معظل ناتمام پیوستن به کنوانسیون FATF ادامه مجادلات دولت و مخالفان

حسن روحانی ریییس جمهور در سخنانی بار دیگر به ضرورت پیوستن ایران به FATF اشاره کرد و بار دیگر با حمایت از ضرورت تصویب این لوایح اظهار داشت اگر FATF بد است پس چطور همه‌ی کشورها در آن حضور دارند. وی اظهار داشت چطور ممکن است که تمام جهان روی چیزی اجماع داشته باشند و حتی تلاش کنند که رتبه‌ی بالاتری در آن به دست بیاورند، اما ایران فقط تماشا کند. حسن روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش به هزینه‌های اضافی ناشی از عدم تصویب FATF اشاره کرد و با بیان این موضوع که باید با مردم واضح صحبت کرد تا مردم بدانند که اگر عدد ریسک کشور افزایش پیدا کند، به این معنی است که مردم باید پول بیشتری از جیب‌شان بدهند وبرای نقل و انتقال مالی پول بیشتری پرداخت کنند.
وی افزود اگر جمهوری اسلامی به FATF ملحق نشود تمامی ارتباطات بانکی خود را از دست می‌دهد و مجبور است به قرن پیش برگردد.
روحانی در عین حال با بیان این موضوع که اگر هم این قانون وضع شود تمام مشکلات بشریت حل نخواهد شد، اظهار داشت باید برای مردم توضیح داده شود که اگر این لوایح اجرا نشود، چقدر هزینه دارد و چه کسی آن را می‌پردازد.
وی از مجلس قبلی به خاطر تصویب این لوایح و همراهی با دولت تشکر کرد و با اشاره به اینهک دو لایحه در حال حاضر در اختیار مجمع قرار دارد، تاکید کرد در حال حاضر شرایطی است که مجمع باید قدرت خود را برای حل معضلات مالی مردم نشان دهند.
وی به نامه خامنه‌ای به مجمع برای بررسی مجدد لوایح FATF اشاره کرد و با بیان این موضوع که رهبری راه را باز کرده است، گفت هرچه زودتر این لوایح تصویب شود، به نفع کشور و مردم است.
اظهارات روحانی و تلاش وی برای به تصویب رساندن لوایح FATF در مجمع تشیخص در روزهای اخیر، در حالی عنوان می‌شود که محسن رضایی دبیر مجمع با بیان این موضوع که دولت نتوانسته است مستندات لازم را در اختیار مجمع قرار دهد، و لذا ادامه‌ی بررسی لوایح به سال آینده موکول شده است.
در همان حال، مخالفت‌ها با لوایح FATF در حالی صورت می‌پذیرد، که بسیاری از مخالفان حتی نمی‌دانند که لوایح چه چارچوب و ظرفیت‌هایی دارد. یکی از مخالفان حدی FATF در مجلس، با اشاره به بدردنخور بودن لوایح FATF گفته است اگر این لوایح مفید هستند و امکان مبارزه با تروریسم را دارند، اطلاعات مربوط به ترور قاسم سلیمانی را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهند. تا این حد بی اطلاعی از کارکرد و ظرفیت‌های FATF و در همان حال مخالفت با آن بسیاری را شگفت‌زده کرده است. این در حالی است که سعید محمد فرمانده قرار گاه خاتم الانبیا که از کاندیداهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری است در تویتی قبول این کنوانسیون را دادن اطلاعات اقتصلادی کشور به دست دشنمان دانست وی در عین حال مشخص نکرده که راه حل جایگزین در مقابل تحریمهای ناشی از عدم پیوستن به نظام بانکی بین المللی چیست .
در عین حال بسیاری با اشاره به اصرار روحانی برای تصویب این لوایح، تاکید دارند که این اولین بار است که حسن روحانی بسیارشفاف بر سر یک موضع خود ایستاده است. گرچه برخی از منتقدان اظهار می دارند که دلیل این اصرار حسن روحانی این است که وی حداقل در پایان دولت خود، بتواند با تصویب این لوایح، پرونده‌ی خوبی را از خود به مردم معرفی کند و سابقه‌ی اجرایی خوبی در ذهن مردم باقی بگذارد.