آغاز مذاکرات هسته‌ای برجام در وین، تکذیب‌های تهران و انتظار بازار

در حالیکه بازار تهران و محافل اقتصادی درتهران منتظر اخبار مذاکرات وین هستند، هیات ایرانی به سرپرستی عباس عراقچی روز دوشنبه وارد وین شد. این نشست به دعوت جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، و ایران در وین برگزار می‌شود. آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که دعوت اروپا را برای حضور در این نشست پذیرفته است. آمریکا خواستار بازگشت ایران به تعهدات برجام است و می‌گوید سپس تحریم‌ها را بر می‌دارد. اما تهران تاکید دارد تا تحریم‌ها برداشته نشود، قدمی بر نمی‌دارد.

با انکه منابع غربی و دیپلماتهای خارجی از امکان پیشبرد مذاکرات سخن میگویند . مقامات رسمی تهران دایما از نفی مذاکره با امریکا سخن میگویند و درضمن تاکید کرده اند که باید امریکا تحریمها را بردارد تابتواند ایران را متقاعد کند به برجام برگردد . خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که ایران هیچ استراتژی گام‌به‌گامی را برای مذاکره بر سر آینده برجام و بازگشت آمریکا بدان در مذاکره‌های فردا در وین نخواهد پذیرفت. این در حالیست که پرس‌ تی‌وی، تلویزیون انگلیسی‌زبان صداوسیمای جمهوری اسلامی ، به‌نقل از یک مقام آگاه ایرانی که از او نامی نبرد مدعی‌شد هیات آمریکایی، که به وین آمده، جز با برداشتن همه تحریم‌ها علیه ایران، دست‌خالی از وین بازخواهد گشت. این در حالیست که بهرحال برگزاری جلسه دوم مذاکرات در وین نشان از توافقهای اولیه برای انجام مذاکرات هست هر چند که بنظر میرسد امکان مذاکره مستقیم میان دو طرف وجود نخواهد داشت. این همه نشان از این دارد که اصولگرایان بشدت نگرانند که هر پیشرفتی در مذاکرات میتواند چرخه انتخاباتی را علیه انها برگرداند .
در این میان، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه در کنفرانس خبری گفت رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه در امور ایران، رهبری هیات آمریکایی را برعهده دارد.
وی گفت ما چالش‌های جدی پیش رو را دستکم نمی‌گیریم. در روزهای اول هستیم، انتظار رسیدن به نتیجه‌ای سریع نداریم چرا که انتظار داریم این گفت‌وگوها دشوار باشد.وی افزود ولی باور داریم این مذاکرات با متحدان‌مان و متحدان‌ ما با ایران، گامی سالم به پیش‌ باشد. این مذاکرات بر اساس کار‌گروه دنبال خواهد شد که اتحادیه اروپا با دیگر اعضای برجام از جمله ایران، آن را شکل خواهند داد.
وی گفت موضوعات مورد بحث از قضا خیلی ساده هستند گام‌های هسته‌ای که ایران باید بردارد تا به مرحله اجرای تعهدات بر اساس توافق بازگردد و گام‌های مرتبط با کاهش تحریم‌ها که ایالات متحده باید بردارد تا ما بتوانیم به اجرای تعهدات خود بازگردیم.وی افزود انتظار نداریم مذاکرات مستقیمی با ایران روی دهد هرچند ما برای آن آماده هستیم . همچنین نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، گفت روسیه هم دیگر انتظار دارد پس‌از مذاکره‌های مهم فردا، دست‌کم گفت‌وگوهای فنی و غیررسمی میان ایران و آمریکا بر سر بازگشت به برجام از سر گرفته شود.
با انکه با دستور خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی امکان مذاکره مستقیم میان ایران و امریکا از بین رفته است و لذا دیپلماتهای ایرانی دایما میگویند مذاکره‌ای با آمریکا در پیش نخواهد بود با حضور کارگروه آمریکایی و رابرت مالی در وین، این فرضیه را تقویت می‌کند حتما گفت‌وگوی غیرمستقیم و یا انتقال موارد مدنظر طرفین صورت خواهد گرفت.
خامنه ای، که ظاهرا سعی میکند نشان دهد تحریمها در زندگی مردم تاثیری ندارد و نیز توجه جدی به مرگ وفقر شهروندان ایرانی از این بابت ندارد و خودش هم اخیرا اعلام کرد که تهران برای احیای برجام عجله‌ای ندارد. گفت ایران حاضر است به توافق اصلی برگردد در صورتی که آمریکا تحریم ها را به طور ملموس بردارد و تهران این امر را راستی آزمایی کند. امری که عملا امکان ناپذیر است . دولت روحانی امیدوار است حداقل مذاکرات غیر مستقیم منجر به توافقی جدید برای رفع بخشی از تحریمها شود .