مجلس انقلابی و تلاش برای محاکمه روحانی

در حالی که تاخیر در واردات واکسن، به مرگ ده‌ها هزار ایرانی انجامیده و در همان حال انتقادات زیادی هم به دنبال داشته است، نمایندگان مجلس در مجلس شورای اسلامی همچنان خواستار محاکمه حسن روحانی هستند، این بار محمدحسین آصفری نماینده اراک در واکنش به واردات واکسن که در سطح گسترده در حال انجام است، خواستار محاکمه روحانی شده و گفته است با رسیدن انبوه واکسن از سایر کشورها مشخص شد مردم ایران تحریم پرزیدنت روحانی بوده‌اند.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که تا قبل از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی بسیاری از این افراد با واردات واکسن خارجی مخالف بودند و بارها تاکید کرده بودند که ملت ایران موش آزمایشگاهی کشورهای سازنده واکسن نیستند که واکسن‌هایی را که در مرحله کارآزمایی بالینی هستند به آنها تزریق شود. آصفری در اعتراض به عدم واکسیناسیون، از هشتگ محاکمه روحانی استفاده کرده و گفته است تا مرغ از قفس نپریده، زودتر برای محاکمه او اقدام شود.
پیش از آصفری، جواد نیک‌بین نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی هم یک هفته قبل خواستار محاکمه روحانی شده و گفته بود صبر مردم در حال لبریز شدن است. وی نیز با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه پرونده‌های بزرگی را در کشور بررسی کرده و شجاعانه آنها را به اتمام رسانده است، گفته بود لازم است پرونده تخلفات حسن روحانی که در همین مجلس و کمیسیون اصل 90 مورد بررسی قرار گرفته و به قوه قضائیه ارسال شده، بررسی شود. نیک بین همچنین به استناد فیلم گاندو گفته بود اگر فیلم گاندو درست است، و واقعیت دارد، باید محاکمه حسن روحانی شروع شود.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که تاجرنیا مدعی شده است که برکت واکسن خود را پیش‌فروش کرده و طی تصمیم‌ مشترک وزارت بهداشت و ستاد اجرایی، خرید واکسن به تاخیر افتاده است.
بنا بر اظهارات تاجرنیا، گرچه سعید نمکی وزیر بهداشت در ابتدا گفته است وزارت بهداشت برای خرید واکسن خارجی سفارش گذاشته است، اما به گغته تاجرنیا، این امر واقعیت نداشته است و‌ این سفارش برای کواکس بوده است و پیگیری جداگانه‌ای خارج از کواکس از طرف ایران برای تأمین واکسن انجام نشده است.
همچنین وی خاطرنشان کرده است دلیل تمایل ‌نداشتن برای خرید واکسن از خارجی‌ها را منافع مالی مطرح کرده و گفته است برکت در ازای هر دُز واکسن، 200 هزار تومان گرفته که برای 120 میلیون واکسن برکت از صندوق دولت عددی بالای یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی گرفته است.
در همان حال بسیاری از تحلیلگران تاکید دارند که واردات گسترده‌ی واکسن در ماه خیر نتیجه تلاش‌هایی است که در دولت روحانی برای واردات واکسن صورت گرفته است و واردات واکسن به خاطر رایزنی‌های انجام‌شده در دولت روحانی بوده است .
به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان، تاخیر در واردات واکسن به مرگ و میر گسترده مردم انجامیده است. این در حالی است که بسیاری دلیل تاخیر در واردات واکسن را تلاش جمهوری اسلامی برای انتفاع مالی از ساخت واکسن داخلی می دانند و تاکید دارند که گروههایی درون حاکمییت جمهوری اسلامی به منظور تامین درامد از طریق پیش فروش واکسن، با تعلل در واردات واکسن چنین فاجعه انسانی را در کشور ایجاد کرده است.
اظهارات صریح علی خامنه‌ای در خصوص واکسن امریکایی و انگلیسی که در ابتدای واکسیناسیون جهانی، تنها واکسن‌های موجود بودند، در کنار خودداری دولت ایران از دریافت سهمیه واکسن، از جمله عواملی است که موجب تاخیر در دریافت واکسن توسط دولت جمهوری اسلامی ایران شده است.