روحانی، تاکید بر حق مردم برای رفع تحریمها وامکان توافق در چند روز

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، برداشته شدن تحریم‌ها را مهم‌ترین اقدام برای تامین حقوق عمومی مردم عنوان کرد و با اشاره به اینکه هر گونه تعلل یا تاخیری در برداشتن تحریم‌ها موجب پایمالی حقوق مردم خواهد شد.
حسن روحانی بار دیگر در ادامه ی اظهاراتش در خصوص افتتاح طرح‌های بزرگ در دولت دوازدهم، بار دیگر افتتاح این طرح‌ها را با هدف تامین حقوق مردم عنوان کرد وبا اشاره به اینکه اگر جمهوری اسلامی از میادین نفتی برداشت نکند و تجهیزات خود را در میادین نفتی مشترک توسعه ندهد، کشورهای همسایه برداشت بیشتری خواهند کرد و حقوق مردم ایران پایمال خواهد شد، اظهار داشت اگر جمهوری اسلامی سهم خود را برداشت نکند، سهم ایران از دست می‌رود و آن منبع خالی می‌شود.حسن روحانی اظهار داشت دولت دوازدهم تمام تلاشش این بوده است که هم تولید را توسعه دهد و هم حقوق مردم را حفظ کند تا از دست نرود.
وی با اشاره به اینکه تجارت با دنیا حق مردم است، به اظهارات علی خامنه‌ای در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و با بیان این موضوع که یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی برون‌گرایی است، بر ضرورت صادرات محصولات اشاره کرد و در ظاهر خطاب به امریکا که مانع از بازرگانی ایران شده است و در واقع خطاب به گروه‌های سیاسی مخالف برجام در داخل، اظهار داشت اگر قلدری مانع صادرات کالاها و تولیدات شود، یا اجازه داده نشود که مابه‌ازای آن و پولش برگردد، به معنی انزوا و از بین رفتن حقوق مردم است. وی دلیل تلاش دولت برای ایجاد و حفظ برجام را حفظ حقوق مردم در تجارت بین‌الملل دانست.
وی برداشته شدن تحریم‌ها را حق مردم دانست و اظهار داشت فشار باید از دوش مردم برداشته شود.
روحانی در ادامه خاطرنشان کرد بر اساس قانون اساسی، جز در مواردی که اجرا به مقام معظم رهبری واگذار شده، تمام موارد به عهده دولت است و هیچ کس حق ندارد در اجرا دخالت کند.
حسن روحانی در ادامه به تغییر در کلام و لحن رئیس جمهور فعلی ایالات متحده اشاره کرد و با اشاره به اینکه وی اعتراف کرده است که کار دولت قبلی اشتباه بوده است، اقدام رئیس جمهور امریکا در بازپس گرفتن نامه‌ای که رئیس جمهور قبلی به شورای امنیت فرستاده بود را یک اقدام عملی از طرف کاخ سفید عنوان کرد، اما در همان حال تاکید کرد مساله اصلی جمهوری اسلامی این است که تحریم‌ها برداشته شود و حق مردم ایران به صراحت به رسمیت شناخته شود.
وی خاطرنشان کرد در این خصوص هنوز قدمی جدی از طرف دولت آمریکا برداشته نشده است.
روحانی اقدام برای برداشتن تحریم و اجرای کامل برجام را خیلی آسان و در همان حال مشکل ارزیابی کردو اظهار داشت اگر آمریکا همه تحریم‌ها را بردارد، ایران هم بلافاصله همه تعهدات خود را اجرا خواهد کرد.
وی این کار را بسیار آسان توصیف کرد و اظهار داشت چنین اقدامی در یکی دو روز قابل انجام است. روحانی افزود اگر یک اراده جدی وجود داشته باشد، چنین اقدامی در همین هفته قابل انجام است.
روحانی در ادامه خطاب به امریکا اظهار اشت دولت جدید در امریکا اگر اعتقاد دارد که کار دولت قبلی اشتباه بوده، باید به صراحت آن را اعلام کند و همچنین سریع‌تر به تعهدات خود عمل کند و آنها را جبران کند.
وی افزود تکرار به لفظ کافی نیست و امریکا و اروپا باید در این خصوص اقدام عملی کنند.
رئیس جمهور در ادامه‌ی اظهاراتش خطاب به منتقدان داخلی دولت اظهار داشت تاکید دولت بر اینکه برجام باید احیا شود و تحریم‌ها برداشته شود، به این معنی نیست که نگاه دولت به بیرون است. بلکه به این علت است که حق مردم خورده شده است، و دولت باید حق مردم را پس بگیرد و حق مردم را به آنها برگرداند.
حسن روحانی در ادامه با بیان این موضوع که به وعده‌ی خود که گفته بود هم چرخ سانتریفیوژ باید بچرخد و هم چرخ زندگی مردم، عمل کرده است، اظهار داشت امروز اقتصاد ایران بهتر از گذشته می چرخد. وی به افتتاح هزاران میلیارد تومان طرح در سراسر کشور در ماه‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت اقتصاد ایران در شرایط جنگ اقتصادی حتی از قبل هم بهتر است.
اظهارات روحانی در خصوص چرخیدن چرخ زندگی مردم در حالی عنوان می‌شود که تحریم‌ها و توقف روابط بین‌الملی ایران علاوه بر آنکه موجب افزایش کمرشکن قیمت‌ها شده است، نه تنها آسیب زیادی به زندگی مردم وارد کرده است، بلکه در دولت وی مردم به گفته‌ی خودش سخت ترین فشار اقتصادی را تحمل کردند. به گفته‌ی تحلیل گران مشخص نیست در حالی که کمر مردم زیر بارهزینه‌های که جمهوری اسلامی با لجبازی‌های خود به آنها تحمیل کرده، شکسته است، منظور حسن روحانی از اینکه می‌گوید در دولت وی هم چرخ زندگی مردم چرخیده و هم چرخ سانتریفیوژ چیست. آنچه در عمل مشاهده می شود این است که گرچه نه عامدانه، ولی در حال حاضر نه چرخ سانتریفیوژ می‌چرخد و نه چرخ زندگی مردم.
گرچه دولت حسن روحانی در ایجاد شرایط فعلی نقشی نداشته است و تمام تلاش خود را کرده که این شرایط را بهبود بخشد، اما واقعیت این است که اظهارات او در این خصوص که چرخ زندگی مردم می‌چرخد، نه تنها صحیح نیست بلکه حتی در تناقض با اظهارات خود وی قرار دارد.