دولت برای عدم پیش خرید واکسن نقش اصلی را در تاخیر در واکسیناسیون داشته است. اقداماتی که موجب شد تا ایران از چرخه‌ی دریافت واکسن به دور بیفتد و زمانی امکان دریافت واکسن را داشته باشد که واکسیناسیون تمامی این کشورها تمام شده باشد.
آقای عین‌اللهی فراموش کرده است که مقام‌های جمهوری رسما اعلام کردند که دلیل تاخیر ایران در خرید واکسن این بوده است که تمایل نداشتند مردم ایران در مرحله‌ی کارآزمایی بالینی این واکسن‌ها شرکت کنند. وی در بخش دیگری از سخنانش قدرتمند بودن ایران را دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران عنوان کرد و با اشاره به تاریخی بودن ایران، اظهار داشت دنیا از کشوری که ۸ سال در مقابل دشمنان ایستاده‌ است هراس دارد.
وزیر بهداشت همچنین با بیان این موضوع که قدرت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بهداشتی به مشارکت مردم مربوط می‌شود، هیات‌های مذهبی را یکی از نمونه‌های مشارکت مردمی دانست و تاکید کرد عظمت ایران منوط به این است که خود مردم بخواهند ایران را به عظمت برسانند.
اظهارات وزیر بهداشت در خصوص اهمیت نقش مردم در به عظمت رسیدن یک کشور کاملا درست است،‌اما دست‌اندکاران جمهوری اسلامی توجه ندارند که شرایطی را در کشور ایجاد کرده‌اند که ومردم را در موقعییت بقا قرار داده اند و سعی میکنند منافع شخصی خود را تامین کنند و کمترتوجهی به منافع ملی دارند.
خروج سرمایه‌های اقتصادی و انسانی در مقیاس وسیع از ایران از جمله نشان‌هایی است که نشان می‌‌دهد که مردم معتقدند جمهوری اسلامی نمی تواند منافع انها را تامین کند و حاکمیت بی عدالتی در کشور که دستاورد اصلی جمهوری اسلامی است مردم را به نقطه‌آی رسانده که تنها منافع شخصی خود را در اولویت قرار می‌دهند و دلیل عدم توسعه‌یافتگی در سال‌های اخیر هم همین است که جمهوری اسلامی شرایطی را فراهم نمی‌کند که برای مردم امکان مشارکت در روند توسعه و تعالی ایران فراهم شود