کاخ سفید و مذاکرات هسته‌ای

به گزارش رویترز جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در ارتباط با مذاکرات وین با هدف احیای توافق هسته‌ای برجام بار دیگر بر تمرکز واشینگتن بر دیپلماسی تاکید کرد، اما در عین حال هشدار داد که اگر تهران قصد کم‌کاری داشته باشد، این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.وی افزود ما صادقانه و ثابت قدم در مسیر دیپلماسی معنادار برای دستیابی به بازگشت به پیروی متقابل به برجام و رفع تمامی نگرانی‌های خود با ایران عمل کردیم. جن ساکی گفت ما به دنبال بازگشت متقابل به پیروی از آن توافقیم، اما اگر ایران تقاضای بیشتر و قصد کم‌کاری داشته باشد، این مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد. اما در نهایت، تمرکز ما بر مسیر دیپلماتیک است و من فعلا وارد فرضیات فراتر از آن مسیر نمی‌شوم.
وزیر خارجه امریکا گفته که با اقدامات ایران در نادیده گرفتن تعهدات خود در برجام، مسیر محدود رسیدن به مقصد هر روز کوتاه‌تر می‌شود و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که بازگشت به برجام دیگر منافعی که دربر داشت را حاصل نکند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری هشدار داد که اگر مسیر دیپلماسی با ایران برای جلوگیری از دستیابی آن کشور به سلاح هسته‌‌ای است شکست بخورد، آمریکا آماده هست به گزینه‌های دیگر روی بیاورد.در پی این سخنان، یائير لاپید، وزیر خارجه اسرائيل که در آن کنفرانس خبری حضور داشت، گفت که فکر می‌کند همه منظور از گزینه‌‌های دیگر را می‌فهمند. آقای لاپید گفته است که ایران می‌خواهد به کشوری در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای تبدیل شود و نباید گذاشت که چنین وضعیتی پیش آید.
اسرائيل بارها گفته است که حق اقدام نظامی را برای خود محفوظ می‌دارد. اسرائيل پیشتر سایت‌های هسته‌ای در عراق و سوریه را بمباران کرده است، اما برخی نسبت به قابلیت این کشور برای این که به تنهایی سایت‌‌های هسته‌ای در ایران را هدف قرار دهد، ابراز تردید کرده‌‌اند.