پیامهای راهبردی دیدار رهبر جمهوری اسلامی با دولت رییسی

در حالی که وضعیت ابهام‌آمیز برجام و رفع تحریم ها بازار را بی‌ثبات کرده و به افزایش قیمت دلار و سایر کالاهای الکترونیکی و برقی در بازار منجر شده، که به گفته کارشناسان، فراتر از میزان تورم تاثیر مجزایی بر قیمت سایر کالاها و خدمات نیز خواهد داشت، آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در اولین دیدار خود با دولت ابراهیم رئیسی، تلاش کرد که پیامهای راهبردی خود را در حوزه های مختلف منتقل کند. وی از دولت سیزدهم خواست تا سرنوشت اقتصاد کشور را به رفع تحریم‌ها گره نزنند و از راه‌های دیگری برای کاهش مشکلات اقتصادی تلاش کنند. از حلقه های فرهنگی جوان حامی نظام حمایت کند که نشانه رویکرد حمایت از حلقه های حزب اللهی است و پیامش محدود سازی فرهنگی برای دیگر جریانات است .
وی در بخشی از اظهاراتش با بیان این موضوع که امریکایی‌ها وقاحت را از حد گذرانده‌اند، اظهار داشت کشوری که در مقابل چشم همه جهان از برجام خارج شده است، اکنون طوری صحبت می‌کند، که گویی ایران از برجام خارج شده است.
وی با بیان این موضوع که رفع تحریم‌ها که در اختیار ما و شما نیست، تاکید کرد دولت باید حل مشکل اقتصاد را موکول به تحریم‌ها نکند و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات را با فرض وجود تحریم انجام دهد.
این در حالیست که دولت ابراهیم رئیسی و رهبر جمهوری اسلامی همواره بر ضرورت حل مشکلات اقتصادی بدون توجه به تحریم‌ها تاکید دارند، اما در عین حال راه حلی هم در این خصوص ارائه نمی کنند که در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم ها امکان فروش نفت و تامین منابع مالی مورد نیاز را ندارد و تحریم ها حتی سلامت مردم را مورد تهدید قرار می دهد و به گفته خود آنها تحریم دارو یک جنایت جنگی است و بیماران را با چالش جدی حیات و سلامت مواجه کرده است، چگونه می توان بدون رفع تحریم ها اقدام به حل مشکلات اقتصادی کرد و کالاهای اساسی موردنیاز مردم را که بسیاری از آنها نیازمند واردات هستند تامین کند.
جمهوری اسلامی به خاطر تحریم ها و اجباری که برای تامین کالاهای اساسی دارد، همواره ناگزیر بوده است تا کالاهای اساسی را با قیمت و هزینه ای چندین برابر قیمت اصلی آن به مردم و مصرف کننده در ایران برساند که نتیجه آن افزایش سرسام آور قیمت ها از یک سو و باج دادن به کشورهای ثالث و غارت منابع کشور به خاطر تامین مایحتاج ضروری مردم بوده است که هیچ کدام در راستای منافع ملی مردم ایران نبوده است. در حوزه سیاست خارجی پیام رهبر در مورد افغانستان بود که حاضر نشد علیه طالبان موضع گیری کند کرد وی با انکه شرایط افغانستان را بسیار متأثرکننده خواند، تاکید کرد جمهوری اسلامی در همه احوال طرفدار ملت مظلوم و مسلمان افغانستان است و با لحنی محتاطانه تاکید کرد روابط ایران با دولت‌ها به روابط و رفتار آنها با ایران بستگی دارد. رهبر جمهوری اسلامی بخوبی از حساسیت اوضاع مطلع است و میداند که طالبان میتواند براحتی لوله تفنگش را به سمت جمهوری اسلامی نشانه رود ودر وضعییتی که جمهوری اسلامی پرونده های منازعه متعددی در منطقه باز کرده است باز کردن پنجره منازعه با افغانستان میتواند معادلات سیاسی جمهوری اسلامی کاملا دچار مخاطره کند .
پیام دیگر خامنه ای تمرکزدولت جدید بر بازسازی انقلابی، عقلانی و خردمندانه کشور در همه عرصه‌های مدیریتی کشوربود و مدعی بود که دولت باید مردمی بودن، عدالت‌ورزی، فسادستیزی، و احیای امید و اعتماد مردم را در دستور کار خود قرار دهد. این پیام به معنای شخم زدن بوروکراسی و تزیق نیروهای جدید و مطیع به بدنه حکومت است که در مسئله جانشینی بتوانند وفاداری کامل به رهبر جدید داشته باشند
خامنه ای همچنین مسئله احیای اعتماد و امید مردم را بسیار مثبت برشمرد و با بیان این موضوع که اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه دولت استريا، ضمن ابراز تاسف از آسیب دیدن آن، راه ترمیم آن را یکی شدن حرف و عمل مسئولان دانست و تاکید کرد مسئولان باید مراقب باشند که به وعده‌هایی که می‌دهند عمل کنند.وی از دولت رئیسی خواست در صورت بروز اشتباه سریع مردم عذرخواهی کنند و در خصوص فعالیت‌ها گزارش‌های صادقانه و بدون مبالغه را به مردم ارائه کنند.
به گفته بسیاری از کارشناسان اجتماعی وضعیت سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی به حدی در سطح عمومی جامعه وخیم است، که بعید به نظر می رسد که با اقدام دولت ابراهیم رئیسی در خصوص اعتراف به اشتباهات بتوان آن را جبران کرد.
سال‌ها دروغ گفتن به مردم و فاصله مدام رو به افزایش دولت و حاکمیت با مردم، به گفته کارشناسان اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی را به حدی تضعیف کرده است که به نظر نمی رسد که با اقداماتی نمایشی مانند عذرخواهی در مقابل اشتباهات بتوان اعتماد مردم را باز گرداند.
ضمن اینکه بسیاری از ناظران تاکید دارند که مردم عمدتا مشکلات کشور را ناشی از تصمیمات نهاد رهبری می دانند و اکید دارند که اگر هم کسی باید از مردم عذرخواهی کند، این خود رهبر است که با تصمیمات نادرست خود فشارهای اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی و اقتصادی گسترده‌ای را به مردم وارد می‌کند.
خامنه‌ای در حالی دولت ابراهیم رئیسی را به عذرخواهی از مردم با هدف ترمیم اعتماد اجتماعی فرا می‌خواند که خود وی هیچگاه به خاطر خطاها و تصمیمات اشتباهی که گرفته است، از مردم عذرخواهی نکرده و مسئولی اشتباهات و تصمیمات خود را به عهده نگرفته است.