اصولگرایان و تلاش برای نشان دادن تفاوت سیاست هسته‌ای

در حالی که بر اساس توافق صورت گرفته با گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی هسته‌ای، تغییری در وضعیت نظارت آژانس بر تاسیسات و اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صورت نگرفته و نظارت‌های آژانس با همان چارچوبی که در دوران حسن روحانی در جریان بود و به ويژه با همان چارچوبی که در پایان دولت حسن روحانی و پس از مصوبه مجلس صورت گرفته بود، در حال انجام است، اصولگرایان و حامیان دولت ابراهیم رئیسی اصرار دارند که تاکید کنند این قرارداد با قرارداد و توافق‌هایی که زمان حسن روحانی انجام شده است، متفاوت است، و دولت جدید توافق خود را به گونه‌ای به سرانجام رسانده که تمامی منافع ایران را تامین می‌کند و تاکید دارند که آن دوران که تنها سایر کشورها از توافق با ایران سود می‌بردند تمام شده است.
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران روز چهارشنبه با اشاره به همین مواضع، و تاکید بر اینکه آژانس دیگر مانند سابق از اطلاعات در خصوص برنامه ی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران منتفع نمی‌شود، اظهار داشت تا وقتی که طرف‌های غربی، برخی مسائل را حل نکنند و تحریم‌ها را برندارند هیچ چیزی به آژانس داده نمی‌شود.
وی همچنین با بیان این موضوع که مجلس در حال حاضر کاملا در جریان است که چه تصمیمی گرفته شده اظهار داشت قالیباف کاملا در این خصوص توضیح داده و توضیحات کامل در این باره به نمایندگان داده شده است.
کوثری با اشاره به اینکه مهلت سه ماهه به آژانس تمام شده بود و در دولت جدید جلوی اطلاعاتی که قبلا به صورت آنلاین ارسال می شد گرفته شده است، اظهار داشت آقای گروسی به دلیل بحث نظارت به ایران آمده بود و به این دلیل که مدت سه ماهه به پایان رسیده بود.
وی افزود دولت جدید به او اعلام کرده است که جمهوری اسلامی زمانی این سه ماه را ضبط و ثبت می کند و به آژانس می دهد که این تحریم ها به طور کامل برداشته شود.
کوثری همچنین خاطرنشان کرد چون لغو تحریم ها صورت نگرفته، این اطلاعات با نظارت خود آنها، به طور کاملا بسته، تا زمانی که تحریم ها به طور کامل برداشته شود، در اختیار ایران باقی می ماند.
وی با بیان اینکه تحویل دادن این اطلاعات، کار چندان مشکلی نیست، گفت تا زمانی که طرفهای غربی، برخی مسائل را حل نکنند و تحریم ها را برندارند هیچ چیزی به آژانس داده نمی شود کوثری در عین حال خاطرنشان کرد مصوبه مجلس لغو نشده و کاملا پابرجاست.
این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد طرف‌های برجامی باید مذاکره کنند، نه اینکه مذاکره را برای وقت‌گذرانی پیش ببرند. وی افزود اگر طرف‌های مقابل بخواهند تصور کنند وضعیت مثل دوران قبل است و بخواهند اینطور مذاکره کنند و هر چه آنها می‌خواهند به ایران تحمیل کنند، بای بدانند که آن دوران تمام شده است.
وی افزود طرف های غربی جز خیانت دستاوردی برای ایران نداشتند.
کوثری همچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی به تمام تعهداتش عمل کرده است، اما آنها حتی یک مورد را هم اجرا نکردند، تاکید کرد جمهوری اسلامی به آنها خوشبین نیست و تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات‌شان عمل نکنند و تحریم‌ها را برندارند ایران همان مصوبه مجلس را در پیش می‌گیرد.این نماینده مجلس موافق با مصوبه مجلس، اظهار داشت غربی‌ها متوجه شدند وضعیت مثل سابق نیست که هر طور آنها خواستند تصمیم بگیرند اجرا شود و به جمهوری اسلامی چیزی را تحمیل کنند.
آنچه کوثری از آن به عنوان موفقیت دولت جدید یاد می‌کند همان راهکاری است که در دولت قبلی و به ابتکار عمل علی اکبر صالحی اندیشیده شده است تا با وجود مصوبه محدودکننده‌ی مجلس، امکان نظارت آژانس هم فراهم باشد و جمهوری اسلامی ایران به خاطر محدودیت دسترسی آژانس به نظارت‌ها که مجلس بدون توجه به تبعات، آن را تصویب کرد، تحت فشار سیاسی و اقتصادی و نظامی بیشتری قرار نگیرد.